המים שוב זרמו לכיוונו של רוני נפתלי

רוני נפתלי קנה במחיר מציאה את מניותיו של אחיו גיורא מידי כונס נכסים

רוני נפתלי / צילום: תמר מצפי
רוני נפתלי / צילום: תמר מצפי

חמישה חודשים לאחר שבנק הפועלים מינה כונס נכסים להחזקותיו של איש העסקים גיורא נפתלי בחברת מעיינות טמדא (14.5% ממניות החברה), עדכנה הבוקר (ב') החברה כי נמצא להן קונה. מדובר ברוני נפתלי, אחיו של גיורא ובעל השליטה במעיינות טמדא, שיחזיק כעת בעקבות הרכישה ב-88% מהון המניות.

מהדיווח לבורסה עולה כי לאחר ביצוע הליך של הזמנה להגיש הצעות שערך כונס הנכסים, במסגרתו הוגשה הצעה על-ידי צד ג' לרכישת המניות תמורת סכום של 5.3 מיליון שקל, הפעיל נפתלי זכות סירוב ראשונה שהייתה נתונה לו על-פי הסכם בעלי מניות בחברה (מספטמבר 1992) ו"החברה קיבלה את החלטתו של רשם ההוצאה לפועל, לפיה אושרה מכירת המניות לנפתלי, בתמורה לסכום שהוצע".

המחיר ששילם רוני נפתלי לכונס הנכסים הוא מחיר מציאה של ממש: 3.5 שקל למניה - נמוך ב-25% ממחיר השוק של מניית מעיינות טמדא, ובכמעט 50% מההון העצמי למניה, המשקף את יתרות הנזילות בקופת החברה נכון לסוף הרבעון הראשון של 2015 (כ-67 מיליון שקל).

מבחינתו של נפתלי מדובר כנראה בצעד נוסף לקראת מחיקתה של מעיינות טמדא מהמסחר בבורסה וההשתלטות על קופת המזומנים של החברה, לה אין כיום כל פעילות עסקית. מהלך קודם שננקט לצורך מטרה זו - הצעת רכש עצמית שהגישה מעיינות טמדא אשתקד למניות הציבור - נקב במחיר של 6.1 שקל למניה, הגבוה ב-74% מהמחיר ששילם כעת נפתלי לכונס הנכסים.

אקזיט במי עדן

הסכום שישלם נפתלי מהווה כמובן כסף קטן עבורו. איש העסקים הוותיק, שהוא גם תעשיין, גם נדל"ניסט ותמיד פיננסייר, חולש כיום לצד אחיו, יהודה, על אימפריית הנדל"ן המניב ביג, הפועלת בישראל ובארה"ב, ונסחרת בבורסה לפי שווי של 2.4 מיליארד שקל. עם זאת, את ההון המשמעותי הראשון שלו צבר רוני נפתלי באותה מעיינות טמדא, שבעבר נשאה את השם "מי עדן" ונחשבת לחלוצה בתחום המים המינרליים בישראל.

בשנות ה-90 כשהמעיין הקטן של מי עדן ברמת הגולן הפך לסיפור הצלחה, הבין נפתלי שהשוק המקומי קרוב למיצוי, והחל לתכנן את הפלישה לאירופה. בחברה העריכו כי שוק המים בכדים, שנמצא אז בחיתוליו, צפוי לגדול משמעותית, ובהתאם לכך נקטה מי עדן שורת מהלכים שהפכו אותה תוך זמן קצר לשחקן משמעותי בשוק הכדים האירופי, בהתבסס על ניסיונה בתחום השירות וההפצה בישראל.

ההימור התברר כמוצלח ביותר לאחר שבשנת 2003 נחתמה עסקה בה מוזגה פעילותה האירופית של מי עדן עם זו של ענקית המזון דנונה. כחלק מעסקת המיזוג מכרו רוני נפתלי ושני אחיו 20% ממניות מי עדן לידי דנונה לפי שווי חברה דמיוני של כ-2 מיליארד שקל וגרפו לכיסיהם כ-400 מיליון שקל.

בשנים הבאות לא הצליחה פעילות המים באירופה לממש את הציפיות הגדולות, רשמה הפסדים כבדים, וגרמה לדנונה המאוכזבת לצאת מהשותפות עם מי עדן בשן ועין. לפני כשנתיים דיווחה מי עדן על העסקה למכירת כלל פעילות המים שלה בישראל ובאירופה לקרן הפרייבט אקוויטי Rhone Capital, עסקה שהותירה את החברה ללא פעילות עסקית, ועם כמה עשרות מיליוני שקלים עם בקופתה.