לאומי סוגר החברה לרישומים, המחירים ללקוחות לשעבר מזנקים

איגוד החברות הציבוריות החל לטפל בסוגיה, לאחר שדווח כי הצעות המתחרים גבוהות עד פי שניים

רקפת רוסק עמינח בנק לאומי / צלם: בלומברג
רקפת רוסק עמינח בנק לאומי / צלם: בלומברג

החלטת בנק לאומי לצאת מפעילות בתחום רישומי החברות הציבוריות, עלולה לייקר משמעותית את המחירים ללקוחותיה, כך עולה ממכתב ששלח באחרונה מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אילן פלטו, בנושא ושהגיע לידי "גלובס".

לפני כחודש הודיע בנק לאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, כי החליט להפסיק את פעילות החברה לרישומים של הבנק - חברה המעניקה שירותי בק אופיס לחברות הציבוריות, בעיקר בכל הקשור לרישום של בעלי המניות והאג"ח. ישנם כיום ארבעה שחקנים בתחום: בנק הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות ודיסקונט, ולפי הערכות, החברות הציבוריות משלמות לחברה לרישומים כמה עשרות אלפי שקלים בשנה.

בנק לאומי הוא שחקן מרכזי וגדול בתחום, אך כאמור לפני כחודש הודיע שבכוונתו לצאת מהפעילות בסוף חודש יולי. לפי הערכות, לאומי החליט זאת על רקע שינוי שביצעו בבורסה בדרך שבה החברות מקבלות ממנה הכנסות, מה שהביא לירידה בהכנסותיהן. שינוי זו הפך את הפעילות ללא כדאית מבחינה כלכלית עבור חטיבת שוקי ההון של לאומי, בראשה עומד איתי בן זאב.

לאחר הודעת לאומי על הסגירה הצפויה, החלו לקוחותיה לחפש חברה חדשה לרישומים, אלא שלדברי גורמים בשוק ההון, ההצעות החדשות שקיבלו היו במחירים גבוהים משמעותית של עד פי 2 מהמחיר ששילמו ללאומי.

פעילות עם הכנסה מינורית בלבד

איגוד החברות הציבוריות החליט לטפל בסוגיה, ושלח לפני כשבוע מכתב בנושא לחברות הציבוריות, בו כתב מנכ"ל האיגוד, פלטו: "חברת לאומי לרישומים סגרה את שעריה. עובדה זו מצמצמת את מספר השחקנים בשוק החברות לרישומים, המצומצם ממילא, באופן העלול להשפיע על העלאת תעריפי השירותים בתחום.

"התקבלו אצלנו מספר פניות עדכניות, המעידות על העלאה ניכרת במחירים הנגבים באחרונה על ידי חברות אחרות לרישומים, ואנו פועלים מול הבורסה בניסיון להביא למיגור התופעה", הוסיף.

לפי הערכות, הבורסה בוחנת אפשרות להעניק בעצמה שירות בתחום של רישומי החברות, שכן יש לה כבר את התשתית לכך. מי שפעילים כיום בתחום כאמור הם הבנקים, שהם גם בעלי המניות המרכזיים בבורסה, והשאלה היא האם יסכימו לוותר על ההכנסות הללו לטובת הבורסה.

מצד שני, פעילות רישומי החברות אינה מניבה לבנקים הכנסה דרמטית, ולדברי גורמים בענף הבנקים החזיקו בפעילות כי היא היוותה פתח להציע לחברות הציבוריות שירותים נוספים בתחום שוק ההון. אלא, שמיעוט ההנפקות הפך את פוטנציאל ההכנסות הנוספות לנמוך למדי, ואת כלל פעילות רישום החברות לפחות אטרקטיבית.

בנוסף לכך, מתכוונים באיגוד החברות לבקש מבנק לאומי לדחות את מועד סגירת החברה לרישומים, על מנת לאפשר ללקוחותיה זמן מספיק כדי להתארגן ולמצוא חברה חלופית בתחום.