סין הכריזה מלחמה על הספקולנטים - והבורסות קפצו

מדדי אסיה פתחו את היום בירידות של יותר מ-3% - ואז הממשל הסיני הכריז על צעדים אגרסיבים נוספים וחקירה נגד סוחרי השורט ■ שנחאי זינקה בכמעט 6%

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

המפולת בבורסות אסיה נעצרה היום (ה'), לפחות זמנית, לאחר שהממשל הסיני הכריז על צעדים חדשים נוספים במטרה לבלום את המפולת בבורסות. אתמול צנחו מדדי השנגחאי וההנג-סנג בכ-6%, בעוד מדד ה-CSI 500 השלים צניחה של יותר מ-40% בתוך פחות מחודש. היום זינקה בורסת שנחאי בכמעט 6% והנג סנג קפץ בכמעט 4%.

רשויות הרגולציה בסין לא נשארות אדישות למפולת בבורסות ועושות מאמצים גדולים למנוע אותה. היום הכריזו רשויות הרגולציה במדינה על שורת צעדים חדשה, ביניהם עידוד ההלוואות בין הגופים הפיננסים הגדולים והבנקים, איסור על המשקיעים הגדולים לממש חלק מהאחזקות שלהם למשך מספר חודשים, וחקירה מאומצת של המשטרה כנגד גופים פיננסים ומשקיעים שגרמו להטיית השוק וניצלו זאת במטרה לפתוח פוזיציות שורט.

"השוק מראה סימני התייצבות לאחר שהרגולטור החל להציל מניות קטנות, בעיקר אלה שנסחרות ב-ChiNext. הממשל הכניס נזילות לשוק", אמר אנליסט ב-Shenyin Wanguo Securities.

אנליסט אחר ב-AMP Capital Investors מסר לסוכנות בלומברג כי "התנודתיות תימשך אבל אני חושב ששלב הפאניקה מאחורינו".

בשבועות האחרונים הממשל הסיני הכריז על צעדים רבים במטרה לעצור את קריסת הבורסות. בין היתר, הבנק המרכזי של סין הוריד את הריבית, הרגולטורים הקלו בדרישות חברות הביטוח בהשקעה במניות ה"בלו-צ'יפ", העלו את דרישת הבטחונות הדרושים לפוזיציות שורט והזהירו משקיעים מפני "מכירה לא רציונלית" של מניות.

אולם, גם הפעולות האגרסיביות שנקט הממשל הסיני לא הצליחו למנוע את התודתיות בשוק. אתמול הכריזו כ-1,300 חברות הנסחרות בסין כי הן מקפיאות את המסחר במניות שלהן. מדובר בלא פחות מ-40% מסך המניות בשוק הסיני.

הטלטלה בסין מסוכנת ומפחידה - או הזדמנות?

חשש בעולם מהמפולת בסין: "התערבות הממשל - טעות גדולה"