נעילה שלילית בבורסה; מניות הבנקים צנחו עד 2.8%

מגמה מעורבת בבורסות אירופה וירידות בוול סטריט, בין היתר ברקע האכזבה מדוחות אפל ומיקרוסופט ■ רויטרס: אירופה שוקלת להפעיל סנקציות על הבנקים בישראל בגלל ההתנחלויות

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד')  בירידות שערים, בהובלת מניות הבנקים. זאת ברקע מגמה מעורבת בבורסות אירופה וירידות בוול סטריט, הנובעות בין היתר מאכזבה מהתוצאות הכספיות של אפל, מיקרוסופט וחברות ענק אחרות שדיווחו בימים האחרונים. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.03 מיליארד שקל.

עונת הדוחות בארה"ב מקבלת תפנית ביומיים האחרונים. לאחר שכבר הוכתרה כ"מוצלחת" בתחילתה, ענקיות כגון IBM, מיקרוסופט ואפל מאכזבות בדוחות הרבעוניים, וגורמים לירידות שערים ניכרות בוול סטריט.

האם האיחוד האירופי בדרך להטיל סנקציות על הבנקים בישראל? סוכנות רויטרס מדווחת כי אחרי שהאיחוד האירופי סימן מוצרים המיוצרים בשטחים, המהלך הבא יהיה נגד הבנקים בישראל. רויטרס מצטטים ממסמך שהגיע לידיהם, בו כתוב כי יש להחמיר את הפעילות נגד חברות ישראליות הפעילות בשטחים - כולל בנקים המעמידים אשראי ללקוחות בהתנחלויות, כמו למשל משכנתאות. נציין את פועלים ולאומי .

 

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב בתגובה לדיווח ברויטרס: "הירידות שנרשמות במניות הבנקים בישראל כתגובה למסמך האירופאי הן תגובה אימפולסיבית, שמשקפת חשש אמיתי. למרבית הבנקים הישראליים יש פעילות באירופה, בין אם באמצעות חברות בנות שפועלות תחת רישיון בנקאות מקומי, בשוויץ ובמקומות אחרים, ובין אם באמצעות סניפים או נציגויות. אלו עשויים להיפגע משמעותית מהגבלות שיטיל האיחוד האירופאי על הבנקאות הישראלית, אם היא תכלול גם את הזרועות הללו. גם פעילות היצוא והיבוא של ישראל עם מדינות האיחוד האירופי עלולה להיפגע, אם כי לא ברור מה הנזק הפיננסי שעלול להיגרם. בכל מקרה, זוהי בעיה לאומית שצריכה לקבל פתרון ברמת הממשלה. אם היה לנו שר חוץ, למשל, זה היה יכול להיות נחמד בימים כאלה. אנחנו לא ממליצים לזרוק את מניות הבנקים בגלל המסמך הזה, אבל אי אפשר להתעלם ממנו. בדיקת משקל הבנקים בתיק ההשקעות ובדיקת ההשלכות של התעקשות אירופאית לממש את הסנקנציות הללו על מניות הבנקים ועל התיק, ראויה שתיעשה על ידי כל משקיע".

יוטב קוסטיקה, הכלכלן הראשי במור בית השקעות, מציין הבוקר כי "מאז סיום הסאגה היוונית וההירגעות הזמנית בשוק הסיני חזר הצבע בלחייהם של המשקיעים עם עליות חדות במדדי המניות ובמדדי האג"ח שלוו בצמצום מרווחים נאה. את העדות לתאבונם של המשקיעים ניתן היה לראות בביקושים הגבוהים שהזרימו המוסדיים לסדרה של הנפקות והרחבות סדרות אג"ח של חברות רבות כגון בנק לאומי, כלל ביטוח, ריט 1 ועוד. בסופו של יום, התנודתיות בשווקים תישאר גבוהה, אך המדיניות המוניטרית המרחיבה בה דוגלים מרבית הבנקים המרכזיים בעולם תמשיך להזרים כספים לשוק המניות והאג"ח, ואיננו צופים שינוי במגמה גם לאחר העלאת הריבית הקרובה בארה"ב שעשויה להתרחש השנה".

מניות במוקד

מניות הגז ממשיכות לרכז עניין לאחר טיפסו אתמול ברקע דיווחים על אפשרות כי שר הכלכלה אריה דרעי יפעיל את סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, ובכך למעשה לעקוף את סמכויות הממונה על ההגבלים העסקיים ב"ציר עוקף דיויד גילה" שיאפשר לממשלה להעביר את מתווה הגז השנוי במחלוקת. נציין את אבנר , דלק קידוחים ורציו .

מניות הסלולר - סלקום ופרטנר - המשיכו לבלוט במסחר לאחר זינוקים של עשרות אחוזים בשבועיים האחרונים.

אקסלנז , המפתחת ומשווקת מכשור רפואי ייחודי לאבחון וניהול מחלות בדרכי העיכול והכבד, עדכנה הבוקר כי בפגישה עם נציגי ה-FDA בנוגע לבקשת אישור השיווק בארה"ב לגרסת המעבדה של מכשיר ה-BID, הובהר לה כי תידרש לבצע השלמות לניסויים הקליניים לשם קבלת האישור המדובר. להערכת החברה, קבלת אישור לשיווק מערכת המעבדה תידחה לפחות עד סוף שנת 2016, ולדחייה כאמור תהיה השפעה מהותית על הכנסותיה הצפויות ב-2016.

מיקרומדיק הודיעה היום על קבלת פטנט בארה"ב לבדיקת סרטן צוואר הרחם בטכנולוגיית ה-Celldetect.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]