פאדיחה של גוגל: מזהה אנשים כהי עור בתור גורילות

העדכון החדש של ה-Google Photos מאפשר לקטלג את מה שמופיעה בתמונה לפי קטגוריות ■ שני אנשים כהי עור קוטלגו כ"גורילות"

גוגל / צילום מסך
גוגל / צילום מסך

לפני כחודשיים השיקה חברת גוגל עדכון משמעותי לאפליקציית התמונות שלה Google Photos, שהחליף את הממשק ואת האלגוריתמים מאחורי האפליקציה, כך שהיא התקבלה בתשואות בקרב עיתונאים ומשתמשים כאחד.

הרעיון של האפליקציה הוא מצד אחד לגבות את כל התמונות בטלפון על-גבי הענן של גוגל ולהעניק גישה מכל מקום למשתמשים ללא הגבלת מקום (בכפוף לאיכות התמונות). מצד שני, גוגל הוסיפה יכולות שמאפשרות לנתח באופן אוטומטי מה מתרחש בכל תמונה ותמונה ולסווג אותן תחת קטגוריה אחת. כך, היא יודעת לזהות גני משחקים כקטגוריה אחת, חופים כקטגוריה נפרדת, כלבים בקטגוריה משלה וכדומה.

אבל השבוע התגלה שגוגל פספסה בגדול עם אלגוריתם זיהוי התמונות שלה. משתמש בשם ג'קי אלסין העלה לחשבון הטוויטר שלו צילום מסך מתוך הקטגוריות של Google Photos, שמראה איך לצד קטגוריות של אופניים, מכוניות, מטוסים, גורדי שחקים ותמונות של סיום לימודים, מופיעה קטגוריה של גורילות, שם מופיעים שני אנשים כהי עור. "Google Photos, נדפקתם לגמרי. החבר שלי הוא לא גורילה", הוא צייץ בצמוד לתמונה.

ההחלטה לצייץ את התמונה בטוויטר התבררה כנכונה, כשיונתן זונגר, מנהל בכיר בגוגל, ראה את הציוץ והתמונה והבטיח לטפל בהקדם בבעיה. גוגל הסירה כל תיוג של גורילות או אפשרות לחפש אחר גורילות, כדי לטפל בבעיה. מגוגל נמסר בתגובה כי "אנחנו בכנות מצטערים שדבר כזה קרה. פעלנו באופן מיידי כדי למנוע מדבר כזה לקרות בשנית. זה ברור שיש עוד הרבה עבודה על תיוג התמונות האוטומטי ואנחנו בודקים איך נוכל למנוע מטעויות כאלה לקרות בעתיד".

אין זו הפעם הראשונה שמשתמשים כהי עור סובלים מפיתוחים טכנולוגיים שלא מזהים אותם כאלה. בנובמבר 2010, יום לאחר שמיקרוסופט השיקה את מצלמת הקינקט לקונסולת ה-XBOX 360 שלה והציגה לראשונה טכנולוגיה שיודעת לזהות את המשתמש מבלי להחזיק שלט ביד, החלו להגיע תלונות מצד משתמשים כהי עור. אלה טענו כי טכנולוגיית זיהוי הפנים מתקשה לזהות את פניהם של חלק מהמשתמשים כהי עור.