ו"תודה" לנגידה: מה הבריח את המשקיעים מהמניות ביוני?

רווחי תחילת השנה כמעט נמחקו ב"יוני השחור" בהשראת הדרמה ביוון ותחזית בנק ישראל ■ ומה הלאה? לראשונה מזה 9 שנים, הריבית צפויה לעלות - האם המשקיעים, ש"הצטיינו" בחודשים האחרונים במעבר חד מאופוריה לדיפרסיה, יידעו להתמודד בקור רוח עם שינוי זה?

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

לאחר חמישה חודשים מרשימים של עליות שערים ותשואות נאות בתיקי ההשקעות של הציבור, בא חודש יוני השלילי במיוחד ואיפס את התשואות בחלק מתיקי ההשקעות. מה גרם לכך ומה חלקו של בנק ישראל?

כדי להמחיש את המשמעויות ההתנהגותיות שמעבר למספרים היבשים ולתשואות, אני נוהג להשתמש בטור זה באנלוגיות שונות. בטור הקודם הסברתי כי הציבור "רוכב על גב נמר", בבחינת היותו נהנה מהריצה המהירה של שוק המניות וממעיט בערך הסכנה שבכך. לאחר תקופה של אופוריה הנובעת מעליות שערים ממושכות בתיקי ההשקעות של הציבור, חודש יוני היה סטירת לחי למשקיעים ולמנהלי השקעות רבים.

בחודש זה, כמו סיזיפוס, שקיבל את עונשו להעלות את האבן במעלה ההר רק כדי שזו תרד בכל פעם מחדש את כל הדרך חזרה, כך תיקי ההשקעות מאיימים למחוק את הרווחים שנוצרו השנה בתיקי ההשקעות. מצב זה העביר משקיעים רבים מאופוריה לדיפרסיה והון עתק, מעל 8 מיליארד שקל, נמשך מקרנות הנאמנות. האם יוני מצביע על שינוי כיוון בשווקים?

על כך נענה בהמשך, אך תחילה ננסה להבין מה התרחש במרחץ הדמים של יוני ומה הוביל אליו.

רק אג"ח - אין רווח

מדדי אג'יו מראים כי בחודש יוני נוצרה כאמור נפילה חריגה בתיקי ההשקעות של הציבור עקב סערה מושלמת: ירידות חדות במדדי האג"ח, ירידה חדה בשער הדולר וירידה גם במדדי המניות.

מדדי אג'יו, המציגים את ההתפתחויות בתיקים המנוהלים של ציבור המשקיעים, פרטיים ומוסדות, מבוססים על נתונים מבתי ההשקעות, בהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב-דש, הראל, אלטשולר-שחם, תפנית-דיסקונט, הלמן אלדובי, אנליסט ותמיר פישמן, המנהלים קרוב ל- 90% מהתיקים ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים עוקבים אחר "תיק הנכסים המצרפי" של הציבור והתשואות המחושבות משקפות את ביצועי התיקים בפרופילים אלו.

תוצאות המדדים ביוני היו מהגרועות שהתרחשו בחודש בודד בשנים האחרונות, כאשר מדד התיק הנפוץ ביותר בפרופיל ה-80:20, הכולל 20% מניות ו-80% אג"ח, ירד ביוני בשיעור של כ-2.38%. התיק המושקע באג"ח בלבד ללא מניות, ירד בשיעור של 2.15% ואילו התיק על טהרת המניות, ירד בשיעור של 3.30%.

כמו האבן של סיזיפוס, הירידות ביוני מחקו חלק נכבד מרווחי התיקים שהיו מתחילת השנה ועד חודש מאי, כך שבסיומה של המחצית אנו רואים את התשואות הבאות: מדד התיק המכיל 20% מניות עלה במחצית בשיעור מתון של 0.72% בלבד, התיק ללא מניות עלה בשיעור זניח של 0.05% בלבד ואילו התיק המנייתי עדיין שמר על כבודו והוא מגלם עליה בשיעור של 3.22% במחצית הראשונה.

ו"תודה" לנגידה

מה הוביל לבריחה של ציבור המשקיעים מהשוק ולירידות החדות ביוני? כאמור היה זה מפגש של שני מצבים: תיאבון מוגבר לסיכון יחד עם אירוע חיצוני שמשפיע על השווקים. האירוע נוצר גם מבית וגם מחוץ. בבית, בנק ישראל קיים מסיבת עיתונאים בה ניכרו אובדן ההשפעה והאפקטיביות של המדיניות יחד עם היצמדות למודלים תיאורטיים בלבד. במילים כאלו ואחרות, הנגידה קרנית פלוג הודיעה כי לא תהיה הרחבה כמותית ועמיתיה סקרו את מודל החיזוי, לפיו הריבית תעלה יותר מאשר בארה"ב.

משמעות הדבר היא התעלמות מצרכי המשק הריאלי, הסובל משקל חזק מדי ומריבית גבוהה מדי עבור מרבית הפירמות הזקוקות לאשראי לצורך ביצוע השקעות. כאשר שוק ההון שמע את שנאמר על ידי בנק ישראל בנוגע למעבר ממדיניות מרחיבה למדיניות מצמצמת, נוצרה בריחה משוק האג"ח, בעיקר מהארוכות. ציבור המשקיעים החליט לקצר מח"מ וכל מדדי האג"ח ללא יוצא מהכלל, צללו.

האג"ח הממשלתיות למח"מ בינוני ירדו בכ-1% אולם הארוכות מסוג שחר ירדו בשיעור חד של כ-5% ואילו הארוכות צמודות למדד ירדו בכ-4%. גם הקונצרניות לא טמנו ידן בצלחת וירדו בשיעור של כ-1.86% בשקליות וכ-2.39% בצמודות המדד.

מרכיבי המניות במדדי התיקים ירדו בשיעור של כ-2.77%, כאשר הירידות בחו"ל היו חדות יותר עקב התחזקות השקל בתגובה לדברי הנגידה. השקל התחזק בניגוד למגמה העולמית, בשיעור של כ-2.8% מול הדולר. הדבר הוביל לשחיקה נוספת במרכיבי האג"ח והמניות בחו"ל, המהווים כבר קרוב ל-20% מתיקי האג"ח של הציבור. באופן גס ניתן לומר כי כמחצית מהתשואה השלילית בתיקים נבעה מהתחזקות השקל ביחס לסל המטבעות.

כך נוצר לו חודש שלילי מאוד בתיקי הציבור, על פי מדדי התיקים. האם השינוי מעיד על ההמשך? קשה לומר, אך זה המקום להזכיר ולומר כי לא האופוריה ולא הדיפרסיה הן תופעות שמביאות להצלחה ממושכת בניהול ההשקעות לאורך זמן וגם כי שתיהן היו מוגזמות.

לפנינו תקופה של סיכונים וחיכוכים בשווקים ועל המשקיעים להתאים גם את התיקים וגם את הציפיות לשינויים אלו. משבר יוון רחוק מלהסתיים וכמו כן אנו לפני הודעת ריבית נוספת בארה"ב, בסוף החודש. בהודעה זו נתקרב מאוד לעליה בריבית, לראשונה מזה 9 שנים ולא מובטח שהשווקים יעברו את זה בשוויון נפש. רבים סבורים ש"כן", אולם החודש האחרון בשווקים לימד אותנו כיצד משקיעים - בארץ ובעולם - מגיבים באופן קיצוני לאירועים שליליים, המפרים את העליות החמימות שאליהן כולנו רגילים.

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

תשואות בתיקים המנוהלים
 תשואות בתיקים המנוהלים