שוק המט"ח: האירו והדולר איבדו גובה מול השקל

האירו ירד ל-4.142 שקלים; שערו היציג של הדולר נקבע על 3.765 שקלים ■ לאחר סיום המסחר בבורסה היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש יוני, שצפוי לרשום עלייה של כ-0.2%

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

צניחת האירו מול השקל לא נעצרת. היום (ד') נחלש האירו בעוד 0.52% ושערו היציג נקבע על 4.142 שקלים, בעוד האירו ירד ב-0.26% ל-3.765 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.102 דולרים.

בתחום המאקרו, לאחר סיום המסחר בבורסה היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש יוני, שצפוי לרשום עלייה של כ-0.2%.

באסיה, היום דווח בסין כי הצמיחה ברבעון השני של 2015 עמדה על 7% לעומת צפי כלכלנים להתרחבות של 6.9%. עוד דווח כי התפוקה התעשייתית ביוני גדלה ב-6.8% לעומת יוני אשתקד ולעומת צפי כלכלנים ל-6%. המכירות הקמעונאיות צמחו ביוני ב-10.6% בסין לעומת צפי לגידול של 10.2%.

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, מציין כי "אתמול בישרה הלמ"ס את מה שהערכנו כאן כבר לפני חודש - השקל שנסחר בשיא כל הזמנים ושובר שיאים חדשים מדי יום, גם ברגעים אלו פוגע קשות ביצוא ואלו רק נתונים ראשוניים היות ומכאן ואילך המצב רק יחמיר עקב עוצמתו המופרזת של השקל. שני גורמים מפחידים במיוחד - האחד, התגברות הפעילות הספקולטיבית כפי שבאה לידי ביטוי ביומיים האחרונים וגם ברגעים אלו כשהדולר מתחזק משמעותית בעולם בעיקר לעומת האירו ואילו אצלנו ממש מונעים ממנו להגיב בהתאם. ראינו השבוע שחקנים חדשים יחסית מצטרפים למעגל המהמרים לטובת השקל וזו בהחלט חדשה לא טובה לבנק ישראל שנתפס כחלש במלחמת המטבעות ובתגובה נמשכים עוד ועוד שחקנים למגרש המשחקים הישראלי. הגופים המוסדיים שהיו שחקן מרכזי בהמרות המט"ח דווקא הקטינו פעילות לאחרונה וזה רק מעצים את תופעת הספקולציות במטבע הישראלי".

"והגורם השני, ברור לכולם שבמידה ויושג הסדר שלא יזעזע את גוש האירו, ישוב האירו להתחזק ואז מסלול ההיחלשות של הדולר לעומת השקל יצבור תאוצה ויגרום לפגיעה משמעותית הרבה יותר ליצוא ולתעשייה המקומית. פתאום הצמיחה תרד, פתאום יקטנו משמעותית ההכנסות המדינה ממיסים וכולם יגלגלו עיניים לשמים ויתפלאו כיצד זה קרה", אומר פרנר.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "הדולר-שקל ממשיך לדשדש בתוך הטווח הצר שבין 3.75 ל-3.80, ואולם ניכר לחץ שלילי על הצמד, אשר הולך ומתקרב לגבול התחתון של הטווח ומצוי בסכנת שבירה, וזאת על רקע חולשתו של הדולר בעולם בעקבות נתוני המכירות הקמעונאיות המאכזבים שפורסמו אמש והצטרפו לדוח התעסוקה המאכזב שפורסם בתחילת החודש".

"בהמשך השבוע צפויה ג'נט ילן, יושבת ראש הפד, לתת עדות בפני ועדת הסנאט, מה שעשוי לשפוך אור על תזמון העלאת הריבית מצד הבנק הפדרלי. האירו-שקל ממשיך לצנוח מטה ונשבר אמש מתחת ל-4.15 והוא ברמות שפל רב שנתיות. למרות ההסכם עם יוון, הסנטימנט בשוק כלפי האירו שלילי למדי, וזאת על רקע סימני השאלה באשר ליציבות הפוליטית ביוון והחשש כי יוון תתקשה לעמוד בהסכם כה קשה".

דוד מסיקה, מנכ"ל מט"ח 24, מציין כי "גיבוש ההסכם עם יוון עשוי להיות הטריגר לעליית הריבית המיוחלת בארצות הברית שהספקולנטים שמים את מבטחם כבר תקופה לא קצרה , דבר שעשוי להחזיר מגמה פרו דולרית למטבע לאחר החלשות את מול המטבעות בעולם ובפרט ב-5.05% אל מול השקל".