נעילה שלילית בבורסות אירופה לאחר משאל העם ביוון

"רמת אי הוודאות תהיה מאוד גבוהה בימים הקרובים. יוון חייבת להתפשר אולם כעת ציפראס יתקשה מאוד"

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ב') בירידות חדות במדדים המובילים, כאשר מדד Stoxx 600 מאבד 1.1%, לאחר שיוון אמרה "לא" לתוכנית האירופית.

שר האוצר היווני יאניס וארופאקיס הודיע הבוקר על התפטרותו מהממשלה, וזאת על מנת לסלול את הדרך להשגת הסכם בין יוון לנושיה. השר המתפטר נחשב לקיצוני בדעותיו, וכמי שהוביל את הקו הבלתי מתפשר של הממשלה היוונית במשא-ומתן מול הנושים.

וארופאקיס הסביר את התפטרותו בעובדה כי שרי האוצר של האיחוד האירופי היו מעדיפים שהוא לא יגיע לפגישות עימם, וכי ראש הממשלה היווני אלכסיס ציפראס שקל את העניין. "זו חובתי לראש הממשלה אלכסיס ציפראס ולעם היווני", מסר ורופאקיס בהודעה. "אני נושא בגאווה את הבוז שרוחשים לי הנושים".

עם זאת, כלל לא בטוח שהצעד הזה יעזור ליוונים במו"מ מול הנושים, שכן דוברה של קנצרלית גרמניה אנגלה מרקל מסר כי אין בכוונת גרמניה לחדש את המו"מ עד שציפראס יגיש הצעות חדשות. אולם, ההצעות הללו עשויות להגיע כבר מחר. ציפראס שוחח בטלפון עם מרקל, והם סיכמו שראש ממשלת יוון יציג מחר בבריסל הצעה חדשה.

את וארופאקיס מחליף אוקלידס צקאלוטוס, ד"ר לכלכלה, שנכנס לפרלמנט היווני ב-2012, כך שהוא מעט מנוסה יותר בפוליטיקה האירופאית משר האוצר המתפטר, שכיהן בפרלמנט רק חצי שנה. בחודשים האחרונים הוא היה מעורב באופן עמוק במו"מ בין יוון לנושיה, ובניגוד לתלונות הרבות שנרשמו לגבי סגנונו הקשה והבוטה של קודמו, הנושים לא התלוננו בנוגע לצקאלוטוס.

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, אמרה היום כי הקרן "עוקבת אחר המצב מקרוב, ומוכנה לסייע ליוון אם היא תתבקש לעשות כן".

למעשה, כבר היום דווח ברשת CNBC כי גורמים בממשלת צרפת קוראים לשוב למו"מ עם יוון ואף ציינו כי יש מקום לדבר על הסדר חוב, קרי הפחתת חובות לממשלת יוון כדי להקל על הצנע.

אנליסטים בדויטשה בנק וברקליס שינו היום את הנחת הבסיס שלהם בנושא יוון ומסרו כי התרחיש הסביר ביותר כעת הוא יציאה של יוון מגוש האירו. כלכלן בסוסייטה ז'נרל התראיין ל-CNBC ואמר גם כן ש"יש סיכוי של 65% שיוון תצא מגוש האירו. איך אפשר להשיג הסכם עם כזו ממשלה ביוון?".

נפילות באסיה, סין זינקה

בורסות אסיה נסחרו היום בירידות חדות גם כן בגלל המשאל, למרות שסין זינקה לאור התוכנית שהציג הממשל לבלימת המפולת בבורסה.

שר האוצר יאניס וארופאקיס הודיע הבוקר (ב') על התפטרותו מהממשלה. זאת למרות התוצאות במשאל העם אתמול שהעניקו תמיכה למדיניות הממשלה. השר המתפטר נחשב לקיצוני בדעותיו, וכי שהוביל את הקו הבלתי מתפשר של הממשלה היוונית במשא ומתן מול הנושים.

"רמת אי הוודאות תהיה מאוד גבוהה בימים הקרובים. יוון חייבת להתפשר אולם כעת ציפראס יתקשה מאוד לבצע ויתורים כלשהם במו"מ מול הנושים", ציינו אנליסטים ב-BNP Paribas בסקירה שפרסמו בעקבות התוצאות ביוון. להערכתם הסיכוי שיוון תצא מגוש האירו עומד כעת על כ-70%.

"יש כמה גורמים המלמדים על כך שהתוצאות ביוון לא יביאו לירידות ארוכות טווח. יש כאן תגובה לטווח הקצר בלבד כנראה", אמר Rob Subbaraman, כלכלן ראשי בנומורה, בראיון ל-CNBC.

באסיה, על רקע הנפילות של הימים האחרונים בבורסות של סין הכריז הממשל הסיני על שורת צעדים לבלום את הצניחה ולהחזיר רגיעה יחסית לשוקי ההון במדינה. לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" החליט הרגולטור הסיני, בין השאר, לעצור הנפקות חדשות. זאת, שעות בודדות לאחר שחברות ברוקרים והשקעות מובילות במדינה הכריזו על הקמת קרן מיוחדת להשקעה במניות בהיקף של כ-19 מיליארד דולר.

הממשל הסיני, הרגולטורים והמוסדות הפיננסיים במדינה החליטו לשלב כוחות כדי לתמוך בשתי הבורסות הגדולות במדינה עקב חששות כי הקריסה, במידה ותימשך, תשפיע לרעה על קצב הצמיחה הנמצא בשפל של 24 שנים.