נעילה מעורבת בבורסה; נצבא זינקה 17.5%, רבוע כחול נפלה 5.2%

היום - משאל העם הגורלי ביוון ■ כלכלני לאומי: "בטווח הבינוני והארוך לא צפויות להיות לנושא היווני השלכות מהותיות על אפיקי ההשקעה העיקריים" ■ מחזור המסחר נותר דליל בסיום והסתכם בכ-441 מיליון שקל

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (א') במגמה מעורבת, לאחר שביום שישי האחרון לא התקיים מסחר בוול סטריט ובאירופה הסתיים המסחר בירידות קלות. גם היום המשיכו המשקיעים לעקוב אחרי ההתפתחויות ביוון, שם מתקיים משאל העם הגורלי. מדד המעו"ף השיל מערכו כ-0.6% בהובלת מניות האנרגיה והבנקים. מחזור המסחר נותר דליל בסיום והסתכם בכ-441 מיליון שקל.

כאמור, היום יצאו אזרחי יוון להצביע ולהחליט אם להמשיך במדיניות הצנע שדורשים נושי המדינה הנאבקת או לדחות אותם, החלטה שמשמעותה היא יציאה מגוש האירו. הסקרים האחרונים מצביעים על שוויון בין תומכי מדיניות הצנע למתנגדיה, כך שהמאבק בין הצדדים צמוד ביותר.

בינתיים, עשרות אלפי בני אדם השתתפו ביממה האחרונה בהפגנות שנערכו באתונה בירת יוון, לקראת משאל העם הגורלי. ברחבי הבירה נערכו מספר עצרות מרכזיות, חלקן של מתנגדי תוכנית הסיוע האירופית וחלקן של התומכים בתוכנית. המשטרה המקומית השתמשה בגז מדמיע ובאמצעים לפיזור המפגינים. לא דווח על נפגעים או על עצורים בקרב המוחים.

לדברי איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות "יצירות", ההצעה של האיחוד האירופאי אינה טובה, משום שהיא אינה מאפשרת שמיטת חובות או דחיית תשלומים, ודורשת צעדים קשים, שחלקם פוגעים בפוטנציאל הצמיחה של המשק היווני. למעשה, הישארות יוון במסגרת גוש היורו (ללא יכולת לפחת את המטבע וליצור העדפה לתוצרת המקומית), תוך ביצוע צעדי צנע קשים ומחויבות לתשלום החובות שנצברו עד כה - אינה מאפשרת כל מסגרת של צמיחה ברת קיימא, שלאורך זמן תאפשר ליוון לעמוד על הרגליים. זו הסיבה שבשלה רבים ביוון מעדיפים לפרוש מגוש האירו. אם יבחרו תושבי יוון להסכים להצעה האירופאית, סביר להניח כי הם יצטרכו לבחור בממשלה חדשה שתיישם את התוכנית כפי שהוכתבה או אחת אחרת דומה לה.

לדבריה, אם יבחרו היוונים לדחות את ההצעה האירופאית, הרי שעומדות בפניהם שנים לא קלות. שנים של מצוקה: מיתון קשה, שחיקה של כוח הקנייה (אינפלציה), עלייה בשיעור האבטלה, עוני ועוד. אך בשונה מהאלטרנטיבה הראשונה, אפשרות זו תאפשר ליוון למחוק חובות, לייצר עדיפות למוצרים ושירותים מקומיים שיתמכו בצמיחה, להשאיר את העבר מאחוריה, ולצאת לדרך חדשה עם אור בקצה המנהרה.

בארץ, דיוני התקציב יתחדשו היום (א') על רקע אי בהירות לגבי מסגרות התקציב והמחלוקת העקרונית בין נתניהו ואנשיו לבין שר האוצר משה כחלון ובכירי משרדו בשאלה האם התקציב יכלול גם את שנת 2017. הכוונה המקורית באוצר הייתה להציג לממשלה כבר מחר את מסגרות התקציב ("המצרפים" בעגה המקצועית) הכוללות את תחזית ההכנסות, ההוצאה התקציבית ויעד הגירעון. בפועל יש בידי האוצר רק את תחזית ההכנסות, בעוד שלגבי ההוצאה התקציבית יש עדיין אי בהירות רבה.

בבנק לאומי מציינים בסקירה השבועית כי "בטווח הבינוני והארוך לא צפויות להיות לנושא היווני השלכות מהותיות על אפיקי ההשקעה העיקריים, זאת בשל המשקל הנמוך שיש ליוון בכלכלה הגלובלית, והחשיפות הפיננסיות הקטנות יחסית שיש לגופים מחוץ ליוון לנכסים מקומיים".

מניות הגז ממשיכות לרכז עניין. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד עשוי להפוך למוצא של ראש הממשלה נתניהו להשגת רוב למתווה הגז בכנסת. אחרי הכישלון האחרון, ייתכן שמאזן הכוחות משתנה בעזרתו של שר האוצר לשעבר, שדורש עבור תמיכתו את הפיקוח על מחירי הגז. בריאיון ל"פגוש את העיתונות" חשף לפיד כי נועד באחרונה עם שר האנרגיה יובל שטייניץ, ששמע את הסתייגויותיו מהמתווה הקיים - בעיקר בנוגע לפיקוח על המחירים.

"מצד שני", הבהיר לפיד, "אני חושב שאי אפשר לעכב את זה יותר. צריך לפתח את מאגר לוויתן, וזה יוזיל בסוף את מחירי החשמל. אבל צריך שזה יהיה חשוף, אי אפשר שזה יהיה במחשכים. מדינת ישראל צריכה לדעת במה מדובר". נציין את קבוצת דלק, אבנר , ישראמקו ורציו.

מניות קנון , מזור רובוטיקה , טאואר ואופקו בלטו במסחר על רקע פערי ארביטראז' חיוביים.

החברות איירפורט סיטי ונצבא הודיעו הבוקר כי התקשרו בעסקת מיזוג במסגרתה תרכוש איירפורט סיטי את מלוא הון המניות המונפק של נצבא המוחזק על ידי בעלי המניות מקרב הציבור, בתמורה להקצאת מניות החברה, לבעלי המניות של נצבא. זאת, תמורת 0.97 מניות של איירפורט סיטי בתוספת 32.7 שקל.

אפריקה מגורים דיווחה כי במהלך הרבעון השני של שנת 2015 נחתמו 236 הסכמי מכר למכירת דירות בפרויקטים של החברה (לרבות פרויקטים משותפים ביחד עם צדדים שלישיים), בהיקף כספי כולל של כ-507 מיליון שקל, לא כולל מע"מ (מתוכם נחתמו בחודש יוני בלבד כ-125 הסכמי מכר בהיקף כספי כולל של כ-254 מיליון שקל, לא כולל מע"מ), לעומת כ-125 הסכמי מכר שנחתמו במהלך הרבעון הראשון של שנת 2015.