אסטרטגים: יתחולל כאוס בשווקים אם יוון תגיד "לא" להסכם

היום נערך ביוון משאל עם בנוגע להסכם עם הנושים ■ ע"פ סקר שערכה סוכנות "בלומברג" ביום שישי, 43% מהיוונים מתכוונים להצביע נגד ההסכם ■ אסטרטג השקעות: "אם נראה 'לא', יהיה סבב נוסף של תנודתיות בשווקים. הפעם התגובה תהיה אלימה יותר"

וול סטריט אירופה ירידות / shuterstock
וול סטריט אירופה ירידות / shuterstock

אם יוון תגיד "לא" להסכם עם הנושים, יתחולל כאוס בשווקים שיימשך מספר ימים ויהווה סכנה לראלי בשוקי המניות באירופה. כך מעריכים מנהלי השקעות וקרנות גידור בכירים, בהתייחסם למשאל העם שמתקיים היום ביוון בנוגע להסכם עם השנוים ולמעשה לעצם הישארותה של יוון בגוש האירו.

"השווקים עדיין לא תמחרו פוטנציאל ל'לא' במשאל העם ביוון", מציין דיוויד ג'וי, אסטרטג השקעות ראשי בחברת Ameriprise Financial שמנהלת יותר מ-815 מיליארד דולר. "אם נראה 'לא', יהיה סבב נוסף של תנודתיות בשווקים". הוא מציין שהפעם יהיה "כאוס" והתגובה תהיה אלימה יותר.

נזכיר, מדד האירו סטוקס 50 צלל ב-4.2% ב-29 ביוני וגם מדד ה-S&P רשם ירידות חדות, לאחר שראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הודיע בהפתעה כי בכוונתו לקיים משאל עם על צעדי הצנע שהוצעו ע"י נושיה של יוון. החשש מפני האפשרות שמשאל העם מקרב את יוון לפרישה מגוש האירו הוביל את התנודתיות בשווקים לשיא של 3 שנים.

ע"פ סקר שערכה סוכנות "בלומברג" ביום שישי, 43% מהיוונים מתכוונים להצביע נגד ההסכם בעוד 42.5% מתכוונים להצביע בעד ההסכם. יש לציין כי לפני שבוע סקרים דומים צפו רוב של מעל 52% למתנגדי ההסכם.

בקרדיט סוויס מעריכים כי הסבירות שיוון תפרוש מגוש האירו בסוף עומדת על 75% זאת אם היוונים יצביעו "לא" במשאל העם. כך לפי מזכר שפרסם הבנק ביום שישי.

"זה מעלה תהיות לגבי הסולידריות של האיחוד המוניטארי האירופי", מציין ג'וי. "אם לפתע אחת החברות באיחוד פורשת, זה יוצר תקדים ואולי מעלה ספקות לגבי עתידו של האיחוד המוניטארי", הוא מסביר.

אסטרטגים בגולדמן זאקס מעריכים מנגד כי "לא" במשאל העם היווני אומנם יוביל לירידות בשווקים, אך רק בטווח הקצר. זאת משום שככל הנראה הבנק המרכזי האירופי יתערב ויזרים לבנקים ביוון חמצן. להערכתם, מדד האירו סטוקס 50 עלול לרדת בכ-8.5% לרמה של 3,150 נקודות בתרחיש שבו יהיה רוב ביוון למתנגדים להסכם.