ההסתבכות של גולן טלקום לאחר פירוק הרשת ללא אישור

דרך המוצא שהציעה החברה: להחזיר את רישיון הדור השלישי ולשלם קנס - ולהמשיך להשקיע עם סלקום ברשת דור רביעי

מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי
מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי

תמימות דעים במשרד התקשורת לגבי הדרישה מגולן טלקום לעמוד בדרישות המשרד לגבי ההשקעות הנדרשות ממנו בהקמת רשת מאוחדת ביחד עם סלקום. כפי שנחשף השבוע ב"גלובס", המשרד דורש מהחברה להשקיע כספים בהיקף כזה שהיא תהיה הבעלים של 50% מהרשת המשותפת עם סלקום - הן בדור השלישי והן בדור הרביעי.

היום (ה') נודע עוד כי המשרד אינו מתכוון לוותר לגולן בשלב הזה בעניין הצעדים המשמעתיים נגדה בשל ההפרה שביצעה במסגרת פירוק הרשת שלה ללא היתר. יחד עם זאת, קשה להאמין שהמשרד יטיל על גולן קנס או שיחלט לה ערבויות אם ההסכם לאיחוד רשתות עם סלקום יעמוד בדרישות, אבל במשרד רוצים להפריד בין העבירה שביצעה בפירוק הרשת לבין הדרישה ממנה להשלים את ההשקעות ברשת.

יש לציין כי המשרד משוכנע שתמו ימי ההבלגה בכל מה שקשור לדרישות מגולן והוא לא מוכן לאפשר לה להיות מפעיל ללא רשת באופן מלא כמו כל אחד מבעלי הרישיונות בשוק. בעניין הזה, המפעילים המתחרים חוזרים ומדגישים בשיחות עם המשרד שהמדינה הלכה לכיוון גולן כברת דרך עד כדי כך שההקלות שהיא מקבלת הפכו להיות סבסוד שלה בתחרות והגיע הזמן שהיא תפעל בתנאים שווים לכולם, אחרי שגייסה כ-850 אלף לקוחות.

במסגרת ההתקפה נגד גולן, חלק מהמפעילים אף הראו למשרד נתונים הלקוחים מאתר המשרד להגנת הסביבה והציגו את החיסכון של גולן מכך שפירקה את הרשת שלה ללא היתר. על פי אתר המשרד, לגולן טלקום היו 779 אתרי סלולר בדיוק לפני שנה, ובחודש מאי השנה היו לה 95 אתרים בלבד. לא ברור האם יש לה עדיין אתרים פעילים או שסגרה את כולם. על פי התחשיבים שהציגו, גולן טלקום חסכה כתוצאה מסגירת האתרים 60 מיליון שקל בשנה בהערכת חסר.

ההסתבכות

גולן הלכה צעד אחד רחוק מדי כאשר החליטה לסגור את הרשת שלה על דעת עצמה. הוט הרוויחה קרדיט מכך שהיא לא פירקה אתרים וממשיכה לעבוד על הקמת רשת מאוחדת ביחד עם פרטנר וזאת בהתאם למדיניות המשרד וללא עבירות על הרישיון. על גולן הצטבר כעס כל כך גדול על ההחלטה לפרק את הרשת ללא היתר, שנדמה שבעניין הזה המשרד מרגיש שהיא חצתה קו אדום.

לזכות החברה ייאמר שפירוק האתרים נעשה מכיוון שהאמינה שמשרד התקשורת ורשות ההגבלים העסקיים יאשרו את ההסכם שלה עם סלקום ללא עיכובים. בפועל, היא סיכמה על השקעות ברשת דור רביעי בלבד וללא השקעות בדור השלישי - סיכום שכאמור המשרד לא היה מוכן לקבל והוא גם היה מנוגד ביחס להסכם של הוט מובייל ופרטנר שקיבל אישור.

גולן ניסתה לשדר תמונת מצב כלפי המשרד לפיה אין זה מעניינו כמה החברה משקיעה ושכאשר מדובר במו"מ שהושג במסגרת של קונה מרצון ומוכר מרצון - אין למשרד זכות להתערב במחיר.

בגולן טלקום מרגישה שבמשרד התקשורת מחריפים את הטון כלפיהם משום שהם נכנעים ללחץ שמפעילים המתחרים שלו שמחפשים פשוט להוציא אותו מהשוק, ובמקום שיבינו שכמחולל תחרות אין לגולן תחליף, התוצאה תהיה שכאשר היא תיפגע - המחירים בשוק הסלולר יחזרו לעלות.

אחד הרעיונות שעלו בפגישות שנערכו במשרד הוא שגולן תחזיר את הרישיון שלה בדור השלישי ותשלם קנס של 40 מיליון שקל. כך היא תוכל להמשיך להשתמש ברשת דור 3 של סלקום ולהשקיע רק ברשת דור 4 איתה.