ליברמן: לא נתמוך בתקציב הדו-שנתי של כחלון

(עדכון) - יו"ר ישראל ביתנו: "הסיכוי היחיד שישראל ביתנו תתמוך בתקציב היה בתמורה להבנה שנקבל תקציב עבור פנסיה לעולים. מכיוון שאין לאוצר גישה חיובית, זו עמדתנו בעניין"

אביגדור ליברמן / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ
אביגדור ליברמן / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודיע היום (ב') בפתח ישיבת הסיעה היום בכנסת כי מפלגתו לא תתמוך בתקצעב המדינה לאחר שהמגעים בינו לבין האוצר הגיע למבוי סתום.

כפי שנחשף ב"גלובס", בשבועות האחרונים הקימו שר האוצר משה כחלון וליברמן ועדה משותפת שתבחן את האפשרות להביא לתמיכת המפלגה האופוזיציונית, ישראל ביתנו, בתקציב המדינה בתמורה לתקציב עבור פנסיה לעולים. בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו עדכן ליברמן כי הימים האחרונים נפגש שוב עם כחלון בנושא אולם המגעים עלו על שרטון.

"שלא יגידו שהפתענו ברגע האחרון", אמר ליברמן. "אני מודיע עכשיו: הסיכוי היחיד שישראל ביתנו תתמוך בתקציב היה בתמורה להבנה שנקבל תקציב עבור פנסיה לעולים. מכיוון שאין לאוצר גישה חיובית, זו עמדתנו בעניין".

יש לציין שבאוצר בנו על תמיכת ישראל ביתנו בתקציב מחשש שלא כל חברי הקואליציה בת 61 המנדטים יצביעו בעדו.

לפי ליברמן, "הניסיון של הממשלה למרוח את כל היוזמות של ישראל ביתנו מפתיע אותי בבוטות שבה זה נעשה. מעונש מוות למחבלים עם ועדת המריחה שהוקמה לגבי זה. אם בבוסטון יכולים לגזור עונש מוות אז גם פה. דבר נוסף זו המריחה של הצעת החוק של אורלי לוי לסיוע ריאלי בשכר דירה לזכאי דיור ציבורי. זה הרי נמצא בקונצנזוס. זה שהממשלה, בניגוד לדעת שר האוצר, דחו את זה בשלושה חודשים זה בלתי סביר.

"מדובר בקטנוניות ופוליטיקה קטנה ובניסיון להתחשבן על גבם של החלשים. כך גם נתייחס לזה. ולכן גם היום נצביע בכנסת נגד העברת סמכויות התכנון לשר האוצר. גם בנושא התקציב אנחנו לא מגיעים לעמק השווה ולכן גם בנושא התקציב עמדתנו תהיה שליליתנונצביע נגדו. שלא יגידו שאנחנו מודיעים ברגע האחרון. בגלל שאין גישה חיובית בנושא הפנסיה לעולים אז עמדתנו תהיה בהתאם".

עוד אמר ליברמן כי ישראל ביתנו תגיש הצעת חוק שתחייב את כל השרים וראשי המפלגות להגיש הצהרת הון שתהיה גלויה לציבור: "ראיתי את הניסיונות של כל אותם בולשיביקים ושרלטנים להטיח בנו כל מיני האשמות - לנו אין מה להסתיר ואני מקוה שגם הקואליציה תתמוך בהצעה הזו".

בתוך כך, אמש נפגשו ראשי סיעות הקואליציה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר האוצר משה כחלון במטרה להגיע לסיכומים באשר לקיצוץ בתקציבי ההסכמים הקואליציוניים. באוצר הציעו לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן לפרוס את החזר קיצבאות הילדים על פני שנתיים אולם הצדדים לא הצליחו להגיע להבנות והפגישה הסתיימה בלא הסכמות.

לפיד והרצוג: נתניהו נכשל מול איראן

ח"כ יאיר לפיד, יו"ר סיעת יש עתיד, התייחס היום בפתח ישיבת הסיעה להסכם המתגבש עם איראן: "בשעות אלה נחתם הסכם הגרעין עם איראן. זה הסכם גרוע, המסכן את בטחון ישראל ואת בטחונו של העולם. האיראנים משקרים, והעולם רוצה שישקרו לו. הם שיקרו לגבי הכור בנתאנז, שיקרו לגבי אחוזי ההעשרה בכור בפורדו, שיקרו לגבי התוכנית הצבאית שלהם ושיקרו לגבי כור הפולוטוניום בעראק. העובדה שאחרי כל זה, מדינות ה- P 5+1 ויתרו להם בסוגיית הפיקוח, היא בלתי נתפסת".

"אזרחי ישראל צריכים להבין: לפי ההסכם, אם פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית חושדים שהאיראנים מרמים, הם צריכים להודיע 24 יום מראש לוועדה שהם רוצים לבוא לבדוק, ואז גם אם מאשרים להם, אסור להם להכנס בלי ליווי למתקני הגרעין. זה לא פיקוח זה צחוק מהעבודה, מול משטר שנתפס פעם אחר פעם מרמה בתחכום ובקור רוח. אנחנו צריכים בחודש הקרוב לעבוד מול הקונגרס בטקטיקה אחרת. לא לבקש מידידינו בסנאט ובקונגרס לנסות להפיל את כל סעיפי ההסכם, כי אז הם לא מקשיבים לנו, אלא להתרכז בסוגיית הפיקוח, שזה עקב אכילס, זו הנקודה הכי חלשה בהסכם. אני התחלתי לקיים איתם דיונים על הנושא בביקור שלי בוושינגטון בחודש שעבר, ובנושא הזה הם מוכנים להקשיב. אנחנו צריכים לבקש מהם להתעקש רק בנקודה הזו ולהגיד שבלי פיקוח אמיתי הם לא יאשרו את הסרת הסנקציות".

לפיד דיבר גם על הכישלון של נתניהו בהסכם המתגבש: "ועוד דבר אחד צריך להשתנות: לא בנימין נתניהו צריך להוביל עכשיו את המערכה מול הממשל האמריקאי. במשך שנים הוא הוביל כמעט לבד את המערכה נגד הגרעין האיראני, וצריך לברך אותו על כך, אבל משהו רע קרה לו בשנה האחרונה. אנחנו צריכים להסביר להם גם שההסכם הזה אינו מחייב את מדינת ישראל. מבחינת מדינת ישראל כל האופציות על השולחן, כולל האופציה הצבאית. בגלל הדרך שבה הוא ניהל את זה בשנה האחרונה הדלת בבית הלבן סגורה בפניו, חצי מהקונגרס לא מוכן להקשיב לו, לא היתה לנו נציגות בוינה, יחסי המודיעין שלנו נפגעו וכולנו משלמים עכשיו את המחיר על הכשלון המוחלט שלו בניהול המסע נגד ההסכם. הוא כל כך רצה לקבל לבד את הקרדיט שהוא לא עדכן איש, הוא לא עירב את הקבינט והממשלה, והכשלון הזה רשום כולו על שמו. הוא צריך להתפטר כי כל עוד הוא ראש הממשלה האמריקאים לא יקשיבו לנו והעולם לא יתייחס לטענות שלנו."

בנוסף הגיב לפיד למשבר בתקציב המדינה: "אתמול היה אמור התקציב להיות מובא לממשלה. זה לא קרה. התקציב הזה היה אמור להיות תקציב פשוט יחסית, מפני שיש לא מעט כסף בקופה. לפני שלוש שנים קיבלתי לידי משרד אוצר במשבר, עם בור תקציבי של 40 מיליארד שקל, עם גירעון משתולל של 4.5%, עם אבטלה שזינקה וקופה ריקה. זה לא היה פשוט, אבל מחקנו את הבור התקציבי, והעברתי למשה כחלון לשמחתי - וגם לשמחתו, הוא אומר את זה בקול רם - קופה מלאה, עם גירעון מאוד נמוך, עם עודפי גבייה של מיליארדים, ועם תקציב חברתי שהיו בו תוספות ענק לחינוך, בריאות ורווחה וגם הרבה כסף ששמנו בצד בשביל הורדת מחירי הדיור. אלא שאת כל הכסף הזה, את כל המיליארדים, נתניהו לקח וחילק אותו למפלגות סקטוריאליות, כדי לקנות שקט פוליטי והישרדות פוליטית. נתן לחרדים, נתן למתנחלים, נתן לשרים שעשו לו בעיות. כולם השותפים הטבעיים שלו, רק אזרחי מדינת ישראל הם לא השותפים הטבעיים שלו. ועכשיו במקום לדבר על תוספות לחינוך, בריאות ורווחה, במקום לדבר על הורדת יוקר המחיה, מדברים על קיצוץ רוחבי".

הרצוג: עוד נבוא חשבון עם נתניהו על כישלונו החמור

בפתח ישיבת הסיעה של המחנה הציוני אמר ח"כ יצחק הרצוג כי "אני נמצא בשיחות קדחתניות עם הנושאים והנותנים המצויים בתוך חדר המשא ומתן. הם סמוכים ובטוחים כי ההסכם המתגבש ישמור על ביטחון ישראל וביטחון העולם כולו, אנחנו נחכה לחשיפתו של מתווה ההסכם וכמובן נלמד את פרטיו אך לצערי אני נאלץ לקבוע כי כל הסכם עם איראן הוא רע מכיוון שיאיץ את ההתחמשות האזורית ויקדם את איראן לעבר הפיכתה למדינת סף גרעינית".

הרצוג הוסיף כי "לא ייתכן שנגיע לרגע הגורלי הזה עם אפס השפעה על ההסכם המתגבש. זו תוצאה של כישלון אישי ובלבדי של נתניהו שבחר את ניצחונו הפוליטי על פני יחסינו עם ארצות הברית והאינטרס הביטחוני של אזרחי ישראל. עוד נבוא חשבון עם נתניהו על כישלונו החמור - כרגע נעשה כל מה שניתן כדי להיאבק על שינוי פרטי ההסכם ושמירה על האינטרס הישראלי".

נתניהו: לא התחייבנו למנוע הסכם

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר בפתח ישיבת סיעת הליכוד: "גם בסוף השבוע, בזמן שאיראן המשיכה לקבל מהמעצמות עוד ועוד ויתורים על שולחן המו"מ, הוביל נשיא איראן רוחאני מצעד שנאה ברחובות טהרן, שבו המונים זעקו: "מוות לאמריקה", "מוות לישראל". אם גם לאחר קריאות חד משמעיות אלו להשמדת הנושאים והנותנים נמשכו הויתורים, כנראה שיש מי שמוכן לעשות הסכם בכל מחיר - ואין דרך ואין רצון להימנע מהסכם רע זה".

"בכל מקרה, אנחנו לא התחייבנו להימנע מהסכם או למנוע הסכם, בטח לא כזה שהמעצמות מוכנות לחתום עליו בכל מחיר. אנחנו כן התחייבנו למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני - ואכן אלמלא המאמצים שלנו במהלך השנים איראן הייתה כבר יכולה להתחמש בפצצות אטום מזמן. ההתחייבות שלנו היא למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני והיא בתוקף היום יותר מתמיד. אני קורא לכל מי שביטחון ישראל יקר לו להתאחד מאחורי התחייבות זו".

כחלון: כל חברינו לקואליציה צריכים לקחת אחריות

יו"ר מפלגת כולנו, שר האוצר משה כחלון, התייחס בישיבת הסיעה למחלוקת התקציב בקואליציה ואמר: "אנחנו נמצאים בימים בהם נדרשת הכרעה ממלכתית בנושא התקציב. התקציב שאנו רוצים להביא לאזרחים הוא תקציב חברתי, מרובה רפורמות ושינויים מבניים וללא העלאת מסים. אנחנו מחויבים לפעול לצמיחה של המשק וטיפוחו כיעד אטרקטיבי להשקעות זרות תוך שאנו שומרים על אחריותי תקציבית. כמו כן, מחובתנו להמשיך ולפתח את הנגב והגליל כמרכזי חיים נוספים. תקציב כזה יתאפשר רק בהתגייסות כוללת ולקיחת אחריות של כל חברינו לקואליציה".

כחלון הוסיף כי "יש לזכור כי למדינה יש קופה אחת ומסגרת תקציבית אחת בתוכה כולנו צריכים להסתדר. על השולחן נמצאות סוגיות הדורשות החלטות קריטיות - פתרון משבר הדיור, צמצום הפערים החברתיים והורדת יוקר המחייה. סוגיות אלו הינן סוגיות חוצות מפלגות ומגזרים ולא מבדילות בין דת, גזע ומין. קיימות מספר עוולות בחברה הישראלית הדרושות תיקון. עדכון קצבאות הקשישים המעליבות, עדכון השכר המביש של חיילי החובה ומתן דמי אבטלה לעצמאיים. מדובר ביישום החלטות חברתיות ממדרגה ראשונה ואני מקווה ומאמין שהאחריות הממלכתית של שותפינו הקואליציוניים תגבר על כל שיקול אחר".