אובמה: "העולם הפך בטוח יותר - איראן לא תפתח פצצה"

(עדכון) - איראן והמעצמות הציגו את הסכם הגרעין ■ נשיא ארה"ב: "אם איראן תחרוג מההסכם כל הסנקציות יוחזרו וההשלכות יהיו חמורות" ■ "אני ממליץ לאיראנים לא להמשיך לאיים על ישראל"

פדריקה מוגריני  ומוחמד זריף / צילום: רויטרס
פדריקה מוגריני ומוחמד זריף / צילום: רויטרס

איראן ושר החוץ של המעצמות הגיעו להסכמה על הסכם בסוגיית הגרעין האיראני - כך אמר הבוקר (ג') דיפלומט איראני לסוכנות הידיעות רויטרס. "כל העבודה הקשה השתלמה וסגרנו הסכם", אמר הדיפלומט, שביקש להישאר בעילום שם. גורם מערבי המעורה בפרטי השיחות אישר את דבר ההסכם.

בתגובה, נופל מחיר הנפט ב-2.5% ונסחר סביב 51 דולר לחבית.

נשיא ארה"ב ברק אובמה נשא דברים בעקבות ההסכם, ואמר כי "העולם הפך לבטוח יותר - איראן לא תפתח פצצה". לדברי אובמה, אם איראן תחרוג מההסכם כל הסנקציות יוחזרו וההשלכות יהיו חמורות".

אובמה המשיך: "ללא ההסכם, איראן הייתה יכולה להמשיך בתכנית הגרעין שלה. היום, עצרנו את התפשטות הנשק הגרעיני באזור. בזכות משא-ומתן נחוש, איראן לא תוכל לפתח נשק גרעיני".

אובמה אמר כי "אני ממליץ לאיראנים לא להמשיך לאיים על ישראל. הסכם הגרעין לא מבוסס אמון, הוא מבוסס עובדות. הצורך שלנו הוא למנוע מאיראן נשק גרעיני. אם לא הייתה עסקה, היה סיכוי גבוה יותר למלחמה, כי אני או נשיא אחר שיגיע היינו משתממשים בכוח כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני".

"אני רוצה להזכיר לקונגרס שלא עושים עסקאות כאלה עם חברים. אני משוכנע שההסכם הזה תואם את הצרכים הבטחוניים הלאומיים של ארה"ב", אמר. אובמה פנה לקונגרס ואמר כי לא כדאי להתעסק בפוליטיקה קטנה".

סעיפי הסכם הגרעין
 סעיפי הסכם הגרעין

רוחאני: אני מאושר

בהמשך דיבר נשיא איראן, חסן רוחאני, ואמר כי "אנחנו מתחילם תקופה חדשה - במשך 12 שנים היתה באזור השתוללות של מדינות המערב. אמרתי מראש שהסנקציות לא יצליחו, אבל בכל זאת היו להן השפעה כלשהי על העם האיראני ואני מאושר שהמו"מ הסתיים בהצלחה".

לדברי רוחאני, "הצלחנו להגיע לפרק חדש. זה היה חודש של ברכה. חודש הראמדן הזה ייזכר תמיד. יש לנו תוכנית בינ"ל מוסכמת כיצד להסיר את הסנקציות. היינו צריכים לנקוט צעדים מסוימים כדי להגיע להסכם הזה ועשינו זאת - בצורה מדינית. שדעת הקהל תבין שההידברות היא לא רק בהצהרות אלא בשיח של ממש".

עוד אמר נשיא איראן, כי "השיחות הביאו לרווחים לשני הצדדים - אין צד מפסיד וצד מנצח. אחרי 12 שנים מתחילת הסוגיה, איראן פועלת באותו כיוון - פיתוח גרעין לצורכי שלום".

"אנחנו חוזרים לשתף פעולה עם הקהילה הבינלאומית", אמר רוחאני. "השגנו את התוצאה הרצויה. היו לנו 4 מטרות - לשמור על הטכנולוגיה הגרעינית שרכשנו ושהפעילות הגרעינית תישאר בתוך איראן, שהסנקציות יוסרו, ביטול ההחלטות נגד איראן במועצת הביטחון והמטרה הרביעית היתה שתוכנית הגרעין האיראנית לא תיתפס כסכנה לשלום העולם. השגנו את כל 4 המטרות האלה".

השאלה הגדול: תתאפשר גישה לפקחי האו"ם לאתרים צבאיים באיראן?

גורם דיפלומטי המעורה במגעים מסר הלילה כי טיוטת ההסכם כוללת גישה לכל האתרים המוגדרים חשודים באיראן, כולל אתרים צבאיים. על-פי הדיווח, לפקחים תותר גישה חד-פעמית לאתר הצבאי בפארצ'ין, והם ככל הנראה יורשו לראיין מדעני גרעין. זאת למרות התנגדותה של טהראן למתן גישה לפקחי האו"ם לאתרים צבאיים.

עוד הוסיף הגורם כי מועצת הביטחון של האו"ם צפויה לאמץ את ההסכם בהמשך החודש, והצעדים המפורטים בהסכם, כולל ההגבלות על תכנית הגרעין האיראנית והקלה בסנקציות, יושלמו במהלך החצי הראשון של שנת 2016. סוכנות הידיעות הרוסית אף ציינה כי הגורמים המעורבים במגעים מעריכים כי ההסכם יאושר באו"ם תוך פחות משלושה ימים מרגע חתימתו בווינה.

גורם איראני המעורה בפרטי שיחות הגרעין דחה בתוקף את הדיווחים על מתן גישה לאתרים צבאיים באיראן במסגרת ההסכם. בדברים שאמר לסוכנות הידיעות האיראנית "פארס", טען הגורם כי הדיווח הוא "לוחמה פסיכולוגית שנועדה להפר את דעת הקהל רגע לפני סיכום המגעים. גישה לאתרים צבאיים היא אחד מהקווים האדומים של איראן, שלעולם לא ייחצו".