תקציבי ענק לחקר הסרטן: רווחה לחולים, רווח גם למשקיעים

חקר הסרטן נמצא בעדיפות עליונה אצל חברות הפארמה, וסכומים אדירים מופנים אליו ■ איך נחשפים להשקעה בחידושים האחרונים בתחום?

ביומד / צילום: thinkstock
ביומד / צילום: thinkstock

"הראיות מצביעות על כך שאנחנו נמצאים בתחילתו של עידן חדש לגמרי בטיפול במחלת הסרטן". לא כל יום ניצב מדען בעל שם עולמי, נרגש כולו, על במה בכנס מדעי, ומפיץ בשורה דרמטית שכזו. יהיה זה פספוס שלא לעצור לרגע בניסיון להבין מי אמר את זה, על מה מדובר וכיצד ניתן להרוויח מזה.

זה היה בחודש מאי השנה, בכנס השנתי הבינלאומי ASCO - הגדול בעולם לחקר מחלת הסרטן - שבו נכחו כ-30 אלף חוקרים מרחבי העולם. מי שאחראי על ההכרזה הנ"ל הוא פרופ' פיטר ג'ונסון, חוקר סרטן מאנגליה. פרופ' ג'ונסון התכוון בדבריו לטיפול חדשני יחסית במחלת הסרטן, הנקרא אימונותרפיה. יש לציין כי ג'ונסון כבר לא מייצג דעת מיעוט, שכן בשנים האחרונות הספקנות של הקהילה המדעית בנוגע לשיטה זו התחלפה בהתלהבות. הרעיון שניצב בבסיס גישת טיפול זו פשוט, אך מהפכני. אימונותרפיה למעשה "מלמדת" את גוף האדם לתקוף תאי סרטן ולהרוס גידולים ממאירים, וזאת על-ידי המרצת המערכת החיסונית הטבעית.

אמנם מדובר בתחום מחקרי פופולרי בשנים האחרונות, אך אין מדובר בתחום חדש. בשנת 1997, מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר לראשונה טיפול בלימפומה באמצעות נוגדנים. מאז אושרו 11 נוגדנים אחרים לטיפול בסרטן.

ישנם חוקרים המאמינים כי גישה טיפולית זו תהווה תחליף לכימותרפיה כבר בשנים הקרובות. עבור החולים, ולאלו שעוד יחלו, מדובר בחדשות מעודדות מאוד. מחלת הסרטן היא אחת המחלות הנחקרות בעולם, בשל שכיחותה ההולכת וגוברת עם העלייה בתוחלת החיים לצד השינויים התזונתיים והסביבתיים החלים בעולם המודרני.

על פי נתוני NIH (המכון הלאומי האמריקאי לבריאות) עולה, כי 39.6% מהגברים ומהנשים האמריקאים יאובחנו בשלב מסוים בחייהם כנשאים של תאים סרטניים. מספר מקרי התמותה ממחלת הסרטן עומד על 171.2 לכל 100 אלף גברים, ועל כ-145.4 לכל 100 אלף נשים. עוד עולה, כי מספר האנשים המאובחנים כחולים בסרטן בארה"ב, נכון לשנת 2014, עומד על 14.5 מיליון, ובעוד 9 שנים הוא צפוי לזנק לכ-19 מיליון.

מאחורי סטטיסטיקה פסימית זו מסתתרים סכומים אדירים. על פי נתוני NIH, ההוצאה הלאומית (ציבורית ופרטית) בארה"ב בגין טיפולים בסרטן הסתכמה ב-125 מיליארד דולר כמעט בשנת 2010, והיא צפויה להגיע לכ-156 מיליארד דולר בשנת 2020.

חברות הפארמה סימנו את תחום חקר הסרטן בראש סדר העדיפויות של זרועות המחקר והפיתוח שלהן. נכון להיום מתבצעים 524 ניסויים קליניים שונים ברחבי העולם בפיתוח תרופות למחלת הסרטן. הרבה מעבר לתחום השני הנחקר ביותר - הסוכרת. כיצד ניתן להיחשף להשקעה בתחום צומח זה? מאחר שתחום טיפולי זה טרם הבשיל לכדי תעשייה של ממש, אין אפיק השקעה ישיר. חברות התרופות שמובילות את התחום הן בריסטול מאיירס ומרק, וחברות נוספות כמו רוש, פייזר ואסטרה-זנקה מעוניינות להצטרף למרוץ.

בשל העובדה שמדובר בחברות ענק אשר תחום מחקרי/טיפולי זה הנו זרוע אחת מני רבות נוספות הקיימות בכל אחת ואחת מהן, החשיפה לפוטנציאל הטמון באימונותרפיה על-ידי השקעה ישירה בחברות הנ"ל מוגבל. קיימת אפשרות נוספת והיא השקעה בתעודות סל העוקבות אחר ביצועי חברות ביוטכנולוגיה צעירות הנמצאות בשלב הניסויים הקליניים. נישה זו מאפשרת למשקיעים להיחשף לפיתוחים ולחזית המדע אשר נמצאת בשלבי פיתוח, בתקווה שאחת מהן תייצר "תרופת בלוקבסטר" ביום מן הימים. בשל העובדה שחלק בלתי מבוטל מהניסויים הקליניים מתבצעים בתרופות אימונותרפיות, יהיה זה נכון להשקיע בתעודות סל העוקבות אחר חברות ביוטכנולוגיה מתחום המחקר והפיתוח.

להלן שתי דוגמאות: תעודת הסל BioShares Biotechnology Clinical Trials Fund (סימול: BBC), המנהלת נכסים בהיקף של 30.45 מיליון דולר ומתחילת השנה זינקה ב-29.2%. תעודה נוספת היא ALPS Medical Breakthroughs (סימול: SBIO) המנהלת נכסים בהיקף של 121.34 מיליון דולר, שזינקה ב-38%. תעודה זו עוקבת אחר ביצועי חברות מו"פ בתחום הביוטכנולוגיה המבצעות ניסויים קליניים. לשם השוואה, תעודת הסל Health Care Select Sector (סימול: XLV) עלתה ב-8% בלבד מראשית השנה.

הכותב הוא אנליסט בכיר באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם