נעילה שלילית בבורסות אירופה; הלחץ על ממשלת יוון גובר

דיווח: המשלחת היוונית הגיעה לפסגה עם הנושים בבריסל ללא תכנית חדשה ■ סין הכריזה על צעדים נוספים לבלימת המפולת ■ הריבית באוסטרליה נותרה ללא שינוי על 2% ■ ירידות שערים בוול סטריט

יוון במשבר / צילום: רויטרס
יוון במשבר / צילום: רויטרס

יום המסחר בבורסות אירופה ננעל תוך ירידות במדדים המובילים, ברקע פסגת ראשי גוש האירו היום (ג') בבריסל, שלוחצים על יוון להסכיפ לתכנית פשרה.

לקראת פסגת ראשי גוש האירו הערב בבריסל נמשך ואף מתגבר הלחץ על ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס להציג היום הסדר משודרג לנושי המדינה, שיאפשר לצדדים לחדש את המו"מ ואולי אף להגיע להסכמות. בינתיים, הבנקים ביוון יישארו סגורים גם היום ומחר, לאחר שה-ECB הודיע אתמול כי הוא מותיר את תוכנית מימון החירום לבנקים ביוון על כנה, כלומר בהיקף של 89 מיליארד אירו, מה שצפוי להקשות מאוד על הבנקים לפתוח את דלתותיהם בקרוב.

בתוך כך, ע"פ דיווח ב"פייננשל טיימס" יוון הגיעה לפסגה ללא תכנית חלופית להסכם עם הנושים.

יוון ונושיה האירופאיים מוכרחים לחזור לשולחן הדיונים על מנת להשאיר את המדינה בתוך גוש האירו, כך אמר אתמול דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט. "המטרה היא אותה המטרה", גם לאחר משאל העם, הוא אמר, והוסיף כי "שני הצדדים אותתו על רצונם לפתור את המשבר כך שיוון תשאר בגוש האירו, והדרך היחידה בה זה יוכל לקרות היא הסכמה על חבילת סיוע ורפורמות שיחזירו את יוון למסלול של צמיחה כלכלית. "ארה"ב תמשיך לשחק תפקיד בסוגיה, אולם המשבר ביווני הוא אתגר שעל אירופה לפתור", הוא מסר.

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, אמרה אתמול כי הקרן "עוקבת אחר המצב מקרוב, ומוכנה לסייע ליוון אם היא תתבקש לעשות כן".

כלכלני שרודרס מציינים בסקירה שפרסמו כי "בפני יוון עומדים מכשולים גדולים בשבועיים הקרובים וקשה לראות כיצד המדינה צולחת אותם. התנודתיות צפויה להימשך בטווח הקרוב אולם הסערה תחלוף. בכל מקרה, ה-ECB יכול למנוע את התפשטות 'המגפה היוונית' לשאר אירופה, יש לו את הכלים ואת הרצון לעשות כן".

מגמה מעורבת נרשמה היום (ג') בבורסות אסיה, לאחר שהמסחר בוול סטריט הסתיים אמש בירידות. עליות נרשמות בבורסות של טוקיו ואוסטרליה ומנגד בורסות שנחאי והונג קונג נסחרות בירידות.

סין הכריזה על צעדים חדשים בניסיון לבלום את המפולת בבורסה שלה, מה שהביא היום למחיקה כמעט מלאה של הירידות בשוק המניות הסיני. לפי סוכנות הידיעות Xinhua, הממשל הסיני הטיל הגבלה על המסחר היומי במדד CSI 500.

ההגבלה נכנסה לתוקף מהיום ולפיה כל סוחר יוכל לקנות או למכור עד 1,200 חוזים עתידיים על מדד ה-CSI 500. הממשל הסיני הודיע היום גם שהוא יחקור חשד לפעילויות בלתי חוקיות לכאורה בשוק המניות.

הריבית באוסטרליה נותרה היום ללא שינוי על 2%. הבנק המרכזי של אוסטרליה מסר כי "עדיין נבחנת ההשפעה של הורדות הריבית בשיעור מצטבר של 0.5% בחצי הראשון של השנה".

בטוקיו, "מחפשי מציאות" רכשו בעיקר מניות של היצואניות הגדולות לאחר הירידות החדות שנרשמו אתמול. נציין את סוני ופנאסוניק.

בסיאול רשמה מניית סמסונג אלקטרוניקס עלייה של כ-1% לאחר שהחברה פרסמה תחזית לרווח תפעולי של כ-6.9 טריליון וון ברבעון השני, נמוך במקצת מקונצנזוס האנליסטים.