"נעשה נגד תנ"צ ברכה מסע צלב - דמו מרוח על ידי רבים"

מקורבי תנ"צ ברכה ששם קץ לחייו: "התקשורת הייתה כלי בידי הרב פינטו ומקורביו. כנראה שהגיעו מים עד נפש"

השוטרים שהוזעקו בשעות הבוקר (א') המוקדמות לפאתי העיר מודיעין על-ידי אנשי מגן דוד אדום שטיפלו באדם שנמצא ירוי ברכבו, נחרדו לגלות כי מדובר באחד ממפקדיהם הבכירים, תת-ניצב אפרים ברכה, מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה (יאח"ה). השמועה על מותו של ברכה, שככול הנראה שלח יד בנפשו, פשטה כאש בשדה קוצים, ומספר שעות מאוחר יותר יצאה ההודעה הרשמית כי משטרת ישראל מודיעה בצער רב על מותו. "ברכה, נשוי ואב לארבעה, תושב מודיעין, בן 55 במותו, ביצע שורת תפקידים במשטרה מאז שנת 83'. בתפקידו האחרון שירת כראש יאח"ה. משטרת ישראל מרכינה ראשה ומשתתפת בצער המשפחה", מסרה המשטרה.

ברכה נחשב לקצין משטרה, חוקר ומפקד מוערך מאוד. ב-3 השנים האחרונות עלה שמו בעיקר בקשר לחקירת פרשת השוחד של הרב יאשיהו פינטו, שברכה סייע בחשיפתה ויצא נקי מהחשדות שהעלה פינטו, לפיהן ברכה לקח ממנו שוחד. בתקופה האחרונה היו פרסומים רבים בתקשורת אודות פרשיות נוספות שבהן חשוד ברכה, ובשבוע שעבר אף נמסרה בעניינו עדות במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש).

מפקדו הראשון של ברכה, וחברו הקרוב, רב פקד בדימוס אשר הרפז, לשעבר ראש מפלג תשאול בימ"ר תל-אביב, מספר היום ל"גלובס" כי לאחרונה ברכה לא היה שקט, בשל חרושת השמועות שהייתה סביבו. לדבריו, "בתקופה האחרונה לא רציתי להרים טלפון, לא רציתי להיכנס לזה כי זה היה נראה לא טוב. לי הייתה הרגשה שמשהו כזה עלול לקרות. הוא באמת אדם רגיש ודיברתי עם כמה עמיתים שעובדים איתו, ראשי זרועות בלה"ב, וניסיתי ברמזים להעביר להם שישימו עליו עין. כי הכרתי את הרגישות שלו". חבר קרוב אחר של ברכה אמר ל"גלובס": "נעשה נגדו מסע צלב. דמו מרוח על ידיהם של אנשים רבים. הוא לא בהכרח צדיק, אבל הוא היה קצין הגון וישר, ולא הייתה סיבה להעלות אותו על הצלב, גם אם מעד, אבל זה מה שעשו לו, עד שהוא נשבר" (עוד תגובות - ראו עמוד 18).

בראיון שפורסם ב"גלובס" לפני כ-3 שבועות הביע המפכ"ל היוצא, יוחנן דנינו, אמון מלא בישרתו של ברכה. "אפרים ברכה הוא אחד הקצינים היותר טובים וראויים שיש לנו", אמר דנינו בראיון הפרישה שנתן ל"גלובס". "ברכה הוא קצין מוכשר שבאמת אני לא יודע מאיפה יש לו הכוחות האלה לעמוד בראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, מול כל בעלי הצווארון הלבן, עם כל ההתקפות והרכילויות המרושעות... אני מכיר את יושרתו של האיש, ואני לא מאמין לכל הרכילויות. תבינו את הבעיה: זה קצין שצריך להתמודד עם כוחות חזקים. אני לא יודע להגיד מי, כי לא חקרתי את זה, אבל אני לא אפול מהכיסא אם בעלי אינטרסים אלה ואחרים מוציאים את הרכילויות האלה".

חקר את יגאל עמיר

ברכה גדל בשכונת רמת-עמידר שברמת-גן. ב-1987 הוא הצטרף ליחידה המרכזית של מחוז תל-אביב, בה שירת כמפקד מחלק תפקידים מיוחדים ומפקד מחלק תשאול. במסגרת תפקידו ביחידה המרכזית עמד בראש צוות החקירה של רצח ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, בנובמבר 1995. ברכה חקר את הרוצח יגאל עמיר, את אחיו, חגי עמיר, ואת שאר האנשים ששיתפו פעולה עם הרוצח והביא להעמדתו לדין של יגאל עמיר. בנוסף, ניהל ברכה באותה תקופה, בין היתר, את החקירה בדבר המאבק בין כנופיית רמת-עמידר, בראשות העבריינים רוני ויוסי הררי לבין כנופיית פרדס כץ בראשות יצחק (חישי) חדיף ואת רצח יחזקאל אסלן.

ברכה שירת כסגן ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), מפקד זרוע חקירות ביחידה לחקירות בינלאומיות (יחב"ל) וראש חטיבת חקירות באגף חקירות ומודיעין. בין חקירותיו הבולטות: השר לשעבר גונן שגב, שהורשע בהברחת כדורי אסקטזי לארץ; השר אברהם הירשזון, שהועמד לדין והורשע ב-2009 בגניבת מיליונים מכספי הסתדרות העובדים הלאומית ונידון למאסר בפועל של 5 שנים ו-5 חודשים; חקירה חשובה נוספת שעליה הופקד ברכה הייתה זו של הרב מרדכי (מוטי) אלון, שהורשע בביצוע מעשים מגונים בנערי ישיבה ונדון ב-2013 לשישה חודשי עבודות שירות.

כראש יאח"ה, היה אחראי ברכה בשנה האחרונה לחקירות הרגישות ביותר. הוא חקר את פרשת בעז הרפז; את השר לשעבר בנימין (פואד) בן אליעזר, החשוד בשוחד; והוא הוביל גם את חקירת פרשת "ישראל ביתנו", שבה הנחקרת המרכזית הייתה השרה לשעבר, פאינה קרישנבאום. לפי החשדות בפרשה זו, הועברו כספי תמיכות ממשלתיות שלא כדין לגופים שונים, בתמורה להעברה חלקית של התקציב לחברי כנסת ולמקורביהם, ו/או מינוי מקורבים לתפקידים ציבוריים. כמו-כן נחקר בפרשה זו מתן שוחד ב-15 תתי-פרשיות בהיקפים של מיליוני שקלים.

הצעת שוחד מהרב פינטו

ב-2012 דיווח ברכה למפקדיו כי הרב פינטו הציע לו שוחד בתמורה להעברת מידע על חקירה בה היה מעורב. ברכה ורעייתו צוידו במכשירי הקלטה ותיעדו העברת כ-100 אלף דולר מרעייתו של פינטו לרעייתו של ברכה. ב-14 באפריל 2015 הורשע הרב פינטו במתן שוחד לברכה. לא נמצא בסיס לחשד לעבירות פליליות מצידו של ברכה.

לפי הרשעתו של פינטו, הרב נתן שוחד בסכום של כ-400 אלף שקל לתנ"צ ברכה. כמו-כן הורשע הרב בהצעת שוחד נוספת לברכה ובשיבוש הליכים בקשר לחקירה אחרת שהתנהלה נגדו. נסיבות השוחד נוגעות לחקירה אחרת שהתנהלה נגד הרב פינטו, בחשד למרמה לכאורה בעמותת "חזון ישעיה", שבה הוא לא הועמד לדין בסופו של דבר.

לפי ההרשעה, הרב פינטו נתן לברכה במספר אירועים מתנות, לרבות תפילין יוקרתיים, ואף הציע לברכה להעביר לו "מתנה" בגובה 200 אלף דולר, שתועבר לרעייתו של ברכה, באמצעות אשתו של הרב, הרבנית דבורה פינטו. זאת, בתמורה למידע שביקש הרב מברכה על חקירת "חזון ישעיה". ברכה נעתר לבקשה, ובהמשך פנה עם פרטי ההצעה לראש אגף החקירות במשטרה, ניצב יואב סגלוביץ'. בספטמבר 2012 נערכה פגישה בין הרעיות, שתועדה בחשאיות על-ידי המשטרה, ובמסגרתה העבירה אשת הרב לרעייתו של ברכה 100 פרנק-שווייצרי במזומן.

כשהתפוצצה הפרשה, שלף הרב פינטו "ג'וקר" - מידע על פרשה שלישית, שבמסגרתה העניק טובות הנאה לכאורה לניצב (בדימוס) מנשה ארביב. לפי המידע, ארביב נהנה לכאורה מלינה חינם בבית מלון, מהנחה ברכישת דירה, מסיוע כספי ומסיוע בהשגת ויזה לארה"ב לבני משפחתו. כל זאת, כשפינטו מבקש לכאורה סיוע מהניצב בקשר לחקירות המתנהלות נגדו. בעקבות החשדות נגדו פרש ארביב מהמשטרה ואף נחקר באזהרה, אך טרם הוחלט אם יוגש נגדו כתב אישום.

בתמורה לכך שהרב פינטו ישמש עד מדינה בפרשת ארביב, הסכימה הפרקליטות לתנאי הסדר הטיעון עם פינטו בפרשת השוחד לברכה. ההסדר ספג ביקורת ציבורית, והתנהלות הפרקליטות "זכתה" לביקורת מצד שופטי בג"ץ. ואולם, למרות הביקורת, אישרו שופטי העליון את ההסדר בסופו של דבר. על רקע פרשה זו פנו מספר עורכי דין ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בניסיון למנוע את קידומו של ברכה לתפקיד ראש יאח"ה, אך אלה נדחו.

הפרשיות הנוספות

טענות על שיבוש חקירות והדלפת מידע מפוברק מפרשת שרה נתניהו ומעונות רה"מ

בשבועות ובחודשים האחרונים התפרסמו בתקשורת פרסומים רבים, שבהם הועלו טענות קשות ביותר נגד התנהלותו של מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה (יאח"ה), תת-ניצב אפרים ברכה המנוח. אף אחת מהן לא נבדקה עד תומה או הוכחה. בין היתר, פרסם יואב יצחק באתר "1 News" שורה של פרסומים בעניינו של ברכה, וכתב כי "ברכה מסוכן לציבור". יצחק טען, בין היתר, כי ברכה שבש הליכי חקירה ומשפט בחקירת פרשת עיריית אשדוד; הדליף מידע מגמתי ומפוברק מתיק הבדיקה המשטרתי בנושא מעונות ראש הממשלה ושרה נתניהו; והדליף מידע על החקירה הסמויה שהתנהלה נגד איש רשות המסים, דוד ואנונו.

בשבוע שעבר פרסם יצחק כי עיתונאי "מעריב", אבירם זינו, הגיע ביוזמתו למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ומסר התכתבות שלו עם תנ"צ ברכה, שבה מסר לו לכאורה הקצין הבכיר מידע על פרשת מעונות ראש הממשלה ועל חקירה פלילית נגד שרה נתניהו. במח"ש טענו מנגד כי כלל לא זימנו את ברכה לחקירה וכי בדיקה שהתבצעה בנושא לא העלתה ממצאים פליליים כלל. גם ב"גלובס" ובערוץ 10 היו פרסומים שונים באשר להתנהלותו של ברכה סביב חקירות שחיתות בעיריית זיכרון יעקב ובעיריית חדרה.

גם חסידיו של הרב יאשיהו פינטו רדפו את ברכה. החסידים הקימו עמוד פייסבוק בשם "צדק תרדוף - למען האדמו"ר פינטו", ובו כתבו שברכה גרר את הרב פינטו לפרשת השוחד שבגינה הורשע. לאחר הפרסומים על חקירת מח"ש בעניינו של ברכה, הם חגגו וכתבו כי "סופו של ברכה במשטרה קרוב מאי פעם".