שרי האוצר של גוש האירו סקפטיים לגבי התוכנית היוונית

תוכניתו של ציפראס לרפורמות תמורת סיוע בהיקף 53.5 מיליארד אירו עברה בפרלמנט ■ ציפראס מבטיח לעמוד בתשלומים ■ חילוקי דעות בקרב הבכירים האירופאיים בנוגע לתוכנית

אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס

שרי האוצר של גוש האירו (היורוגרופ) נפגשים היום (שבת) על מנת לדון בתוכנית היוונית, ועל פי הדיווחים שמגיעים מבריסל, כלל לא בטוח שהבקשה של יוון לסיוע תאושר. נראה כי שרי האוצר הגיעו לפגישה חשדניים מתמיד, ודורשים מיוון להתחייב לצעדים ממשיים מעבר לתוכנית הכללית המוצעת.

שר האוצר של גרמניה אמר בפתח הפגישה כי "האמון נהרס בחודש האחרון באופן יוצא מן הכלל. חייבים להגיע לתוצאות בסוף השבוע". העיתון הגרמני "בילד" אף מדווח כי שר האוצר אמר שאין לו כל רצון לדון בעניינים היווניים.

גם נשיא היורוגרופ, ירוון דיסלבלוים, אמר בפתח הפגישה כי ישנן סוגיות של אמון - "כיצד אנחנו יכולים לצפות מהם ליישם את מה שהם מבטיחים. זו הולכת להיות פגישה קשה".

"רויטרס" מדווחת כי בכיר יווני אמר שבפגישה לא הועלתה כלל האפשרות של יציאת יוון מגוש האירו, וכי שר האוצר הגרמני מעולם לא העלה את הסוגיה הזו.

על פי סוכנות דאו ג'ונס, הטרויקה (האיחוד האירופי, הבנק המרכזי של אירופה וקרן המטבע) טוענים שיוון זקוקה ל-74 מיליארד אירו, אולם היוונים הציעו תוכנית בהיקף נמוך יותר.

הלילה קיבל ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס מהפרלמנט המקומי לקדם את הרפורמות במדינה אותן הוא הציע לנושים. בהצבעה ארוכה שנמשכה עד השעות הקטנות של הלילה, תמכו 251 חברי פרלמנט, 32 התנגדו ו-8 נמנעים. התמיכה בקרב חברי סיריזה הייתה נמוכה, מה שמערער את הקואליציה של ציפראס.

התוכנית כוללת בקשת סיוע בהיקף 53.5 מיליארד אירו, תמורת רפורמות פיסקליות - שם מכובס בעיני היוונים לעוד צנע. חלק ניכר מחברי מפלגת השלטון סיריזה נעדרו מההצבעה בשל כך.

גם מפלגת העצמאים מהקואליציה מסרה כי היא תומכת בהצעה "בלב כבד": "אנחנו נולכים נגד מה שהמצפון שלנו אומר לנו, ונגד המנדט שקיבלנו מהציבור". מפלגת "השחר המוזהב" מהימין הקיצוני לא תמכה בהצעה.

בנאומו בפרלמנט אמר ציפראס כי אמנם מדובר בצעדים קשים, אולם הם יעזרו לשמור את יוון בתוך גוש האירו. ציפראס התעקש כי מדובר בתוכנית טובה יותר מזו שנדחתה על ידי מצביעים ביום ראשון החולף במשאל העם.

ציפראס אמר כי "לראשונה, יש על שולחן דיון בר קיימא בנוגע לארגון מחדש של החוב", והתחייב לעמוד בתשלומים לאיחוד האירופי בהיקף 6.8 מיליארד אירו ביולי ובאוגוסט.

בתגובה אמר שר ההגנה היווני, פאנוס קמנוס, אמר כי הוא אינו מפחד מיציאה מגוש האירו, אלא אך ורק מדבר אחד: "פיצול לאומי ומלחמת אזרחים".