תנודתיות חדה במחירי הנפט ברקע להסכם המתגבש עם איראן

לפי הערכות, איראן ומעצמות המערב יחתמו על הסכם הגרעין בתוך 48 שעות ■ אנלסיטים סבורים כי ההסכם יוביל לגידול בהיצע הנפט העולמי ■ בקרטל אופ"ק מעריכים כי הביקוש לנפט צפוי לעלות ב-2016

נפט / צילום: שאטרסטוק
נפט / צילום: שאטרסטוק

מחירי הנפט צוללים היום (ב') בעוד איראן ו-6 המעצמות קרובים לחתימה על הסכם הגרעין שעשוי להוביל בקרוב לסיום הסנקציות על הרפובליקה האסלאמית, עניין שיגדיל מאוד את היצע הנפט בעולם. התחזית שפרסם היום קרטל אופ"ק ולפיה הוא צופה עלייה בביקוש לזהב השחור וכן ההסכם שחתמו מנהיגי גוש האירו עם יוון - מיתנו מעט את הירידות.

ע"פ הערכות איראן ומעצמות המערב יחתמו על הסכם ב-48 השעות הקרובות. סגן שר החוץ האיראני עבאס עראקי, שמשתתף בשיחות המו"מ, אמר לתקשורת המקומית כי ההסכם יושלם אך הוא לא בטוח שזה יקרה היום או מחר משום שעדיין קיימות מחלוקות. המחלוקת המרכזית היא סביב האמברגו נשק על איראן.

ההערכות לפיהן סיום הסנקציות על איראן יגדילו מאוד את היצע הנפט בתקופה שהביקוש נמוך יחסית, הובילו אנליסטים רבים להעריך כי מחיר הנפט צפוי לרדת. בבנק אוף אמריקה ציינו כי מחיר הנפט עלול לרדת מתחת ליעד הקודם שהם הציבו ברמה של 50 דולר לחבית, ברבעון השלישי של 2015. ב-Commerzbank ציינו כי ירידה מתחת ל-55 דולר במחיר חבית נפט מסוג ברנט וירידה מתחת ל-50 דולר במחיר חבית נפט מסוג WTI - היא בלתי נמנעת.

בתוך כך, קרטל הנפט אופ"ק פרסם את התחזית החודשית שלו בה הוא צופה כי שוק הנפט יהיה מאוזן יותר בשנה הבאה כאשר סין והמדינות המתפתחות יגדילו את צריכת הנפט בעוד היצע הנפט ממדינות צפון אמריקה צפוי לקטון. באופ"ק מעריכים כי הביקוש העולמי לנפט יעלה ב-1.34 מיליון חביות ביום ב-2016, לעומת צפי לצמיחה של 1.28 מיליון חביות ביום בביקוש לנפט השנה.

בינתיים, החוזים על הנפט נסחרים בתנודתיות חדה ויורדים כעת ביותר מ-1%.