הפניקס ופסגות ישקיעו עשרות מיליוני ש' ברכישת אגם ודוידוף

איציק עוז, שותף באגם, יקבל מהפניקס עבור יתרת החזקותיו לפחות 56 מיליון שקל ■ קבוצת דוידוף של רוני דוידוף תקבל מפסגות עוד 22 מיליון שקל

איציק עוז/ צילום:איל יצהר
איציק עוז/ צילום:איל יצהר

שני גופים מוסדיים מובילים משלמים עשרות מיליוני שקלים לשותפים בסוכנויות ביטוח לניהול הסדרים פנסיוניים מהגדולות במשק: בסוף השבוע דיווחה קבוצת הביטוח הפניקס על הסכם חדש להגדרת מנגנון ההיפרדות בינה ובין שותפיה בסוכנות אגם לידרים, איציק עוז ומשה ששון, תוך שנקבע לסוכנות שווי חברה מינימלי של כ-209 מיליון שקל. היום נודע כי בית ההשקעות פסגות יממש בימים הקרובים את האופציה שיש לו לרכישת החזקות שותפיו בסוכנות דוידוף, לפי שווי חברה של כ-55-70 מיליון שקל.

במסגרת עסקת אגם לידרים, צפוי משה ששון לפרוש מתפקידו הניהולי בסוכנות, וכנראה למכור את חלקו בה. איציק עוז, שצפוי לקנות את חלקו של ששון בסוכנות הגדולה והרווחית, יקבל אופציית מכר (PUT) חדשה, שתינתן למימוש במהלך 2017, כשלהפניקס תינתן אופציית רכש (CALL) דומה. אם וכאשר מי מהצדדים יפעיל את האופציה החדשה, שמחליפה את האופציות הקודמות שהצדדים סיכמו ביניהם עוד ב-2005, הצדדים ימנו מעריך שווי מוסכם.

כיום מחזיק עוז בכ-26.8% ממניות הסוכנות, תמורתן הוא יקבל לפחות 56 מיליון שקל (בערכים של היום, ובניכוי דיבידנדים שיחולקו), כאשר מניותיו של ששון (כ-13%) לא יזכו לאותו מנגנון של הבטחת תמורה מינימלית. ככל הנראה ששון, שיפרוש מאגם לידרים בסוף השנה, ימכור בקרוב את מניותיו בסוכנות לשותפו ולא ימתין עד לסוף 2017 .

עוז וששון החליטו כבר במהלך 2012 לממש את אופציית ה-PUT שבידם למכירת החזקותיהם ב-40% ממניות אגם לידרים, בהתאם להסכם רכישת מניות ומספטמבר 2005. את עיקר המניות שלה בסוכנות (45%) רכשה הפניקס עוד ב-2005 מעוז, ששון ולידר (אז חלק מקבוצת שרם פודים). להפניקס בעלות מלאה גם על סוכנויות ניהול ההסדרים הגדולות שקל וקלע.

פסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל בניהול חגי בדש, ישלם בקרוב כ-30 מיליון שקל, עבור יתרת המניות של שותפיו בסוכנות דוידוף, בעקבות מימוש אופציית הקניה שיש לבית ההשקעות. על פי הערכות שונות בענף, מגלמת העסקה שווי של 50-70 מיליון שקל לסוכנות.

בשלהי 2011 רכש פסגות מקבוצת דוידוף, שבשליטת רוני דוידוף, 50% מסוכנות ניהול ההסדרים הפנסיוניים, לפי שווי חברה של כ-50 מיליון שקל. עתה צפוי פסגות לרכוש את יתרת המניות בדוידוף (50%) שנחלקות - 45% שייכים לקבוצת דוידוף של רוני דוידוף ו-5% למנכ"ל הסוכנות הוותיק אייל גורן, שימשיך לנהל את הסוכנות שהוקמה ב-2006 גם לאחר שתהיה בבעלות מלאה של פסגות.

פסגות צפוי להשקיע בסוכנויות הביטוח שבהן הוא שותף סכום מצרפי של כ-100-150 מיליון שקל - שרובו יידרש עד סוף 2015 והמחצית הראשונה של 2016. זאת אגב כניסתן לבשלות של אופציות שנלוו לרכישות של החזקות בסוכנויות ביטוח שביצע בית ההשקעות לפני מספר שנים, בהשקעות שהצטברו לפי שעה בכ-85 מיליון שקל.

מדובר בהחזקות בסוכנויות דוידוף (50%), היימן (50%), פרופיט (51%) ונ.פ.א, עמיתים ובני שריד (25% בכל אחת משלוש האחרונות). תקופת המימוש שונה בין הסוכנויות, כך שתהליך זה יחל בחודשים הקרובים, ויסתיים בעיקרו עד סוף 2015, עם ספיחים שיסתיימו במהלך המחצית הראשונה של 2016.