נתניהו לחרדים: קצצו בתקציבים שהבטחתי לכם

בין ההצעות: פריסת העלאת קצבאות הילדים, קיצוץ בתוספות לאברכים ולמוסדות תורניים, וביטול את "דמי הכיס" בסך 20 מיליון שקל לכל ח"כ שהובטחו לח"כים של המפלגות החרדיות והבית היהודי

בנימין נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ
בנימין נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון במאמץ לשכנע את המפלגות החרדיות להסכים לקיצוץ עמוק בתקציבים שהובטחו להם במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, זאת לקראת אישור מסגרות התקציב בממשלה ביום ראשון הקרוב. נתניהו כינס הבוקר (ה') את ראשי סיעות הקואליציה ותבע מהם להסכים לקיצוץ משמעותי בתקציב שהובטחו להם במסגרת ההסכמים הקואליציוניים.

בין ההצעות שהועלו: פריסת העלאת קצבאות הילדים, קיצוץ בתוספות שהובטחו לאברכים ולמוסדות תורניים, וביטול את "דמי הכיס" בסך 20 מיליון שקל לכל ח"כ שהובטחו לח"כים של המפלגות החרדיות והבית היהודי. באוצר מאיימים להטיל קיצוץ רוחבי על תקציבי המשרדים, אם לא יושג קיצוץ דרמטי בתוספות שהובטחו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים.

הממשלה אמורה לאשר בישיבתה הקרובה את מסגרות התקציב לשנים 2015-2016, יעד הגירעון, ההוצאה התקציבית ותחזית ההכנסות של הכלכלן הראשי. אישור המסגרות הוא צעד ראשון בדרך לאישור התקציב עצמו, המתוכנן לישיבת הממשלה בעוד שבועיים. באוצר מתכננים להניח את תקציב המדינה על שולחן הכנסת ב-31 באוגוסט על מנת שיוכלו להספיק ולסיים את הליכי אישורו עד למועד האחרון הקבוע בחוק - העומד לאחר תיקון החוק על ה-19 בנובמבר.

הבור התקציבי, או החריגה מתקרת ההוצאה המותרת, עומד "על הנייר" על כ-14 מיליארד שקל. סכום זה מורכב מהחריגה הבסיסית כתוצאה מעדכונים שוטפים ("הטייס האוטומטי"), שעליה נוספו בשבועות האחרונים 4 מיליארד שקל להגדלת תקציב הביטחון בהתאם להמלצות ועדת לוקר; ו-8.2 מיליארד שקל לסעיפים שהובטחו בהסכמים הקואליציוניים. בפועל, היקף החריגה קטן יותר משום שדוח לוקר מאפשר דרכים חוץ-תקציביות למימון הגידול בתקציב הביטחון, וכיוון ששר האוצר מוכן לדחות את מימוש ההבטחה בהסכם הקואליציוני עם 'כולנו' להעלאת שכר חיילי החובה בהיקף של מעל למיליארד שקל.

עם זאת, כחלון אומר כי לא יוותר על יישום המלצת ועדת אללוף למלחמה בעוני על קצבת השלמת ההכנסה לקשישים שמקור הכנסתם היחיד הוא קצבת זקנה של הביטוח הלאומי. עלות השלמת ההכנסה מוערכת בכ-400 מיליון שקל לשנה. החרדים כבר הסכימו לדחיית מועד העדכון הרטרואקטיבי של העלאת קצבאות הילדים מתחילת 2015 לאמצע השנה, אך הם מתנגדים בנחרצות לכל דחייה נוספת.