דרעי דורש: ועדה חדשה תמנה דירקטורים לחברות ממשלתיות

במסגרת ההסכמים הקואליציוניים שעליהם חתמה ש"ס עם הצטרפותה לקואליציה, התחייבו הליכוד ונתניהו להקמת ועדה "שתבחן את תנאי הסף והקריטריונים חדשים לכהונת דירקטורים בחברות ממשלתיות"

אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור
אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, דורש מראש הממשלה ליישם את הסעיף בהסכמים הקואליציוניים הקובע כי תוקם ועדה חדשה שתבחן מינוי דירקטורים לחברות הממשלתיות תוך שימת לב לשוויון הזדמנויות ולאפליה מתקנת. במסגרת ההסכמים הקואליציוניים שעליהם חתמה המפלגה החרדית עם הצטרפותה לקואליציה, התחייבו הליכוד ונתניהו להקמת ועדה "שתבחן את תנאי הסף והקריטריונים חדשים לכהונת דירקטורים בחברות ממשלתיות אשר ייתנו ביטוי למאפיינים של האוכלוסיות הראויות לחיזוק כגון ערבים, חרדים, בני העדה האתיופית וכו". משמעות הסעיף היא הקמת נבחרת דירקטורים חדשה שתיתן מענה למגזרים נוספים במינוי דירקטורים, שתחליף את נבחרת הדירקטורים שהוקמה באחרונה על ידי רשות החברות.

בשבועות האחרונים שב ואמר דרעי בדיונים שקיים במשרד הכלכלה כי לנוכח פניות רבות שהגיעו אליו מהמגזר החרדי בבקשה להקל את השתלבות חרדים במעגל העבודה, החליט לפעול להסרת חסמים וליצירת מוטיבציה בקרב אנשי המגזר ולפעול לשלב בוגרי ישיבות גם בדירקטוריונים בחברות ממשלתיות. לדברי דרעי, צעירים חרדים שמעוניינים להשתלב בשוק העבודה אינם עונים על תנאי מכרזים ציבוריים ומלכתחילה מודרים מהשתלבות בשוק כי אינם עומדים בתנאי הסף. במטרה להעלות את המוטיבציה ליציאה ללימודים אקדמיים, להעניק אופק תעסוקתי ולדרבן את החרדים לצאת לעבודה, אומר דרעי בשיחות סגורות כי יעמוד על כך שכ-5% מהדירקטורים יהיו חרדים.

דרישתו של דרעי זכתה באחרונה לגיבוי מוועדת הכספים של הכנסת שקיימה דיון בנושא. ח"כים רבים מתחו ביקורת על כך שהקריטריונים לקבלה לנבחרת הדירקטורים של רשות החברות מקשים על קבוצות באוכלוסייה להתמנות לדירקטורים.

ח"כ אורלי לוי-אבוקסיס (ישראל ביתנו) אמרה כי "הקריטריונים יוצרים הדרה של קבוצות שלמות באוכלוסייה. של מי שיכול בכלל לגשת להיות חלק מאותה נבחרת. למשל הגיל הממוצע היום הוא 55. נדרשות 7 שנות ניסיון ניהולי. אתם בודקים הצלחה ב-7 שנות הניסיון? התחושה היא שמנסים לשמור על גילדה מסוימת. רוצה לדעת מי קבע את הקריטריונים ולמה? גם נראה שיש כוונה לקלוט עובדים חדשים בשכר נמוך מאוד ולא הולם". לדברים הצטרף ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) שאמר כי "הקריטריונים הם לא 'של העם' אלא לסיעה מסוימת ששלטה, לא מייצגים את העם, אין מקום לנבחרת הדירקטורים הזאת. אתם טוענים למחסור אבל מונעים כניסה של רבים בעלי פוטנציאל". ח"כ סיעתו, נורית קורן, הוסיפה כי הקריטריונים שנקבעו לנבחרת הדירקטוריונים לא מאפשרים למועמדים צעירים להיכנס. "צריך לבדוק מיהם הדירקטורים, האם אמורים לשקף את מדיניות השר, שכן אם לא, הם מחבלים בפעילות החברות. מי שמשלם את מחיר ההתייעלות הם דווקא אלו שמשתכרים שכר נמוך", אמרה.

ראש רשות החברות, אורי יוגב, הדף את תלונות חברי הכנסת ואמר כי הקמת נבחרת הדירקטורים היא "המהלך החשוב ביותר לשיפור היעילות, השירות ומניעת הישנות תקלות לאורך זמן והספדים של מיליארדים".