רשות ההגבלים אישרה לפלאפון וסלקום שת"פ בהקמת אתרים

מדובר בפטור מהסדר כובל לשיתוף-פעולה בין החברות בנושא חשמל, מיזוג-אוויר, ברזלים וכו', שיינתנו דרך גורם שלישי

ניר שטרן גיל שרון / צילום: איל יצהר תמר מצפי
ניר שטרן גיל שרון / צילום: איל יצהר תמר מצפי

רשות ההגבלים העסקיים אישרה לפלאפון וסלקום פטור מהסדר כובל במסגרת שיתוף-פעולה ביניהן בעניין תשתיות אתרים פיזיות. החברות ביקשו אישור מהרשות על מנת שיוכלו לשתף אתרים ברמת הברזלים והנדל"ן, ואתמול הרשות אישרה זאת.

ההסכם בין החברות אינו סותר את ההסכם שבין סלקום לגולן טלקום (שעדיין לא אושר) לאיחוד רשתות שכולל גם שימוש משותף בתדרים.

מדובר בהסכם שניתן לתקופה של 10 שנים. ההסכם עבר תיקונים לאחר שאת ההסכם המקורי הרשות התנגדה לאשר מטעמים של חשש לפגיעה בתחרות. ההסכם הנוכחי מגדיר ומפרט את רמת שיתוף-הפעולה בין החברות שמתייחס אך ורק למערכות פסיביות כמו מערכות מיזוג-אוויר, חשמל, תרנים וכדומה, כאשר חלק מהשירותים יידרשו להתבצע באמצעות קבלן חיצוני ולא על-ידי החברות עצמן.

ההסכם טומן בחובו פוטנציאל להתייעלות ולחיסכון בהוצאות של החברות, אך לא ברור באיזה היקף.

לדברי הרשות, "ההסכם בין החברות הוא הסכם לשיתוף-פעולה פאסיבי בתחום תשתית רשתות הסלולר של הצדדים לו, במסגרתו יאוחדו חלק מאתרי השידור הסלולריים שבבעלות פלאפון וסלקום, תוך שיתוף ברכיבי הרשת הפאסיביים המצויים באתרים אלה, לרבות באנטנות. לעומת זאת, לא יהיה שיתוף-פעולה כלשהו ברכיבי הרשת האקטיביים, כדוגמת משדרי הרדיו והתמסורת. על-פי ההסכם, ביצוע פעילות שיתוף האתרים, איחוד הרכיבים הפאסיביים ותפעולם, יופקד בידי קבלן חיצוני שיבחר על-ידי החברות במשותף. הסדרים דומים במהותם הובאו בפני בעבר וניתן להם פטור מאישור הסדר כובל".

ההסכם בין הצדדים מסדיר את השימוש המשותף באתרי הצדדים בהם מותקן ציוד השידור הסלולרי ומסדיר את השימוש ההדדי שיעשו הצדדים בציוד הפאסיבי המותקן באתרים אלה. ההסכם אינו מאפשר שיתוף בציוד האקטיבי של הצדדים כדוגמת משדרי הרדיו והתמסורת.

על סמך הערכתם לענין מידת התאמתם ההנדסית של האתרים, צופים הצדדים כי מתוך כלל האתרים שבבעלותם, השיתוף יתבצע בפחות מ-1,000 אתרים (המהווים פחות ממחצית האתרים שמפעילה כל אחת מן החברות), עם זאת, ההסכם אינו קובע מגבלה באשר להיקף השיתוף.

כאמור, השיתוף יבוצע על-ידי קבלן מטעם החברות אשר יתפעל ויתחזק את האתרים בהם מבוצע השיתוף. בנוסף, הוסכם כי הקבלן יעניק לכל אחת מהחברות בנפרד שירותי ניהול ותפעול גם עבור אתרי השידור שאינם משותפים לחברות. משך ההתקשרות בין החברות לקבלן הוא חמש שנים כאשר לצדדים עומדת אפשרות להארכת התקופה בשנתיים נוספות.

יו"ר ועד עובדי סלקום, מיה יניב, אמרה היום בתגובה להסכם כי היא "מברכת על ההסכם אשר בא להקטין ולצמצם הוצאות בגין תשתיות פאסיביות". יחד עם זאת ציינה כי "חשוב להדגיש שהוועד תמיד נמצא בפרטים וכמו תמיד יפעל ויוודא כדי שלא תיפגע שערה אחת מראשו של אף עובד או עובדת חברה. מאז הקמת ועד עובדים בחברה, הוכחנו ואנחנו נמשיך להוכיח כי בקבוצת סלקום לא מתקבלות החלטות חד צדדיות בנוגע לעתידם של העובדים".

ברק לוי, יו"ר ועד עובדי פלאפון, אמר כי "בוועד לומדים את ההסכם. חשוב לי להדגיש כי לא תהיה התקדמות בנושא עד שלא יובהרו כל פרטי ההסכם עם ההנהלה".