דירוג: אלה הם מנהלי קרנות הנאמנות הטובים ברבעון השני

ילין לפידות ואלטשולר שחם בראש הדירוג, מגדל ומיטב דש משפרים את מעמדם ■ בין המנהלים הבינוניים, מור ראשון ואחריו אלומות כשתמיר פישמן משפר את מצבו

אחרי הסאגה היוונית בגוש האירו, חזרו השווקים לשגרה של עליות שערים המאפיינות אותם בתקופה האחרונה, וסייעו לבורסה המקומית להגיע לרמות שיא.

אלו נתמכות בין היתר בהמשך הזרמת הכסף של הציבור לבורסה באמצעות קרנות הנאמנות, שבחירתן, בהתאם לצרכי הלקוח, היא משימה לא פשוטה. אחד מכלי העזר לבחירת מנהל קרן הוא דירוג "גלובס-מעלות", שמבצעת חברת הדירוג S&P מעלות.

דירוג זה, המתפרסם זה שמונה שנים, מבוסס על מדידת ביצועים לתקופות של שנתיים עד חמש שנים, ובנוסף משקלל גם פרמטרים איכותיים. תוצאות הדירוג מסומנות באמצעות כוכבים, תוך חלוקה של הגופים המדורגים לגדולים ובינוניים, על פי היקף הנכסים המנוהלים על ידיהם ומדורגים בדירוג הכוכבים של מעלות.

הדירוג הנוכחי, המעודכן לסוף הרבעון השני של 2015, מצביע על שמירת הססטוס-קוו בצמרת הטבלה, אותה ממשיך להוביל בית ההשקעות ילין לפידות, כאשר אליו ממשיך להיצמד בית ההשקעות אלטשולר שחם.

ילין לפידות, שכבש את צמרת הדירוג כבר בסוף שנת 2014 ומאז לא נפרד ממנה, נהנה ברבעון החולף מציון ממוצע של 4.5 כוכבים, שיפור ביחס לממוצע הקודם שלו - 4.4 כוכבים.

מספר הקרנות המדורגות של ילין לפידות הוא 26, ובפילוח הקרנות שהוא מנהל על פי קטגוריות נמצא בית ההשקעות בראש קרנות אג"ח מדינה בארץ, אג"ח שקליות בארץ ואג"ח כלליות בארץ. קטגוריות נוספות שבהן הוא בולט לחיוב הן אג"ח חברות והמרה בארץ ומניות בארץ.

כאמור, גם אלטשולר שחם ממשיך לבלוט לחיוב בדירוג, ועם ציון ממוצע של 3.875 כוכבים מצליח לשמור על המקום השני בטבלה, וגם מציג שיפור ביחס לממוצע הקודם שלו, שעמד על 3.375 כוכבים.

אלטשולר שחם מוביל את הטבלה בקטגוריית אג"ח חברות והמרה בארץ ומניות בארץ, ובולט לחיוב בקטגוריות נוספות של מניות בחו"ל ואג"ח מדינה בארץ.

לעומת זאת, הקרן הכספית של אלטשולר שחם ממוקמת במקום ה-5 מתוך 6, ובאג"ח חו"ל הוא תפס רק את המקום ה-4 מתוך 6. מספר הקרנות המדורגות שלו עומד על 27.

מי שהצליח לשפר את מיקומו בטבלה וניצב אחרי שני בתי ההשקעות המוזכרים הוא מגדל, שהציון הממוצע שלו עמד בסיכום רבעוני על 3.375 כוכבים - שיפור ביחס לציון ממוצע של 3 כוכבים בדירוג הקודם, שסייע לו לעלות מהמקום הרביעי לשלישי.

בפילוח קטגורי, מגדל, עם 65 קרנות מדורגות, ממוקם בצמרת בין היתר בקטגוריות אג"ח שקליות בארץ ואג"ח בחו"ל, לעומת כמה קטגוריות שבהן הוא ממוקם בחלק התחתון של הטבלה, למשל אג"ח מדינה בארץ ואג"ח כללי בארץ.

בית השקעות נוסף שרשם שיפור במיקומו הוא מיטב דש, שהציון הממוצע שלו עלה מ-3 ל-3.11, מה שסייע לו לעלות מהמקום החמישי לרביעי מבין מנהלי הקרנות הגדולים.

גם בחלק התחתון של טבלת הדירוג נשמרה היציבות, ושם בית ההשקעות אקסלנס ממשיך להסתכל על כל המתחרים מלמטה (כמו בדירוג הקודם), עם ציון ממוצע של 2 כוכבים - ירידה ביחס לממוצע הכוכבים שלו בדירוג הקודם, שעמד על 2.375.

אקסלנס נמצא בתחתית במרבית הקטגוריות, בהן אג"ח חברות והמרה בארץ, אג"ח כללי בארץ ואג"ח בחו"ל. בית ההשקעות בולט לחיוב בקטגוריית הקרנות הכספיות, שם הוא תופס את המקום השני אחרי מיטב דש.

פורסט התברג שלישי בבינוניים

אצל בתי ההשקעות הבינוניים (בגודל), ממשיכה התחרות העזה בין מור ואלומות ספרינט, כאשר מי שידו על העליונה הפעם הוא מור.

מור שמר על הציון הממוצע שלו מהדירוג הקודם - 4.2 כוכבים, מה שהספיק לו כדי להתמקם במקום הראשון על חשבונו של אלומות ספרינט, שנסוג למקום השני אחרי שהציון הממוצע שלו ירד מ-4.2 ל-4 כוכבים.

מספר הקרנות שמנהל מור הוא 8, ואילו מספר הקרנות בניהול אלומות ספרינט עומד על 15. מור בולט לחיוב בין היתר בקטגוריות אג"ח שקליות בארץ ואג"ח חברות והמרה בארץ, ואילו אלומות ספרינט בולט בקטגוריות מניות בחו"ל ואג"ח כללי בארץ.

מי שהצטרף הפעם לדירוג ותפס מקום בצמרת הוא בית ההשקעות פורסט, שעם ציון ממוצע של 3.66 כוכבים התברג למקום השלישי מבין מנהלי ההשקעות הבינוניים. זאת, לאחר שהצליח להתמקם בחלק העליון בקטגוריות אג"ח כללי בארץ, אג"ח חברות והמרה בארץ ואג"ח מדינה בארץ.

בית ההשקעות תמיר פישמן הצליח לשפר את מיקומו בטבלה, ולעלות מהמקום החמישי לרביעי, אחרי שהציון הממוצע שלו עלה מ-2.83 ל-3.5 כוכבים, כשהוא בולט לחיוב בקטגוריית מניות בארץ. מי שבלט לשלילה הוא בית ההשקעות אנליסט, שהציון הממוצע שלו ירד מ-3.16 ל-2.83 והוריד אותו מהמקום השלישי לשביעי מבין מנהלי ההשקעות הבינוניים. אנליסט, עם 20 קרנות מדורגות, נמצא בחלק התחתון בכמה קטגוריות, בהן אג"ח מדינה בישראל, אג"ח חברות והמרה בארץ ואג"ח כללי בארץ.

גוף נוסף שספג פגיעה בדירוג הממוצע שלו הוא בית ההשקעות אי.בי.אי, עם 23 קרנות מדורגות, שהסתפק הפעם בציון ממוצע של 2.5 כוכבים, לעומת 2.66 בדירוג הקודם, וירד מהמקום השביעי לשמיני.

לעומתו, בית ההשקעות אילים, עם 9 קרנות מדורגות, הצליח לשפר את הציון הממוצע שלו מ-3 ל-3.4 כוכבים, ובלט לחיוב בקטגוריות אג"ח מדינה בארץ ואג"ח שקליות בארץ.

כמו בבתי ההשקעות הגדולים, גם בבתי ההשקעות הבינוניים נשמרת היציבות בתחתית - שם בולט איילון, שהציון הממוצע שלו ירד מ-2.33 ל-1.83 כוכבים והותיר אותו במקום האחרון, ומעליו ניצב אפסילון, שהציון הממוצע שלו ירד מ-2.5 ל-2.16 ומיקם אותו מיד מעל איילון.

איילון ממוקם בתחתית הטבלה בקטגוריית אג"ח כללי בארץ, מניות בארץ ואג"ח מדינה בארץ, ואילו אפסילון ממוקם בשיפולי הטבלה בקטגוריות אג"ח שקליות בארץ, מניות בארץ ומניות בחו"ל.

מתודולוגיה: כך דירגנו

S&P מעלות עוקבת אחר כל קרנות הנאמנות המנוהלות בארץ, ומדרגת אותן בהתבסס על מידע פומבי. הדירוג ניתן בהתבסס על ביצועי הקרנות על פני תקופות זמן שונות של ביצועים, בהתאם למדיניות הקרן, תוך בחינות של 24, 36, 48 ו-60 חודשים. כמו כן התבסס הדירוג על מספר נתונים איכותיים ניתנים לכימות בהסתמך על מידע ציבורי, הנוגעים למנהל ההשקעות. לדוגמה, ותק וניסיון של המנהל, ביצועי המנהל בעבר, העומס הניהולי למנהל ההשקעות בהתייחס לשווי ולמספר הנכסים המנוהלים וגם פרמטרים הנוגעים לגוף המנהל, כמו מדיניות הגוף לגבי ריבוי קרנות ושינויי מדיניות.

הדירוג ניתן לקרנות אשר להן לפחות 24 חודשים במדיניות השקעה, ולקרנות המשתייכות לקבוצה שבה יש עוד ארבע קרנות המקיימות את התנאים שלעיל. נוסף על כך, נציין כי S&P מעלות אינה מבקרת את המידע שנתקבל, ואינה מאמתת את נכונותו או את שלמותו. הדירוגים עשויים להשתנות כתוצאה משינויים במידע המפורסם על-ידי המנהל, או מסיבות אחרות. אין לראות בדירוג משום הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה או החזקה בקרן כלשהי.

לשם הצגת דירוג "גלובס" מעלות חושב עבור כל חברה דירוג המבוסס על ציוני הדירוגים של הקרנות בכל קבוצת השתייכות. קבוצות ההשתייכות הספציפיות אוגדו לתשע קטגוריות השקעה, על פי התמחות הקרנות. כמו כן נעשתה הפרדה על פי גודל החברות המנהלות.

הציון חושב כממוצע משוקלל, כך שגודלן של הקרנות משפיע. ככל שקרן גדולה יותר ציונה משפיע יותר. מופיעות בדירוג חברות אשר להן קרנות מדורגות בשווי של 1 מיליארד שקל ומעלה. חברה תוצג כגדולה כאשר סך הנכסים בקרנותיה המדורגות יהיה 10 מיליארד שקל ומעלה. חברה תוצג כבינונית כאשר סך הנכסים בקרנותיה המדורגות יהיה בין 1 ל-10 מיליארד שקל. שווי קרן נאמנות מחושב כשווי הממוצע של קרן הנאמנות ב-24 החודשים שקדמו למועד הדירוג הקובע.

בכל קבוצה מוקמו החברות על פי סדר הציונים שחושבו. הציונים מוצגים באמצעות כוכבים על פי ההתפלגות הבאה:
5 כוכבים - החברות שמוקמו ב-10% העליונים של הקבוצה.
4 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% העליונים הבאים של הקבוצה.
3 כוכבים - החברות שמוקמו ב-40% הבאים של הקבוצה.
2 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% הבאים של הקבוצה.
1 כוכב - החברות שמוקמו ב-10% התחתונים של הקבוצה.

הפרסום נעשה עבור קטגוריות שיש בהן לפחות חמישה גופים מנהלים, ומבוסס רק על דירוגי הקרנות המנוהלות, בניהולו הישיר של הגוף המנהל (לא כולל ניהול חיצוני של מנהל מתארח).

* משה אשכנזי, אנליסט בכיר, ראש תחום דירוג נכסים מנוהלים S&P מעלות

דירוג מנהלי הקרנות
 דירוג מנהלי הקרנות

דירוג גלובס מעלות
 דירוג גלובס מעלות