הבנקים מסתערים: ישלימו בשבוע גיוסי אג"ח בכ-4.3 מיליארד ש'

ביקושים של כ-3 מיליארד שקל בשלב הציבורי בהנפקת לאומי ■ מזרחי טפחות יגייס 820 מיליון שקל

סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי
סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי

הבנקים משתלטים על גיוסי האג"ח בשוק ההון. בימים הקרובים ישלימו הבנקים גל גיוסי אג"ח בהיקף כולל של קרוב ל-4.3 מיליארד שקל. גיוסים אלה מצטרפים לגיוסים בהיקף של מיליארדי שקלים שביצעו בנקים אחרים, מה שהופך אותם לסקטור המרכזי המגייס כיום חוב בבורסה.

בנק לאומי השלים היום את השלב הציבורי בגיוס שתי סדרות אג"ח, וגייס בסך הכל 2.85 מיליארד שקל. נזכיר כי הבנק ביצע בסוף השבוע את השלב המוסדי בגיוס, וזכה שם לביקושים גבוהים של 5.7 מיליארד שקל. גם בשלב הציבורי נרשם ביקוש גבוה לאג"ח, שהגיע למעל 3 מיליארד שקל. זהו גיוס האג"ח הראשון של הבנק מזה כ-3 שנים, כאשר בעקבות הביקושים הגבוהים הרחיב אותו הבנק בכ-300 מיליון שקל. עורכי הדין שטיפלו בהנפקה הם שיראל גוטמן-עמירה ורן שלום ממשרד אגמון ושות' ורוזנברג הכהן ושות'.

בנק דקסיה, המתמחה באשראי בתחום המוניציפאלי, השלים אתמול את המכרז המוסדי לגיוס אג"ח. גם דקסיה נהנה מביקושים גבוהים לאג"ח שהגיעו ל-1.26 מיליארד שקל, פי 3 מההיקף המוצע שעמד על 400 מיליון שקל. בסה"כ מתכנן הבנק לגייס 600 מיליון שקל.

מזרחי טפחות החליט לנצל את המומנטום, ולצאת בעוד הנפקת אג"ח. הבנק הודיע היום על הרחבת סדרת אג"ח 37 בסכום של עד 820 מיליון שקל אותה ישלים בקרוב. מזרחי טפחות הוא הבנק שביצע הכי הרבה גיוסי אג"ח בשנתיים האחרונות. לאחר הגיוס הנוכחי, הבנק ישלים גיוסי אג"ח בהיקף של מעל 7 מיליארד שקל.

מזרחי טפחות מככב בטבלת הגיוסים מכמה סיבות. תיק האשראי של הבנק בולט בצמיחה חדה יותר לעומת שאר הבנקים, ולכן זקוק הבנק למקורות אל מולם הוא ייתן אשראי, כאשר גיוס האג"ח הוא אחד מהם. כמו כן, בשל שינויים רגולטוריים, כגון הפחתת השימוש בפיקדונות של מוסדיים כמקור למתן אשראי, צריך הבנק לגוון את צד המקורות שלו במאזן, בין היתר באמצעות גיוס של פיקדונות קמעוניים וכן באמצעות גיוס אג"ח.

הבנקים נהנים מביקושים גבוהים להנפקותיהם, שכן האג"ח שלהם זוכים לדירוג גבוה, ובשוק צמאים להנפקות מסוג זה. התשואות באג"ח הממשלתיות נמצאות בשפל, ולכן אג"ח קונצרניות בדירוג גבוה נחשב במובן מסוים לתחליף להחזקה באג"ח הממשלתיות.

בבנקים ניצלו את התשואות הנמוכות בשוק, והביקושים הגבוהים, וכמעט כולם יצאו לגייס חוב בשנה האחרונה בשוק ההון. הבנק היחיד שלא גייס, ולא צפוי לגייס בקרוב, הוא דיסקונט. בדיסקונט יחס הנזילות נחשב לגבוה ביותר מבין הבנקים ולכן בינתיים אינו מצטרף לחגיגה.