בורסות אירופה ירדו לקראת המשאל ביוון; נפלו 3.4% השבוע

מחרתיים יום גורלי ביוון: האם המדינה תישאר בגוש האירו או תפרוש? ■ בורסת שנחאי נפלה והשלימה קריסה של כ-30% מהשיא של ה-12 ביוני

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

ירידות שערים נרשמו היום (ו') בבורסות אירופה, כאשר עצבנות המשקיעים לפני משאל העם ביוון מחרתיים ניכרת היטב. היום, נזכיר, לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום העצמאות האמריקאי.

מדד ה-Stoxx 600 האירופי סגר את השבוע בירידה של 3.4% על רקע המשבר ביוון. מדובר בירידה השבועית החדה ביותר מאז מאי.

ביוון יתנהל ביום א' הקרוב משאל עם סביב השאלה האם לקבל את תנאי החילוץ המוצעים לה מהאיחוד האירופי, משאל עם שעתיד לקבוע האם המדינה תישאר או תעזוב את גוש האירו, עם כל ההשלכות של צעד זה.

על פי סקר שנערך על ידי חברת ALCO, אשר פורסם היום בעיתון Ethnos, נרשם תיקו בין אלה המתכוונים להצביע "כן" ביום א', לבין אלה המתכוונים להצביע "לא", עם נטייה קלה לכיוון ה"כן". זהו שינוי די דרמטי מהסקר הקודם, שבו נרשם רוב ברור למתנגדי תוכנית החילוץ האירופית.

מצד שני, שר האוצר של יוון טוען היום כי הוא מקיים מגעים עם הנושים וכי הם על סף הסכם, כך שלא משנה מה יהיו תוצאות המשאל - ישנו הסכם בין יוון לנושים, "פחות או יותר", כדבריו. אז מדוע צריך בכל זאת ללכת למשאל עם? לפי שר האוצר, אם העם ביוון יכריע בעד המשך הצנע, הממשלה תחתום על הסכם שמתאים יותר לדרישות שהעלו הנושים, ואילו אם העם יתנגד לצנע, ייתכן הסכם טוב יותר ליוון. (לסיפור המלא)

"ההרגשה היא שהסיכונים יוליכו את השווקים מטה", סבור סיימון סמית', כלכלן בכיר ב-FXPro. "אם היוונים יצביעו 'לא' במשאל העם - יוון בדרך החוצה מגוש האירו. אם יצביעו 'כן', הדלת תיפתח מחדש לשולחן המו"מ, אך צריך לזכור שההצעה על השולחן למעשה ריקה מתוכן, כך שזה יוביל לשום מקום".

המשאל ביוון יתקיים בשעות 7:00-19:00 לפי שעון יוון, כאשר התוצאות יחלו לזרום 2-4 שעות אחרי סיום המשאל.

למי שבכל זאת מחפש היום חדשות טובות באירופה, מדד מנהלי הרכש עלה ל-54.2 נקודות ביוני מ-54.1 נק' בחודש שעבר. מדובר בשיא של 4 שנים בפעילות העסקית בגוש האירו.

בורסת שנחאי צנחה

באסיה ננעל יום המסחר במגמה מעורבת, כאשר הבורסה בשנחאי בלטה לשלילה והשלימה צניחה של כ-30% מהשיא שנקבע ב-12 ביוני.

"חלק מהמניות עם השווי הבועתי ביותר בסין נפגעו הכי קשה במכירות האחרונות, וסנטימנט הסיכון נמצא תחת לחץ לקראת משאל העם היווני", ציין הבוקר מנהל חדר המסחר בקרן אירופית הפועלת מהונג קונג.

המניות הסיניות ימשיכו להיות מאוד תנודתיות והן עדיין עומדות בפני לחצי מכירות בעקבות שוויים גבוהים ומינוף גבוה. משקיעים רגילים יותר מדי עצבניים ומעוניינים לנעול רווח", ציינו ב-Tisco Financial Group.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]