חושבים שהוזלת הגז תוריד יוקר המחיה? תחשבו שוב

דוח של מרכז המחקר בכנסת קובע כי ירידה של דולר אחד במחיר הגז הטבעי תביא לחיסכון של 0.1% בפדיון של ענפי התעשייה ■ האם יוקר המחיה ירד בעקבות כך? בכלל לא בטוח ■ "אף מפעל לא ירוץ להוריד את המחירים שלו"

ירידה של דולר אחד במחירי הגז הטבעי תביא לירידה של 0.1% בפדיון של ענפי התעשייה - כך עולה מדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

הדוח, שטרם פורסם, נכתב לבקשת יו"ר ועדת הכלכלה דאז, חבר הכנסת אבישי ברוורמן, לקראת דיון ב-25 בנובמבר 2014, תחת הכותרת: "חשש לפגיעה חמורה בתעשייה הישראלית". המסמך עוסק במחיר הגז הטבעי בישראל, וסוקר את השפעת ירידת מחירי הגז על יצרני החשמל וענפי התעשייה.

אז כמה באמת תשפיע הורדת מחיר הגז על ענף המזון, ההלבשה והכרייה? והאם החיסכון יגיע בכלל לצרכן הסופי?

גז טבעי, נציין, מוביל לחיסכון כספי לסקטור התעשייה, משום שמחירו זול פי 2 ואף 3 ממחירם של דלקים אחרים כמו מזוט, סולר וגפ"מ. לא סתם התעשיינים מצהירים שוב ושוב כי מעבר לצריכת גז טבעי יאפשר להם לעבור מהפסד לרווח ולהיות תחרותיים מול יתר התעשיות בעולם. למעשה, החיסכון לתעשייה נובע משתי סיבות: הראשונה היא חיסכון ברכישת חשמל (כ-56% מתעריף החשמל הוא עלות הדלקים) מחברת החשמל או מיצרני חשמל פרטיים; והשנייה היא דרך שימוש בגז טבעי באופן ישיר כתחליף לשימוש בדלקים אחרים בתהליך הייצור.

לטענת רשות החשמל, עלייה של דולר במחיר הגז תגדיל את העלות הכוללת לצרכני החשמל ביותר ממיליארד שקל בשנה, זאת בהתחשב בסך כמויות הגז הנצרכות במשק (ב2014 צרך המשק 7.57 מיליארד מטר מעוקב BCM של גז). כלומר, בתרחיש כזה צפוי תעריף החשמל יתייקר בכ-5%. הדברים מקבלים תוקף בדוח, כאשר איתמר מילרד, הכלכלן של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, כותב כי "ניתן להעריך כי ההשפעה היא סימטרית. כלומר, ירידה של דולר אחד במחיר הגז הטבעי תקטין את תעריף החשמל בכ-5%".

הדוח סוקר את ענפי התעשייה שיושפעו מירידת תעריף החשמל. כך למשל, עלות החשמל של ענף הכרייה והחציבה נאמדת בכ-171 מיליון שקל עם פדיון של כ-10.6 מיליארד, כך שירידה של 5% בתעריף מהווה חיסכון של 0.08% בפדיון הענף; עלות החשמל של ענף ההלבשה היא כ-22.6 מיליון שקל והפדיון הוא כ-2 מיליארד, כך שירידה של 5% במחיר החשמל תוביל לחיסכון של 0.06% בפדיון.

ענף המזון, המשקאות והטבק משלם כ-425 מיליון שקל על החשמל שלו, וסך ההכנסות שלו מצטברות ל-62.4 מיליארד בשנה. לכן, ירידה של דולר במחיר הגז שתוביל לירידה של 5% במחיר החשמל, צפויה להביא לחיסכון של 0.03% בפדיון הענף. בסה"כ, החיסכון בעלויות החשמל עשוי להביא לחיסכון של כ-0.04% בפדיון של ענפי התעשייה.

מעבר לחיסכון של קניית חשמל מוזל, התעשייה תושפע גם בצורה ישירה בשל המעבר לצריכת גז במקום דלקים יקרים. על פי הדוח, מחיר הגז הטבעי הוא כ-0.47% מהפדיון בענפי התעשייה, כך שירידה של דולר מהווה חיסכון של 243 מיליון שקל - 0.06% מהפדיון של התעשייה. סך החיסכון לענפי התעשייה מירידה של דולר אחד צפוי להביא לירידה של 0.1% מהפדיון של ענפי התעשייה.

אך האם החיסכון הזה יגיע גם לצרכן? "החיסכון של ענפי התעשייה כתוצאה מירידה במחיר הגז לא יגיע אל הצרכן", אומר מיקי קורנר, לשעבר הכלכלן הראשי ברשות הגז. נתחיל מזה שרשות החשמל העריכה שירידה של דולר במחיר הגז היא שוות ערך לחיסכון של 5% במחיר החשמל. זה חישוב לא נכון משום שבפועל ההשפעה מגיעה רק ל-3%. ואולם, גם בחישוב הנוכחי, סך החיסכון בפדיון של כלל ענפי התעשייה הוא שולי ומגיע ל-0.1%. איזה מפעל ירוץ להוריד את המחירים לצרכן? המפעלים ישמרו בכיס את החיסכון שלהם".

"בואו לא נהיה תמימים. החברות והמפעלים לא יורידו באופן יזום את מחיר השירותים לצרכן. יש להם מטרה להשאיר אצלם את הרווח. זה לא שהם רעים, זו פשוט כלכלה", מסכים עם דבריו של קורנר אנליסט האנרגיה של פסגות, נועם פינקו. "אם מדובר בשוק תחרותי, והחברות ירצו להתחרות על נתח שוק, ייתכן שהן יוכלו להוריד את המחירים לצרכן, אבל הן לא יעשו זאת אחרת. מה שכן, המעבר לגז עבור מפעל בודד הוא משמעותי ומאפשר לו להיות תחרותי מול המתחרים שלו בעולם".

- אומרים שירידת מחיר הגז תשפיע בצורה ניכרת על יוקר המחיה.

"אז אומרים. זה פופוליזם. השפעת ירידת מחיר הגז על יוקר המחיה לא תבוא מהורדת מחיר המוצרים והשירותים. היא כן יכולה לבוא מהורדת מחיר החשמל לצרכן, אבל גם זה לא בטוח. ההחלטה להפחית את תעריף החשמל היא פוליטית ונקבעת ע"י רשות החשמל באישור משרד האנרגיה. אף אחד לא מבטיח שהורדת מחיר הגז תתגלגל לצרכנים ולא תשמש את חברת החשמל לצמצם את הגירעון. קחי למשל את מחיר הפחם שיורד בחודשים האחרונים. חברת החשמל משתמשת בפחם לא פחות מבגז טבעי, וירידת מחיר הפחם לא התבטאה בחשבון החשמל שלנו".

איך תשפיע הירידה
 איך תשפיע הירידה