אנליסטים בישראל: הטלטלה בסין מסוכנת - או הזדמנות?

האם הקריסה בסין מסוכנת, או שהיא הזדמנות? ■ "כל עוד הפחד מזין את המשקיעים, קשה לאתר נקודת תחתית" ■ "למשקיעים אמיתיים זוהי הזדמנות מעולה להיחשף לכלכלה צומחת במחירים ומכפילים אטקרטיביים"

בורסת סין / צילום: רויטרס
בורסת סין / צילום: רויטרס

החרדה סביב התפוצצות בועת המניות הקטנות בבורסות שנחאי ושנזן, והתפקוד הלקוי של הרגולטור הסיני בטיפול במצב, הרעידה היום את הבורסות באסיה והצליחה להדביק גם את המשקיעים הזרים. אלה נוהגים להיחשף לכלכלת סין בעיקר דרך השקעה בבורסת הונג-קונג, בה רשומות למסחר רבות מבין החברות הסיניות הגדולות.

מדד האנג-סנג צ'יינה אנטרפרייזס, הכולל את מניותיהן של 40 חברות ענק סיניות, נפל היום ב-6% והשלים צניחה של 14% בתוך חמישה ימי מסחר בלבד, שהחזירה את המדד לרמתו מלפני שבעה חודשים. מדד בורסת שנחאי רשם היום ירידה דומה והשלים קריסה של 32% בתוך כחודש, אולם הוא עדיין גבוה בכ-8% מרמתו בסוף 2014.

בועת המניות הקטנות בסין החלה להתנפח בנובמבר אשתקד, לאחר שהממשל הסיני החליט לפתוח את הבורסה בשנחאי למשקיעים זרים, והביא להתעניינות מחודשת במגוון רחב של חברות במדינה. העניין המחודש הביא עמו זרימה של כספים חדשים מקרב משקי הבית, זרם של הנפקות ראשוניות מצד חברות קטנות, ומומנטום של יותר מ-90 מיליון משקיעים מקרב משקי הבית אותו קשה לעצור, במיוחד כאשר אותם משקי בית נהנים מהאפשרות ליטול אשראי לצורך השקעה במניות.

עד תחילת יוני השנה זינק מדד שנחאי קומפוזיט בכ-100%, כשבמקביל, פתיחת הבורסה בהונג-קונג למשקיעים סיניים באפריל האחרון, הקפיצה את מדד המניות הסיניות הנסחרות שם בכ-14% בתוך פחות מחודש. אלא שבאמצע יוני המומנטום נעצר, האוויר החל לצאת מהבועה הסינית והרגולטור הגיב בצעדי פאניקה שהחריפו את המשבר והביאו לבריחה של הזרים.

"אנו עדים להליך מסוכן שחווינו בעבר בשווקים שונים", אמר היום אלדד תמיר, מנכ"ל תמיר פישמן. "זה מעיין כדור שלג שמזין את עצמו ומונע מהרבה פחד והיסטריה. בשלב זה, כל עוד הפחד מזין את התנהגות המשקיעים, קשה לאתר נקודת תחתית. כרגע הפחד בשווקים הוא מהסיכון הסיסטמטי, כלומר שהמערכות הפיננסיות עלולות לקרוס כתוצאה מירידות שווי, העדר תזרים, ואי יכולת לשלם הלוואת הקשורות בשוק ההון".

עם זאת, לדברי תמיר, הסיכון הזה נמוך מאוד בשל העוצמה האדירה של הבנק הסיני המרכזי. "למשקיעים אמיתיים שיכולים לבנות תיק ארוך טווח, זוהי הזדמנות מעולה לקחת חלק בכלכלה השלישית בגודלה בעולם, אשר צומחת בקצב גבוה, וכרגע במחירים ומכפילים אטקרטיביים".

הירידות שנרשמו היום נבעו ברובן מצעד דרמטי שנקטו למעלה מ-1,200 חברות ציבוריות, שהחליטו על דעת עצמן על השעיית המסחר במניותיהן, בניסיון לבלום את המפולת. צעד זה, רק החריף כמובן את הפאניקה סביב השוק המקומי.

"דחפו את הסיני הפשוט לבורסה"

לדעת עידן אזולאי, מנהל ההשקעות הראשי באפסילון, "הירידות בסין הן ביטוי של חולי של שוק מתפתח שמדי פעם מתקשה להכיל את השינויים הרבים שהוא חווה בפרק זמן קצר. השוק בסין עדיין סובל מבעיות של נזילות, רגולציה וכדומה. עם זאת, בראייה רחבה ניתן לומר שהמשק הסיני עדיין מציג שיעורי צמיחה גבוהים, ומשקלו בתוצר העולמי הולך וגדל. לכן, ייתכן שהירידות האלו מהוות הזדמנות כניסה מעניינת לשוק הסיני".

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, הסביר היום כי כבר מזה תקופה שהרגולטור בסין מנסה להנמיך את הלהבה שבוערת בשוקי המניות במדינה, בעיקר דרך הטלת הגבלות על ספקולנטים, הגבלות על אשראי והגדלות דרישת הבטחות, תוך כדי הכרזה על הקלות לקרנות פנסיה, שמשקיעות לטווח ארוך.

"אחרי עליות חדות מאוד, אולי אפילו מדי, הרגולטור הסיני החליט שהוא רוצה לקרר את שוק המניות. העליות הללו נבעו הן מירידה של החשש של משקיעים מקריסה פיננסית בסין, הן מפתיחת הבורסה שם למשקיעים זרים, והן בעקבות מגבלות על בנקאות הצלילים שהותירו את הסיני הפשוט ללא מקור תשואה ראוי על כספו, והובילו אותו בעצם לבורסה".

"אמנם כלכלנים רבים הזהירו מפני התנפחות של בועה בשוק המניות הסיני", כותב עוד חברון, "אך אזהרות אלו לעולם לא מובילות לתיקון חד של עשרות אחוזים מרמות השיא. תיקונים אלו קורים או בעקבות התפוצצות בועה או בעקבות צעדים אקסוגניים המשנים את פני השוק. זה בדיוק מה שעשה וכנראה ימשיך לעשות הרגולטור הסיני".

הדילמה: מתי לחזור לשוק

חברון מסביר כי אחרי הירידות החדות בשבועיים האחרונים החליט הרגולטור בסין לנקוט צעדים שמטרתם לעצור את הסחף השלילי. בין השאר, בוטלה ההגבלה שכפתה הגדלת ביטחונות של משקיעים בידי הברוקראז'ים בסין, במקרה ששיעור המינוף שלהם מגיע לכדי 130% או יותר. צעדים נוספים שביצע הרגולטור כללו מתן אפשרות לברוקראז'ים לגלגל הלוואות לחוזים שנרכשו, ולהפחתת מגבלות הקשורות ליכולות המימון של הברוקראז'ים, וכן להפחתה בעמלות.

הממשל הסיני המשיך בצעדים אגרסיביים בניסיון לבלום את המפולת, אבל בדיעבד רק החריף את הפאניקה. חברון מסביר כי צעדי הממשל כללו גם עידוד של קרנות הפנסיה להגדיל את חלקן במניות, התחייבות של 21 ברוקרים מובילים לרכוש תעודות סל על מדדי המניות העיקריים בסין בסכום של כ-20 מיליארד דולר, וכן התחייבות של הברוקרים שלא למכור מניות עד שמדד שנחאי יחזור לרמה של 4,500 נקודות.

"נראה כי המשטר הסיני יעשה כל שביכולתו לעצור את המפולת שהפכה לכדור שלג הקשה מאוד לעצירה. יש לזכור כי מפולות בשוק המניות הסיני עשויות להכביד על הצמיחה שגם ככה מגמגמת. אובדן חסכונות ובעיקר אובדן "תחושת העושר" בעקבות קריסה בשוק המניות מובילה בדרך כלל להתמתנות בצריכה הפרטית.

"לפני מספר חודשים הסרנו את המלצת הקנייה שלנו מהשוק הסיני, הן בעקבות עליית מחירים חדה אבל בעיקר מפני המעורבות של הרגולטור הסיני בניסיון לקרר את שוק המניות", מציין עוד חברון. "השוק אומנם המשיך לעלות, אך בסופו של דבר צעדי הממשל הצליחו להוביל לפיצוץ הבועה. השאלה החשובה ביותר כיום היא מתי לחזור לשוק הסיני, אנחנו חושבים שהתנודתיות הגבוהה תימשך בטווח הקצר, אך בהחלט בוחנים נקודות כניסה מחודשת".

מגמה שלילית גם בבוננזה של אינפיניטי: באוזון צנחה ב-22% / שירי חביב ולדהורן

החששות המפילים את שוק המניות הסיני הגיעו גם אל מעבר לים, ומניות סיניות שנסחרות בוול סטריט ירדו גם הן בימים האחרונים, והמשיכו במגמה השלילית גם במסחר המוקדם היום. מי שרשמה נפילה חדה במיוחד הייתה חברת Baozun, שהונפקה לאחרונה בנאסד"ק. החברה הסינית שמספקת שירותים לוגיסטיים בתחום המסחר המקוון, צנחה אתמול ב-22.3% במחזור מסחר גבוה מהממוצע. בין בעלי המניות בחברה הסינית נמצאת הקרן הישראלית-סינית אינפיניטי ישראל-סין, שמחזיקה בכ-5.1% מהון המניות של באוזון. בעלת המניות הגדולה בבאוזון היא עליבאבא הסינית.

הקרן השקיעה לראשונה בבאוזון לפני כשנתיים לפי שווי של כ-100 מיליון דולר - כחמישית מהשווי של באוזון בהנפקה הראשונית שלה שבוצעה בסוף מאי. אתמול ננעלה המניה במחיר של כ-7.4 דולר, ירידה של כ-26% מההנפקה ושל כ-42% מהשיא. המחיר הנוכחי משקף לחברה שווי שוק של 361 מיליון דולר.

באוזון שהוקמה בשנת 2007 בשנחאי, מספקת שירותים לוגיסטיים בתחום המסחר המקוון ומייצגת בסין מותגים בינלאומיים מוכרים, כגון פיליפס, Nike, מיקרוסופט, HP, יוניליבר והאגן-דאז. אינפיניטי ישראל-סין מוחזקת בין היתר בידי כלל תעשיות שבשליטת לן בלווטניק. אמיר גל-אור הוא מייסד ושותף מנהל בקרן.

המחירים בשנחאי התנפחו הרבה יותר
 המחירים בשנחאי התנפחו הרבה יותר