קרן המטבע: יוון זקוקה ל-50 מיליארד אירו עד 2018

(עדכון) - שר האוצר של יוון: "הסכם בלי 'תספורת'? מעדיף לחתוך יד" ■ סקר חדש ביוון: יש רוב להמשך הצנע והישארות בגוש האירו ■ שמועות באתונה: המפלגות הפרו-אירופיות מתכננות מרד נגד "סיריזה" הקומוניסטית

יוון במשבר / צילום: רויטרס
יוון במשבר / צילום: רויטרס

המשבר הכלכלי ביוון מחריף לקראת משאל העם שייערך ביום ראשון, בעוד הבנקים עדיין סגורים והלחץ למזומנים הולך וגדל. שר האוצר של יוון, יאניס ורופאקיס, אמר היום (ה') כי יתפטר אם העם היווני יצביע העד המשך הצנע במשאל העם, ואילו שר האוצר לשעבר של יוון, גיאורג פאפאקונסטנטינו, כותב ל"ניו יורק טיימס" כי יוון בדרך למשטר טוטליטרי. בינתיים, סקר חדש מצביע על רוב בציבור שתומך בהישארות בגוש האירו והמשך הצנע.

"לא מוגזם לומר שיוון גולשת אט-אט לעבר משטר טוטליטרי", כתב פאפאקונסטנטינו. "אם העם היווני יצביע נגד הצנע במשאל העם, נעשה עוד צעד ברור לכיוון זה. אסור לספק לזה כיסוי אינטלקטואלי". פאפאקונסטנטינו תקף בכך את העמדה שהציג הכלכלן חתן פרס נובל פול קרוגמן, שמתנגד באופן נחרץ לצנע.

על פי ניתוח שערכה קרן המטבע לפני חדלות הפרעון של יוון, המדינה זקוקה לשמיטת חובות כרגע ולמימון של 50 מיליארד אירו עד 2018. הקרן מעריכה עוד כי החוב של יוון יגיע ל-150% מהתמ"ג ב-2020.

מייק בירד, שליח אתר "ביזנס אינסיידר" לאתונה, מדווח כי התורים הארוכים בבנקים נמשכים. הוא מציין גם שהדברים שאמר פאפאקונסטנטינו משותפים בטוויטר באופן נרחב. לטענתו, קשה לזהות היום סימנים לפיהם יוון אכן גולשת למשטר טוטליטרי, אולם לדבריו הלחץ בתוך יוון ממשיך לעלות.

כך, למשל, בירד מדווח על דיבורים באתונה לפיהם המפלגות הפרו-אירופיות מנסות להתאגד ולהוביל להדחת מפלגת "סיריזה" הקומוניסטית מהשלטון. מאחורי אותם דיבורים יש גם מעשים: מנהיגי מפלגות PASOK, "הדמוקרטיה החדשה" ו-Potami ביקרו לאחרונה בבריסל. האם מתארגן מרד פוליטי נגד סיריזה? ימים יגידו.

בירד מספר שאחד מפעילי "סיריזה" דיבר איתו על "מיליציות חברתיות" שקמות ביוון: "אלה דברים ממלחמת האזרחים, דברים שחשבנו שעברו מזמן מהעולם". בהמשך הוא אמר: "מה נשאר לנו להפסיד?".

סקר חדש שפורסם היום ביוון מראה על רוב של 43.3% שבטוחים כי יצביעו בעד הצנע והישארות הגוש האירו, בעוד 39.3% בטוחים שיצביעו נגד. 3.8% נוטים להצביע בעד ועוד 3.9% נוטים להצביע נגד. השאר טרם החליטו סופית.

ורופאקיס: אתפטר אם נפסיד במשאל

בתוך כך, כאמור, שר האוצר הנוכחי של יוון אומר היום בראיון לסוכנות בלומברג כי אם העם היווני יחליט במשאל העם להמשיך בצנע - הוא יתפטר. כאשר נשאל האם הוא יהיה מוכן לחתום על הסכם עם הנושים שלא כולל "תספורת", כלומר הפחתה של החוב של ממשלת יוון, ענה ורופאקיס: "אני מעדיף לחתוך את היד".

ורופאקיס לא רואה איום על שלטון סיריזה ואמר כי "סיריזה הולכת להיות כוח גדול ומשפיע ביוון לא משנה מה יהיו תוצאות משאל העם. נעמוד על כך שיוון תהיה בעדיפות ראשונה ולא בעדיפות שנייה".

כאשר נשאל האם גם ראש ממשלת יוון יתפטר במידה והוא יפסיד במשאל העם, ענה ורופאקיס: "כשאתה יוצא לקרב אתה לא חושב על הפסד. ננצח ביום שני" (היום בו יפורסמו תוצאות משאל העם).