האירו צנח לשפל היסטורי: נחלש בכ-0.37% ל-4.126 ש'

הדולר התחזק בכ-0.64% ל-3.789 שקלים ■ יוון אישרה אמש את הרפורמות והחוקים שעליהם היא התחיייבה במסגרת ההסכם עם הנושים ■ מדד המחירים לחודש יוני עלה ב-0.3%, קצת מעל התחזיות

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

האירו ירד היום (ה') לשפל חדש מול השקל. שערו היציג של המטבע האירופאי נקבע על 4.126 שקלים, ירידה של 0.37%. הדולר, מנגד, התחזק בכ-0.64% ושערו היציג נקבע על 3.789 שקלים.

גם בשוק המט"ח העולמי האירו נחלש מול המטבעות המרכזיים לאחר שיוון אישרה אמש בפרלמנט את הרפורמות והחוקים שעליהם היא התחייבה במסגרת ההסכם עם הנושים. האירו נחלש מול הדולר בכ-0.2% ונסחר סביב 1.09 דולרים לאירו. היום הבנק המרכזי האירופי יפרסם את הצהרת הריבית וצפוי להתייחס להתפתחויות ביוון.

בשוק מעריכים כי לאחר שיוון סללה את הדרך להסכם עם הנושים, לצד המשך מדיניות ההקלה המוניטארית של הבנק המרכזי האירופי, יובילו לגידול חד בהיצע האירו ולהיחלשותו מול המטבעות המרכזיים. בנוסף, הפד בארה"ב צפוי לבצע סיבוב פרסה ולהעלות את הריביות עד סוף השנה, מהלך שצפוי לחזק את המטבע האמריקאי.

אתמול יו"ר הפד ג'נט ילן חזרה בעדותה החצי שנתית בקונגרס על התחזיות הקודמות שסיפק הבנק המרכזי, לפיהן אם השיפור הכלכלי יימשך, הבנק יעלה את הריביות עד סוף השנה. היום עדותה של ילן תימשך בקונגרס ולפי הערכות היא לא צפויה לשנות את הטון העמום לגבי המועד המדויק של העלאת הריבית.

בזירה המקומית, אתמול פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש יוני, שטיפס ב-0.3%, מעל התחזיות בשוק שעמדו על עלייה של 0.2%. ב-12 החודשים האחרונים נרשמה ירידה של 0.4% במדד, ומתחילת 2015 נרשמה ירידה של 0.2%.

אביתר בן דוד, אנליסט מאקרו במחלקת המחקר של אקסלנס, אומר כי "לאור עליית מדד המחירים לצרכן לחודש יוני, בבנק ישראל בוודאי מרוצים מהמשך חזרתה של האינפלציה אל התוואי העונתי, אך הדבר עשוי להשתנות במהרה. המשך התחזקות השקל והישארותו של הסל ברמה נמוכה לאורך זמן עשויים לפגוע בתוואי האינפלציה בהמשך השנה".

ב-FXCM ישראל מציינים הבוקר: "חרף ההסכם עם יוון, האירו-שקל ממשיך להתדרדר מיום ליום לרמות שפל חדשות וביממה האחרונה קבעה שפל חדש של 4.135, הרמה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2012. בשעה שהדולר-שקל ממשיך לשמור על יציבות, יש לזכור כי לפיחות המתמשך באירו יש השפעה מזיקה על הכלכלה הישראלית, וזאת בהיותה של אירופה יעד הייצוא המרכזי של ישראל. ייתכן בהחלט כי הירידה מתחת רף 4.2 מסמנת פרק חדש במגמת הירידה של האירו-שקל, שעשויה להוביל את הצמד אל 4.1 ומטה".