נעילה חיובית באירופה על רקע ההתפתחויות ביוון

אושרה תוכנית החילוץ ליוון ■ ה-ECB הותיר את הריבית על כנה ■ מימון החירום לבנקים ביוון הוגדל

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה נסחרו היום (ה') במגמה חיובית, על רקע אישור חבילת החילוץ ליוון ולאחר דבריו של יו"ר ה-ECB בנוגע ליוון ולמדיניות המוניטרית בגוש האירו.

הבנק המרכזי של אירופה, כאמור, הותיר היום את הריבית על כנה ברמה של 0.05%. יו"ר הבנק מריו דרגי אמר במסיבת העיתונאים לאחר החלטת הריבית כי הבנק המרכזי מגדיל את מימון החירום לבנקים ביוון בעקבות ההסכם בין יוון לנושים. מימון החירום (ELA) הוגדל ב-900 מיליון דולר בשבוע. דרגי ציין עוד כי אם ממשלות גוש האירו מצפות ממנו להיות זה שידחוף את יוון מחוץ לגוש האירו, "שיחפשו אדם אחר".

בנוגע למדיניות המוניטרית, דרגי ציין כי נכון לזמן הקרוב לא יתבצע שינוי בתוכנית ההרחבה הכמותית.

כמו כן, שרי האוצר של גוש האירו (היורוגרופ) אישר את בקשת יוון לתוכנית חילוץ ל-3 שנים תמורת רפורמות קשות בכלכלה היוונית. זאת, לאחר שהפרלמנט היווני אישר את התוכנית הלילה. בהודעת היורוגרופ נכתב כי "על בסיס ההערכה החיובית של המוסדות, בנוגע לכך שהרשויות ביוון ישמו את החלק הראשון של הצעדים הדרושים באופן מספק ובזמן סביר, הגענו היום למסקנה שיש להעניק ליוון בעיקרון סיוע ל-3 שנים של קרן ה-ESM, תוך התחיבות שלה להשלים את הפרוצדורות הדרושות". כעת, על הפרלמנטים במדינות אירופה לאשר בעצמן את התוכנית.

כמו כן, האיחוד האירופאי אישר "באופן עקרוני" הלוואת גישור של כ-7 מיליארד אירו ליוון. כך מדווחת סוכנות בלומברג.

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, מציין היום כי "לבנק המרכזי האמריקני יש עניין להעלות את הריבית מוקדם ככל האפשר, ה'פד' רוצה להחזיר את הכלכלה למצב בריא ונורמלי - שבו לכסף יש מחיר. ארה"ב גם מפחדת מסינדרום יפן, שתקועה עשרות שנים במיתון וריבית אפסית. אם לא יקרו הפתעות חריגות בכלכלה, הריבית בארה"ב אכן תעלה כבר השנה, כפי שאמרה אתמול הנגידה יילן. שוק המניות עשוי להגיב בירידות עם להעלאה הראשונה, אבל אלו יהיו ירידות לטווח קצר, ובהמשך השוק יחזור לתוואי העליות המקורי שלו. צריך לזכור שהמתאם בין הריבית לאגרות החוב הוא שלילי גבוה, כלומר כאשר הריבית עולה מחיר אגרות החוב יורד. לעומת זאת, המתאם בין מניות לאגרות חוב הוא נמוך, כלומר המניות מתנהגות שונה מאגרות החוב".

"גם אם המניות יגיבו באופן מיידי להעלאת הריבית בירידות, חשוב לזכור שהמתאם בין המניות לריבית הוא אמנם שלילי, אבל נמוך, ולכן לא צריך לחשוש מירידות שערים משמעותיות בשוקי המניות בגין העלאות הריבית הראשונות שצפויות כבר בסוף השנה. ההשפעה של העלאות הריבית על שוקי המניות תהיה רק בשלב יותר מאוחר, אחרי סדרה של העלאות ריבית, לכן כדאי בתקופה הקרובה לתת העדפה משמעותית למניות על פני שוק האג"ח. הדבר נכון גם לגבי שוק המניות הישראלי וגם לגבי חו"ל", אומר צדוק.

בורסות אסיה נסחרו היום במגמה חיובית.

כעת, לאחר שהפרלמנט היווני אישר הרפורמות והחוקים החדשים, נושיה של יוון במרכזם גרמניה וצרפת, ימשיכו לדון בחבילת החילוץ השלישית של יוון. בתוך כך, קרן המטבע הבינלאומית הודיעה כי יוון זקוקה להקלה גדולה יותר בחובות מכפי שמאמינים הנושים שלה, כולל תספורות רציניות. הקרן מעריכה כי החוב של יוון יעמוד על 200% מהתמ"ג שלה בשנתיים הקרובות.

עוד במוקד העניינים, העדות של יו"ר הפדרל ריזרב, ג'נט ילן, בקונגרס, שתימשך גם היום. ילן צופה שהכלכלה האמריקנית תתחזק בהמשך השנה, מה שיציב את הבנק המרכזי בעמדה נוחה להעלות ריבית ב-2015. אמנם ילן לא נתנה רמז מפורש למועד העלאת הריבית הראשונה מאז 2008, אולם רוב האנליסטים בארה"ב מאמינים שזה יקרה בספטמבר. "במבט קדימה, התחזיות מצביעות על שיפור נוסף בשוק העבודה האמריקני ובכלכלה באופן כללי", אמרה ילן, וגיבתה זאת בנתונים כמו מחירי הדלק הזולים, והעלייה בביטחון הצרכנים ובהוצאות.

עונת הדוחות בוול סטריט נמשכת. אינטל דיווחה אמש לאחר סיום המסחר על תוצאותיה לרבעון השני של 2015, מהן עולה כי רווחיה ירדו ב-3.2% וההכנסות ירדו ב-4.6%, כתוצאה מהמשך הירידה בנתח השוק של המחשבים האישיים. עם זאת, החברה צופה לרבעון השלישי הכנסות טובות יותר מהאנליסטים.

במבט קדימה אינטל צופה הכנסות של 14.3 מיליארד דולר ברבעון השלישי, לעומת צפי האנליסטים ל-14.08 מיליארד דולר. המניה עלתה בכ-1.4% במסחר המאוחר.

בטוקיו רשמה מניית טושיבה ירידה של כ-2% על רקע דיווחים כי החברה תיאלץ להפריש כ-3 מיליארד דולר עקב אי סדרים חשבונאיים בדיווחיה.