משבר התקציב: הדיון בממשלה נדחה בגלל המחלוקות

כפי שחשף "גלובס": נתניהו מבקש מהחרדים לוותר על תקציבים שהוא עצמו הבטיח להם רק לפני מספר חודשים ■ החרדים מסרבים ■ דיווח: בנק ישראל צופה גירעון גדול בהרבה מתחזית האוצר בשנה הבאה - 50 מיליארד שקל

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

נתניהו מתקשה להעביר את התקציב בממשלה: הדיון בממשלה על תקציב המדינה המתגבש לשנים 2015-2016 נדחה בשל התנגדות החרדים לבקשת רה"מ נתניהו לקצץ בתקציבים שהוא עצמו התחייב להם במסגרת ההסכמים הקואליציוניים.

כפי שחשף "גלובס" ביום חמישי, נתניהו מבקש מש"ס ויהדות התורה לוותר על תקציבים שהבטיח להם רק לפני מספר חודשים. היום הייתה אמורה הממשלה לאשר את מסגרת התקציב, אך הדיון בנושא נדחה. הממשלה הייתה אמורה לאשר את התקציב עצמו עד סוף החודש, ואילו הכנסת - בנובמבר.

בין ההצעות שהועלה נתניהו: פריסת העלאת קצבאות הילדים, קיצוץ בתוספות שהובטחו לאברכים ולמוסדות תורניים, וביטול את "דמי הכיס" בסך 20 מיליון שקל לכל ח"כ שהובטחו לח"כים של המפלגות החרדיות והבית היהודי. באוצר מאיימים להטיל קיצוץ רוחבי על תקציבי המשרדים, אם לא יושג קיצוץ דרמטי בתוספות שהובטחו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים.

הבור התקציבי, או החריגה מתקרת ההוצאה המותרת, עומד "על הנייר" על כ-14 מיליארד שקל. סכום זה מורכב מהחריגה הבסיסית כתוצאה מעדכונים שוטפים ("הטייס האוטומטי"), שעליה נוספו בשבועות האחרונים 4 מיליארד שקל להגדלת תקציב הביטחון בהתאם להמלצות ועדת לוקר; ו-8.2 מיליארד שקל לסעיפים שהובטחו בהסכמים הקואליציוניים.

בפועל, היקף החריגה קטן יותר משום שדוח לוקר מאפשר דרכים חוץ-תקציביות למימון הגידול בתקציב הביטחון, וכיוון ששר האוצר מוכן לדחות את מימוש ההבטחה בהסכם הקואליציוני עם 'כולנו' להעלאת שכר חיילי החובה בהיקף של מעל למיליארד שקל.

הבוקר דיווח "ידיעות אחרונות" כי בבנק ישראל מעריכים שהגירעון בשנת 2016 יעמוד על כ-50 מיליארד שקל, וזאת לעומת הערכת האוצר כי הגירעון יעמוד על כ-30 מיליארד שקל (פחות מ-3% תוצר).