המנהל המיוחד בטאו: לא יודע בן-דב יכול לשלם 50 מ' ש'

בעקבות החלטת ביהמ"ש לחייב את אילן בן-דב לרכוש בחזרה מניות סאני שמכר לטאו, אמר עו"ד עמית אשור: "לא נראה שתהיה לו ברירה אלא לשלם"

אילן בן דב /  צילום: רוני שיצר
אילן בן דב / צילום: רוני שיצר

"אני לא יודע אם לאילן בן-דב יש או אין היכולת לשלם. אבל אם הוא מחזיק בנכסים כפי שהתפרסם בעבר בתקשורת, לא נראה שתהיה לו ברירה אלא לשלם, בהתאם להחלטת ביהמ"ש", כך מעריך עו"ד עמית אשור, המנהל המיוחד של חברת טאו תשואות, חברת ההחזקות שנקלעה לקשיים ונשלחה לפירוק.

הדברים נאמרים בעקבות פסיקת ביהמ"ש המחוזי-מרכז מאתמול, לפיה בן-דב יחויב לרכוש את מניות סאני אלקטרוניקה מידי חברת טאו שהייתה בשליטתו, תמורת 50 מיליון שקל. עו"ד אשור, שותף במשרד עוה"ד יוסי שגב, מציין כי "פסק הדין היה צפוי", וכי "ברמה המערכתית, העובדה שביהמ"ש דחה את טענותיו של בן-דב היא חשובה ומעבירה מסר לבעלי שליטה, שניסיון להתחמק מהתחייבויות לא צולח".

במהלך 2010 רכשה טאו מידי בן-דב, שהיה אז בעל השליטה בחברה, חבילה של מניות חברת סאני אלקטרוניקה, שהייתה גם היא בשליטת בן-דב, תמורת 50 מיליון שקל. במסגרת העסקה נתן בן-דב לטאו אופציית פוט (PUT) למכירת מניותיה בסאני בחזרה לידיו, בסכום הרכישה. טאו נכנסה להקפאת הליכים במהלך 2012, לאחר שלא היו בידיה האמצעים לתשלום חוב של 435 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, ובתחילת 2013 החליט ביהמ"ש על פירוקה. הוא מינה את עו"ד יוסי שגב כמנהל המיוחד לחברה, שביקש לממש את האופציה בשם החברה.

בן-דב טען בביהמ"ש כי המניות נשוא האופציה משועבדות לטובת בנק לאומי, כבטוחה לפירעון חובות החברה לבנק, וכי אין לאפשר את מימוש האופציה אלא לדרישת בעליה - הבנק עצמו. בעניין זה פסק השופט אילן שילה, כי "איני מקבל את טענת בן-דב, כי במימוש אופציה יש לפעול בדווקנות מיוחדת העולה על זו הנדרשת בביצוע חוזה בדרך כלל".

עוד הוסיף השופט, כי בשטר המשכון שנמסר בהתקשרות עם הבנק "לא נקבעה כל הוראה האוסרת על לאומי להעביר את זכות המימוש לאחר". בשל מחלוקת בין המנהל המיוחד לבין בנק לאומי בסוגיית האופציה, ולמי מגיעים הכספים שיחזיר בן-דב (הבנק טוען שיש לו שיעבוד על האופציה שהעניק בן דב לטאו), ניהלה את התביעה עו"ד קרן רייכבך-סגל ממשרד איתן מהולל, שדות ושות', שמונתה ככונסת נכסים מיוחדת לנושא.

תביעות נוספות נגד בן דב ובנק לאומי

עו"ד אשור מציין כי ישנן תביעות נוספות העומדות נגד בן-דב ובנק לאומי. ביום שני הקרוב צפוי דיון מקדמי בביהמ"ש המחוזי העוסק בפירוקי חברות, בו יכריע אם אותן תביעות יידונו אצלו, או יעברו לבימ"ש רגיל. אשור מוסיף כי "לפי הדרישה שלנו, נושיה של טאו צריכים ליהנות מריקוברי של 100%, ואנחנו דורשים כסף גם לבעלי המניות בחברה". כל חובות החברה מוערכים בכ-700 מיליון שקל, ומלבדם המנהל המיוחד תובע את בן-דב ואת בנק לאומי על נזקים שנגרמו, לטענתו, בשל התנהלותם.

באמצעות טאו ביצע בעבר בן דב שורה ארוכה של רכישות ממונפות, בעיקר בתחום הנדל"ן, שהסתיימו בהפסדים כבדים על רקע המשבר הפיננסי העולמי. לאחר פשיטת הרגל של טאו, סבל בן-דב מהרעה ניכרת ביתר עסקיו: סאני נקלעה לחדלות פירעון והחברה הבת סקיילקס (שבעבר החזיקה בשליטה בחברת הסלולר פרטנר) עברה לידי מחזיקי האג"ח.