החזון הכלכלי של קלינטון: קץ לאי-השוויון בחברה האמריקאית

בנאום ראשון על תוכניתה הכלכלית מפגינה המועמדת הדמוקרטית פנייה ברורה שמאלה ■ קוראת לחברות להגדיל שיתוף עובדים ברווחים ■ התקפה חריפה על וול סטריט ועל בנקאים שיצאו בזול מהספקטקל של קריסות המוסדות הפיננסיים

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

הילארי קלינטון, שמתמודדת על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, הציגה הערב (ב') את חזונה הכלכלי בנאום בניו-יורק. הנאום מראה, שקלינטון החליטה להמר על פנייה ברורה שמאלה, בין היתר בגלל הצלחתו המדהימה של מתמודד דמוקרטי אחר, ברני סאנדרס, שמגדיר עצמו "סוציאליסט דמוקרטי". הוא מצליח למשוך לעצרות הבחירות שלו רבבות אזרחים נלהבים ולגייס סכומי כסף גדולים מהמוני תורמים, שמחפשים חלופה למה שהם רואים כקפיטליזם חזירי שמעצב את המשנה הכלכלית הרפובליקנית.

במרכז המצע הכלכלי של קלינטון מונחת קריאה לשים קץ לאי-השוויון בחברה האמריקאית באמצעות גידול בצמיחה. "אני מאמינה שאנו צריכים לבנות כלכלה שמושתתת על צמיחה ועל הגינות; אי-אפשר להשיג צמיחה בלי הגינות, ולהיפך", היא אמרה. "... הרווחים התאגידיים נמצאים ברמה של כמעט שיא, והאמריקאים עובדים קשה יותר מאשר אי-פעם, אך תלושי המשכורת בקושי השתנו, במונחים ריאליים. המשפחות בארה"ב נאלצות להתמודד על קיומן עם תקציבים שלא עונים על הדרישות".

לכן, הוסיפה קלינטון, "אמריקאים שמשקיעים עצמם בעבודה קשה ראויים ליהנות מהטבות מרווחי השיא של התאגידים, רווחים שהם עצמם סייעו להפיק". היא קראה להעניק הטבות מס לחברות שיחלקו רווחים עם עובדיהן.

קלינטון מתחה ביקורת על פוליטיקאים רפובליקנים, ובמיוחד על סקוט ווקר, מושל מדינת וויסקונסין, שעושים כל מה שביכולתם כדי לרמוס את זכויות ההתאגדות המקצועית של עובדים. קלינטון הבטיחה גם להכניס רפורמות לחוקי המס, שנותנים עדיפות לחברות ולעשירים, ולהגדיל הטבות במס למשפחות מעמד הביניים.

אך היא שיגרה חץ מושחז במיוחד לעבר ג'ב בוש, אחד מהמתמודדים המובילים על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, שאמר בשבוע שעבר, כי אמריקאים צריכים לעבוד שעות רבות יותר כדי להגיע לצמיחה של 4%. "בוש לא פגש עובדים אמריקאים רבים", אמרה קלינטון. "נראה אותו אומר זאת לאחות בבית-חולים שצריכה לעמוד על רגליה כל המשמרת, או למורה בבית-ספר, או לנהג משאית שנוהג כל הלילה. שיאמר זאת לעובדי מסעדות המזון המהיר שמפגינים ברחובות בדרישה לשכר גבוה יותר. הם לא צריכים לשמוע הרצאות ממנו. הם צריכים לקבל העלאות שכר".

ובהתקפה חריפה על וול סטריט אמרה קלינטון, כי בנקאים מסוימים, שהיו מעורבים בקריסות המוסדות הפיננסיים במשבר הפיננסי של 2008-2009, יצאו בזול. היא הקריאה רשימה קצרה של שלדים בארון העבירות הפיננסיות: בנק HSBC התיר לברוני סמים לכבס את כספיהם בחשבונות שהחזיקו בבנק; חמישה בנקים גדולים הודו בבצוע עבירות.

"לא יכולה להיות הצדקה להתנהגות נפשעת כזו; אי-אפשר לגלות סובלנות כלפיה", היא הכריזה. "במשמרת שלי כנשיאה, זה ישתנה".

התבטאות זו עמדה בניגוד לדברים שהשמיע בוש בעצרת בחירות בשבוע שעבר: "אנו נמצאים עתה בשנה השישית של ההתאוששות. אם (השלטונות) טרם הצליחו לזהות אנשים שביצעו פשעים, ייתכן שיש סיבה לכך".

קלינטון גם הבטיחה להתנער מהחשיבה המסורתית, שיש בנקים שהם גדולים מכדי לקרוס: "אמנה רגולטורים פדרליים שמבינים שחשיבה כזו היא בעייתית מאוד. אנו נדאג לכך, ששום חברה לא תוכל להיות סבוכה עד כדי כך שלא יהיה אפשר לפקח עליה".