עמלות ני"ע בבנקים: מי הכי זול ומאיזה בנק כדאי להתרחק?

דרך מי לסחור בבורסה? הבנקים מעניקים בממוצע 40%-60% הנחה לעומת מחיר התעריפון ■ בדיסקונט התעריפון יקר, אבל בפועל הוא הכי זול

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

הבנקים בישראל גובים בפועל עמלות ני"ע הנמוכות ב-40%-60% לעומת התעריפון, כך שמי שאינו מודע לאפשרות לקבל הנחות, משלם לשווא עמלות גבוהות - כך עולה מנתונים שפרסם בנק ישראל.

בשבוע שעבר פרסם בנק ישראל את דוח העמלות החצי-שנתי, המתמקד בעיקר בעמלות העו"ש שמשלמים משקי הבית לבנקים. אלא שנוסף על כך פרסם הבנק המרכזי בראשונה גם את עמלות ני"ע הממוצעות שגובה כל בנק, לפי גודלי התיק של הלקוחות (תיק של 100-200 אלף שקל ובתיק של 200-400 אלף שקל).

הנתונים מתייחסים לשתי עמלות מרכזיות: עמלת קנייה ומכירה של מניות ואג"ח בישראל, ודמי ניהול ני"ע ישראליים (עמלה הידועה גם בשם 'דמי משמרת'). הבנקים נאלצו לפרסם את הנתונים החל בתחילת 2015 באתרים שלהם כדי לשפר את השקיפות בפני הלקוחות, אך בנק ישראל מציג אותם כעת במרוכז.

מהנתונים עולה כי בנק דיסקונט גובה בפועל בממוצע כמעט תמיד את העמלות הנמוכות ביותר מבין חמשת הבנקים הגדולים. דמי המשמרת של הבנק, בניהולה של לילך אשר טופילסקי, הכי נמוכים הן בקבוצת בעלי התיקים הקטנים הן בקבצת התיקים הגדולים יותר (0.34% ו-0.29% בהתאמה). בעמלת הקנייה והמכירה הבנק הכי זול בתיקים של 100-200 אלף שקל, ונמצא במקום השני אחרי הבנק הבינלאומי בתיקים הגדולים יותר של 200-400 אלף שקל, עם 0.21%.

מעניין לציין כי לפי התעריפון הרשמי של הבנקים, דיסקונט הוא דווקא היקר ביותר בעמלת דמי המשמרת עם 0.8%, וכמעט הכי יקר גם בעמלת קנייה ומכירה (העמלה בתעריפון עומדת על 0.64%, שנייה רק ללאומי ולבינלאומי עם 0.65%). אלא שנראה כי מדיניות ההנחות בדיסקונט היא הכי רחבה בבנקים, ובפועל הבנק מעניק בממוצע בקטגוריות השונות הנחות מפליגות העומדות על יותר מ-60%, כך שמי שמשלם את מחיר התעריפון בבנק, משלם מחיר גבוה משמעותית לעומת המקובל בבנק.

תמונת הראי להנחות המפליגות שנותן דיסקונט היא בבנק הפועלים. עמלת הקנייה והמכירה של הבנק בתעריפון היא השנייה הכי זולה ועומדת על 0.6%. הבנק, בניהולו של ציון קינן, אמנם מעניק הנחות ללקוחות, אך בצורה נדיבה פחות לעומת מתחריו. התוצאה היא שבפועל עמלות הקנייה והמכירה בבנק הן הגבוהות ביותר מבין חמשת הבנקים הגדולים, ועומדות על 0.35% גם בתיק הקטנים וגם בבינוניים.

בדמי הניהול, המצב דומה. לפי התעריפון, הפועלים הוא הזול ביותר מבין חמשת הבנקים הגדולים עם עמלה של 0.6%, אך הבנק מעניק בממוצע הנחה של 30%-35% בעמלה זו, לעומת הנחות של 50%-60% אצל רוב מתחריו. התוצאה היא שהבנק הוא השני הכי יקר בקטגוריה זו מבין החמישה.

מה קורה בכלל המערכת?

בשעה שרוב הבנקים ממוקמים פחות או יותר באותו מקום הן בעמלת קנייה ומכירה הן בעמלת דמי הניהול, בבנק הבינלאומי - המתמחה בפעילות בשוק ההון - קיימת שונות גדולה בין שתי העמלות: בעמלות הקנייה והמכירה הוא נמנה עם הבנקים הזולים, ואילו בדמי המשמרת הוא הבנק היקר ביותר בכל המערכת הבנקאית.

בעמלת הקנייה והמכירה לתיקים בגודל של 200-400 אלף שקל, הבינלאומי בניהולה של סמדר ברבר צדיק הוא הזול ביותר, ובתיקים הקטנים יותר הוא השני הכי זול, עם עמלות של 0.18% ו-0.24%. זאת אגב, למרות שלפי התעריפון הוא הבנק היקר ביותר עם עמלה של 0.65%. לעומת זאת הבנק מפצה עצמו על ההנחות הגדולות בעמלת דמי הניהול, שם הבנק הוא היקר ביותר בשתי הקבוצות עם דמי ניהול של 0.61% אצל הלקוחות הקטנים יותר ו-0.53% אצל בעלי התיקים של 200-400 אלף שקל.

אם בוחנים את כלל הבנקים במערכת הבנקאית, הרי שבנק ירושלים שמעניק פטור מעמלות עו"ש ללקוחותיו בולט גם בעמלות נמוכות בתחום הקנייה והמכירה של ני"ע. עמלה זו היא הנמוכה ביותר בבנק זה ועומדת על כ-0.13% בממוצע. מי שהכי יקר בעמלה זו מכלל הבנקים בקבוצת התיקים של 100-200 אלף שקל הוא הוא בנק מסד מקבוצת הבינלאומי, ובקבוצה של 200-400 אלף שקל הבנק היקר ביותר הוא בנק ערבי ישראלי מקבוצת בנק לאומי.

באשר לעמלת דמי הניהול, הבנק הזול ביותר הוא בנק יהב שבשליטת מזרחי טפחות הגובה בממוצע עמלה של 0.1-0.13% בלבד, כאשר הבינלאומי שהוא היקר ביותר גובה פי חמישה ממנו.

עמלות
 עמלות