שיעור האבטלה בארה"ב ירד ביוני ב-0.2% לרמה של 5.3%

שפל של 7 שנים באבטלה בארה"ב ■ תוספת של 223 אלף משרות למשק האמריקני ביוני, לעומת צפי כלכלנים לתוספת של 237 אלף משרות ■ שכר העבודה הממוצע לשעה נותר ביוני ללא שינוי לעומת צפי לעלייה של 0.2%

אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock
אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock

שיעור האבטלה בארה"ב ממשיך לרדת על רקע ההתאוששות המתמשכת של שוק העבודה והכלכלה במדינה. היום (ה') דווח כי בחודש יוני נוספו 223 אלף משרות למשק האמריקני ושיעור האבטלה ירד ב-0.2% ל-5.3%.

נתון חודש מאי עודכן לתוספת של 254 אלף משרות לעומת 280 אלף משרות בנתון הקודם ונתון חודש אפריל עודכן לתוספת של 187 אלף לעומת 221 אלף בנתון הקודם.

קונצנזוס הכלכלנים בשוק הצביע על תוספת של 237 אלף משרות וירידה בשיעור האבטלה מ-5.5% ל-5.4%.

השכר הממוצע לשעת עבודה נותר ללא שינוי לעומת צפי לעלייה של 0.2%. ב-12 החודשים האחרונים נרשמה עלייה של 2% בשכר הממוצע.

ירידה של 0.3% נרשמה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה לרמה של 62.6%, שפל שלא נראה מאז אוקטובר 1977.

זהו שיעור האבטלה הנמוך ביותר ב-7 השנים האחרונות וכעת מעריכים כלכלנים רבים בארה"ב כי הפד יעלה את הריבית בספטמבר.

"זה עוד נתון המעיד שהכלכלה מתאוששת וברבעון השני צפויה צמיחה חזקה בהרבה לעומת הרבעון הראשון. כל מרכיבי הכלכלה מעידים על התאוששות והתקדמות", אומר ג'ואל נארוף, כלכלן ראשי ב-Naroff Economic Advisors מפנסילבניה.

עוד פורסם היום הנתון השבועי של תביעות האבטלה שעמד על 281 אלף תביעות לעומת צפי ל-275 אלף.

"דוח פרווה"

יניב פגוט, האסטרטג של קבוצת איילון, מציין בתגובה כי "על אף נתון התעסוקה החלש במעט מהתחזיות המוקדמות אשר החזיר את הצבע ללחיי המשקיעים בשוק החוב נמשכת הספירה לאחור לקראת העלאת ריבית הבסיס בארה"ב בחודש ספטמבר הקרוב. רק פרישה יוונית מגוש האירו או נתוני תעסוקה גרועים במיוחד בחודשיים הקרובים יגרמו לפד לגמגם".

"אנו סבורים כי פנינו להמשך עליית תשואות בשוק החוב האמריקני על בסיס הערכה שלנו לשורה של נתונים כלכליים משופרים ביחס לתחזיות בארה"ב בטווח הקצר. נתונים משופרים מכיוונה של כלכלת ארה"ב כמו נתון התעסוקה שפורסם בשעה האחרונה יביאו לתמחור מלא של העלאת הריבית הקרבה של הפד ותביא לעליית תשואות בשוק החוב האמריקני בטווח הקצר", אומר פגוט.

ברק גרשוני, מנכ"ל אלומות קרנות נאמנות, מציין כי "ברמת הכותרות הדוח הוא לא לכאן ולא לכאן - דוח פרווה. מצד אחד, אמנם נמשכת המגמה החיובית של קליטת מועסקים למשק בהיקף של 223 אלף עובדים בחודש, קצת מתחת לממוצע החזק בשנה האחרונה שמסתכם ב-250 אלף, וכן נרשמה ירידה בשיעור האבטלה ל-5.3%. אולם מנגד, הרבה חדשות לא סימפטיות ובוודאי לא אופטימיות עולות מהדו"ח: שיעור ההשתתפות בשוק העבודה מתוך סך האוכלוסייה עושה סיבוב פרסה החודש ומאבד 432 אלף עובדים ויורד ל 62.6% , קרוב לנקודת השפל של שלושה עשורים. באותה נשימה, אנו מתבשרים על ירידה חדה של 381 אלף בכמות 'המובטלים הכרוניים' שלא מוצאים עבודה מעל 27 שבועות. חושבים שהם מצאו עבודה? ממש לא. פשוט הפסיקו לספור אותם בסטטיסטיקה של "כוח העבודה".

"שוב מתברר שנתון האבטלה הרשמי הוא מספר חסר משמעות, כשכל כך הרבה מועסקים נפלטים החוצה מכוח העבודה. ברמת השכר - אין שינוי וזוהי בשורה לא טובה למחפשי האינפלציה שמעוניינים לראות את הריבית בארה"ב עולה. בחינה של כמות שעות העבודה מראה כי גם כאן לא היה שינוי כבר חודש רביעי ברציפות. למה זה מעניין? כי שעות עבודה נוספות הן עדות מסוימת ללחץ להגדיל פעילות בעסקים. ניתן להסיק מהנתון שבממוצע אין למעסיקים לחץ של הזמנות או יותר עבודה באופן כללי שהם נדרשים לשעות עבודה נוספות".

לסיכום, אומר גרשוני, "בתרגום חופשי - שוק העבודה מודיע לשוק האג"ח שיחכה. עליית התשואות תצטרך להמתין לסיבוב הבא".