המדינה נתנה הטבות מס - והדירה להשכרה משמשת כמלון

המדינה מעודדת בנייה להשכרה? מיזם בנייה הסמוך לטיילת החוף של תל-אביב קיבל הטבות ותמריצים כדי להקים דירות להשכרה - אולם הפך את אחת הדירות הפונה לים לחדר מלון המושכר ב-700 שקל ללילה

הבניין ברחוב עזר ומרזוק / צילום: תמר מצפי
הבניין ברחוב עזר ומרזוק / צילום: תמר מצפי

חברת תנהב, שקיבלה הטבות מס בגין הקמת פרויקט מגורים להשכרה ארוכת טווח ביפו, משכירה דירה בפרויקט לצורכי תיירות לתקופות קצרות, כך עולה מתחקיר "גלובס".

בפרויקט ברחוב מרזוק ועזר, הכולל כ-5,700 מ"ר מגורים וממוקם סמוך לכיכר השעון על אחת הקרקעות היקרות בארץ, מציעה תנהב דירת 3 חדרים עם נוף לים, מרוהטת, עם ארבע מיטות ובשטח של 95 מ"ר עם מרפסת, במחיר של 700 שקל ללילה. לשם השוואה, שכירת דירה דומה לשישה חודשים ומעלה, עולה לשוכר 7,800 שקל לחודש. כלומר, השכרת הדירות לתקופה קצרה מניבה לחברה (בתפוסה מלאה) הכנסה בגובה 21 אלף שקל, כמעט פי שלושה.

לפי נהלי מרכז ההשקעות, הגוף האמון על יישום החוק לעידוד השקעות הון ויושב במשרד הכלכלה, יזם המקים או רוכש מבנה מגורים, והמתחייב לייעד לפחות מחצית מהדירות בו להשכרה למשך שישה חודשים לפחות, זכאי להטבות מס. מפברואר 2013 ועד סוף 2014 ניפק מרכז ההשקעות 31 כתבי אישור ליזמים שבחרו בדרך זו.

בין סוף אפריל לסוף יוני פנינו פעמים אחדות לחברה, ובכל פעם שמחו להציע לנו דירה ללילה אחד, והדגישו מיוזמתם שהיא מרוהטת לגמרי, כולל מגבות וסדינים לשימוש האורחים.

המקרה של תנהב ביפו, אף כי ייתכן ומדובר בדירה אחת שהושכרה לזמן קצר מתוך קומפלקס מגורים שלם (לנו הוצעה בכל פעם דירה אחת), מלמד על הפיתוי בפניו ניצבים יזמים להשכיר דירות כדירות מלונאיות לימים או שבועות ספורים.

תופעת Airbnb שפשתה בשנים האחרונות בת"א ובערי מטרופולין רבות בעולם מוכיחה כי גם בעלי בתים פרטיים מוצאים בהשכרה קצרת הטווח מקור הכנסה כדאי ומבוקש, על אף אי הנוחות הכרוכה בו. אולם כשמדובר בכספי ציבור שמוענקים בתמורה להגדלת היצע הדיור להשכרה, מתבקש פיקוח הדוק על פעולות היזמים.

מנכ"ל חברת תנהב, יעקב לב, הכחיש כי החברה שבניהולו מציעה דירה מלונאית בפרויקט ביפו: "אתם שקרנים. חברת תנהב מעולם לא השכירה דירה בפרויקט לפחות משנה. אני לא יודע עם מי דיברתם בחברה, אבל הייתם צריכים לדבר איתי".

ממשרד הכלכלה נמסר: "החברה קיבלה כתב אישור לבנייה ולהשכרה למגורים, במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, והיא מחויבת להשכרת מחצית מהדירות ומחציתן מורשית למכור. על מקבל כתב האישור להשכיר את הדירות למגורים, לא לשימושים של תיירות, או שימושים אחרים קצרי טווח".

לשאלה האם התנהלות היזמים מפוקחת, השיבו במרכז ההשקעות כי "הליך זה מתבצע בין היזמים לרשות המסים ולשלטונות המס בעת הגשת השומות. הפיקוח הינו באחריותם של גורמים אלו".

מרשות המסים נמסר כי "רשות המסים מבצעת בדיקות מדגמיות תקופתיות על מנת לוודא כי אכן הדיווחים שהתקבלו בידיה הם דיווחי אמת. במידה ויתגלה כי ניתנה הטבה ללא מילוי התנאים - היזמים יטופלו במישור האזרחי או הפלילי, בהתאם לנסיבות".

על פי התיקון משנת 2010 לפרק השביעי לחוק לעידוד השקעות הון, בעל בניין להשכרה זכאי להטבות מס אם לפחות מחצית משטח הבניין הוא משכיר למגורים. על מנת להיות זכאי להטבות מס, נדרש היזם להשכיר את אותה מחצית במשך חמש מתוך שבע השנים שלאחר תום הבנייה, לתקופות של מעל שישה חודשים. נוהל השכרה למגורים של מרכז ההשקעות קובע כי גובה דמי השכירות שיזכה את היזם בהטבות הוא עד 8,000 בממוצע חודשי. הטבות המס מגיעות לעתים למאות אלפי שקלים, והן כוללות פחת מואץ בגובה 20% לשנה ושיעור מס על הכנסה חייבת או שבח ריאלי ממכירה או מהשכרה בגובה 11%, במקום מס חברות רגיל העומד על 26.5%.