באוצר בודקים מ-2011 אם לפקח על הגז - ולא מחליטים

בגלל שההליך החל לפני חתימת ההסכמים בין תמר לחברת החשמל, יש לוועדת המחירים באוצר יכולת ייחודית לשנות את מחיר הגז בהסכמים, בלי שהדבר ייחשב פתיחת ההסכמים של תמר ■ אז למה הם שותקים?

בוויכוח הפוליטי, הכלכלי והמקצועי בסוגיית הפיקוח על מחיר הגז לא נשמע עדיין קול אחד. בין שלל המומחים והיועצים מטעם או מטעם עצמם, שזורקים מספרים ופוסקים עמדה נחרצת על סמך שיטוט באתרי האינטרנט, בולט בהיעדרו הקול המקצועי ביותר והאמין ביותר של הגוף הממשלתי שבחן את סוגיית הפיקוח לעומקה ולרוחבה במשך יותר משלוש שנים.

ועדת המחירים של האוצר בודקת מאז מאי 2011 אם יש מקום לפקח על מחירי הגז. בגלל שההליך החל לפני חתימת ההסכמים בין תמר לחברת החשמל, יש לוועדה יכולת ייחודית לשנות את מחיר הגז בהסכמים, בלי שהדבר ייחשב פתיחת ההסכמים של תמר. מעבר לכך עולה השאלה מדוע הציבור לא נחשף לפירות עבודתה דווקא כעת, כשהדיון על הפיקוח מגיע לשלב ההכרעה.

במאי 2011 פנה משרד האנרגיה והמים לוועדת המחירים שבאוצר כדי שזו תבחן את הצורך בהטלת פיקוח על מחירי גז טבעי "בשל חשש לריכוזיות יתר באספקת המוצר".

בסוף אפריל 2013 המליצה הוועדה להחיל פיקוח מהרמה הנמוכה ביותר על יזמי הגז, שמשמעו דרישה לקבלת נתונים על עלויות ההפקה ועל רווחיותן של החברות.

בדיון שנערך בכנסת במארס 2013 אמר יו"ר הוועדה אלון אטקין כי "הנתונים התקבלו ויש מודל שפותח, בעיקר עבודה של רשות הגז והוא הבסיס לדיונים של הוועדה. בסופו של דבר קביעת מחיר היא דבר מורכב, זה לא לבוא ולהמציא מספר. לתת רווח נורמלי פלוס-פלוס - אני לא יודע מה זה".

באותו דיון אמר אטקין כי החלטתה הסופית של הוועדה תתקבל בתוך כמה חודשים, אך בדיון המשך שהתקיים שלושה חודשים לאחר מכן התברר שחברי הוועדה עדיין רחוקים מקבלת החלטה. "יש כמה עמדות ואני יכול לחלק אותן לשלוש. תסלחו לי שאני לא מביע עמדה, אבל אני יכול להגיד שהעמדות הן מקצועיות וצריך לכבד אותן. זה לא בא מאינטרס מסוים". שלוש העמדות לפי אטקין היו פיקוח במחיר נמוך מהמחירים היום, פיקוח במחיר קרוב למחירים הקיימים היום והיעדר פיקוח כלל.

אטקין הוסיף כי הניסיון הבינלאומי עם הפיקוח הוא לא מוצלח. יש הרבה מקומות שבהם נעשה פיקוח והתוצאות היו לא טובות. הרבה מדינות נסוגו מהפיקוח. מצד שני לישראל יש הרבה מאפיינים ייחודיים מבחינה זו שיש ספק יחיד, שאין מעורבות של חברה ממשלתית, שיש יש צרכן אחד ענק". ברמז לעמדתו אמר אטקין: "כשאנחנו מסתכלים על העולם אז המחירים היום לא משהו יוצא דופן בהשוואה לעולם".

מבדיקה שערך "גלובס" עולה כי מאז הדיון האחרון בכנסת ביוני 2014 קיימה הוועדה עוד חמש ישיבות - 10 בסך הכול, אך עדיין לא הגיעה להסכמה בין חבריה. את העמדה הנחרצת ביותר נגד פיקוח מחירים מציג הממונה על הנפט אלכסנדר ורשבסקי, אחד משני נציגי משרד התשתיות הלאומיות בוועדה.

"המסר מפיקוח הוא שלילי למשקיעים", הסביר ורשבסקי, "ברגע שאנחנו קובעים מחיר ברמה של תמר, חיפוש של שדות יותר קטנים לא יהיה כדאי ואז אנחנו נישאר עם המונופול לנצח", אמר ורשבסקי. מול עמדתו נוטים נציגי האוצר לתמוך בפיקוח, אולם לא באופן נחרץ. משום כך מעדיפה הוועדה להמתין לסיום ההליכים בנושא מתווה הגז לפני שתקבל החלטה סופית.

"גלובס" ביקש מהאוצר לעיין בפרוטוקולים של ישיבות ועדת המחירים וכן שאל האם נעשו במסגרת ועדת המחירים או במסגרת אחרת באוצר סימולציות על-מנת לדמות כיצד יושפעו הכנסות המדינה או רווחי היזם. להלן תשובת האוצר:

"1. לא. הפרוטוקולים כוללים נתונים מסחריים סודיים אותם קיבלה הוועדה כחלק מחוק הפיקוח ושלוועדת המחירים אסור לפרסם.

"2. לוועדת המחירים מודל עם הנחות שונות המאפשר לוועדה ניתוח של התשואה של היזמים לפי רמות מחירים שונות. ועדת המחירים לא עסקה בהשפעה על הכנסות המדינה".

עמותת הצלחה לרשות ההגבלים: העבירו את כל המידע על המו"מ עם דלק ונובל

הצלחה - התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת פנתה לרשות להגבלים עסקיים בדרישה לקבל את כל המידע הרלוונטי למו"מ מול קבוצת דלק ונובל אנרג'י סביב סוגיית ההכרזה על מונופולין במשק הגז. במסגרת הפנייה שהגיש היועץ המשפטי של התנועה עו"ד אלעד מן ממשרד מן-ברק, הוא מבקש "העתקי פרוטוקולים, דיונים, סיכומי ישיבות וזאת לרבות תמלילים שלהן הנוגעים לעניינים האמורים שנערכו ברשות מאז 2011 ועד למועד מתן התשובה לבקשה".

בתחילת ספטמבר 2011 הכריז הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, שבעקבות בדיקה שנערכה ברשות להגבלים הוא שוקל להכריז על שותפויות קבוצת דלק ונובל אנרג'י מונופולין באספקת גז טבעי. שנתיים וחצי לאחר מכן, במארס 2014, פרסמה הרשות טיוטת הסכם פשרה עם דלק ונובל שבמסגרתה הובטח פטור מהסדר כובל על העסקה שבה רכשו את הזכויות באזורים שבהם התגלה מאוחר יותר מאגר לוויתן תמורת מכירת מאגרי תנין וכריש.

בדצמבר 2014 הודיע לפתע גילה שהוא חוזר בו מטיוטת הצו המוסכם משום שאינו מביא לדבריו פתרון רצוי מבחינת התחרות. במסגרת הפנייה מבקש מן את כל המידע הרלוונטי מתוך הישיבות ברשות מחודש דצמבר 2014 שעסקו בשינוי העמדה של הרשות בקשר לטיוטת הצו המוסכם והכוונה להגשתה לאישור בית הדין להגבלים עסקיים.