פייסבוק מכה ביו-טיוב: תחלוק הכנסות מפרסום עם יוצרי וידיאו

הרשת החברתית תחל להעלות פרסומות וידיאו שירוצו בין סרטוני וידיאו שמועלים לפייסבוק ■ מדובר במכה קשה עבור יו-טיוב, שעד היום הציעה את הדבר היחיד שפייסבוק לא הציעה - כסף

גולשת בפייסבוק / צילום: שאטרסטוק
גולשת בפייסבוק / צילום: שאטרסטוק

זה כבר לא סוד שחברת פייסבוק מנסה להתחרות ראש בראש עם יו-טיוב, ענק הווידיאו האינטרנטי מבית גוגל. ההחלטה שלה להיכנס לעולם הווידיאו ולאפשר שיתוף של סרטונים בתוך הניוזפיד ובאופן שמנגן אותם אוטומטי (Autoplay), ייצר זירה תחרותית חדשה בעולם האינטרנטי בין שתיים מהחברות המובילות בתחום.

פייסבוק מצליחה בינתיים לתת פייט לא רע. העובדה שהסרטונים מופיעים בתוך הפלטפורמה של פייסבוק, שהגולשים נמצאים שם ממילא, לעומת יו-טיוב שאינו רשת חברתית פר אקסלנס אלא אתר וידיאו שאליו נכנסים כדי לצפות בסרטונים, מייצר תהודה רבה עבור פייסבוק.

גם לניגון האוטומטי ולעובדה שפייסבוק מתעדפת סרטונים שמועלים ישירות לפייסבוק מאשר הטמעת סרטונים מגורם חיצוני, כמו יו-טיוב עצמה, מייצרת יתרון מסוים עבור פייסבוק.

הדרך לעקוף את יו-טיוב עדיין רחוקה. פייסבוק אמנם טוענת כי נרשמות 4 מיליארד צפיות ביום, אך ברשת החברתית סופרים צפייה לאחר 3 שניות לעומת יו-טיוב שסופרת צפייה לאחר 30 שניות.

השלב הבא במאבק הוא השלב שבו הכסף מתחיל לשחק תפקיד. פייסבוק הודיעה אתמול (ד') כי תחל להעלות פרסומות וידיאו בשירות, שירוצו בין סרטוני וידיאו שמועלים לפייסבוק. חברות כמו NBA ו-Fox Sports יהיו בין השותפים הראשונים שייהנו מהמהלך ומההכנסות מפרסומות בין הסרטונים שחברות המדיה האלה מעלות לפיד בפייסבוק. יחס החלוקה בהכנסות דומה לזה שיש ביו-טיוב - 55% הולכים ליוצר הווידיאו והיתרה בגובה 45% הולכת לפייסבוק.

מדובר במכה קשה עבור יו-טיוב, שעד היום הציעה את הדבר היחיד שפייסבוק לא הציעה - כסף.

בשונה מהפרסומות המקדימות (Pre Roll) שמופיעות בתחילת סרטונים ביו-טיוב, בפייסבוק השיקו מודל חדש שיציג את הפרסומות ברשת החברתית לאור העובדה שפרסומות פרה-רול בתוך הניוזפיד עצמו עלולות לפגוע בחוויה ולהרחיק משתמשים ויוצרי תוכן וידיאו כאחד.

כך, השיקה פייסבוק את Suggested Videos, חלון שיקפוץ על המסך כשמשתמש יבחר לצפות בסרטון בסרטון מסוים ויציע - על בסיס אלגוריתם - סרטונים מומלצים נוספים. אחרי מספר סרטונים שבהם המשתמש יצפה, תופיע פרסומת וידיאו, כש-55% מהכנסות הפרסום יתחלקו בין יוצרי הווידיאו שקדמו לפרסומת ואלה שאחריה. בניגוד לסרטונים בניוזפיד, הפרסומות ינוגנו אוטומטית עם סאונד.

"הרבה מהשותפים שלנו אמרו שמהלך כזה ייתן מוטיבציה רבה כדי להתחיל ולפרסם יותר תוכן וידיאו בפייסבוק", הסביר לאתר Re/code דן רוס, סגן נשיא לשותפויות בפייסבוק. "זה בדיוק מה שאנחנו מקווים לו".

פייסבוק תריץ בשבועות הקרובים ניסוי כלים למודל הפרסומי החדש - תחילה ב-iOS ובהמשך באנדרואיד ובמחשב.

פייסבוק / צילום: מסך
 פייסבוק / צילום: מסך