אנליסטים: עדיף לטבע לקנות את אלרגן; השוק יאהב את זה

"גלובס" שוחח עם יונתן קרייזמן מבנק ירושלים וסטיבן טפר ממגדל שוקי הון בעקבות הדיווח לפיו טבע עשויה לקנות את החטיבה הגנרית של אלרגן ■ הסינרגיה והתרומה לרווח יהיו דומות לאלה של מיילן - והרכישה תהיה ידידותית

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

אם הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" על רכישה אפשרית של חטיבת הגנריקה של אלרגן בידי טבע תמורת 40-45 מיליארד דולר אכן יתממש, ייתכן מאוד שהשוק יתגמל את מניית טבע והמשקיעים יקבלו את העסקה באהדה רבה יותר בהשוואה לעסקה הפוטנציאלית שהסתבכה עם מיילן. כך מעריכים היום (א') אנליסטים בשוק ההון בשיחות עם "גלובס".

האנליסט יונתן קרייזמן מבנק ירושלים מסביר מה ההיגיון מאחורי העסקה: "זה בדיוק אותו היגיון של רכישת מיילן וזה נוגע למגמה שבה חברות גנריות כמו טבע מבצעות מיזוגים כדי להוות כוח נגד לירידת נתח השוק. נתח השוק של החברות הגנריות ירד מאוד בשנים האחרונות, מ-43% ב-2009 ל-35% ב-2013. הקונסולידציה אמורה להוות משקל נגד ויכולת עמידה חזקה יותר מול הלקוחות.

"ממה שאנחנו יודעים, הפעילות הגנרית של אלרגן מתאימה לטבע יותר מאשר מיילן. בתחילת השנה, כשטבע דיברה על הצורך בקונסולידציה, היא הזכירה מצב שבו שילוב בין כל אחת מארבע החברות הגדולות יכול להוביל לחיסכון של 2 מיליארד דולר בשנה. היא התכוונה, לעצמה, סנדוז, אקטוויס ומיילן. אקטוויס (היום אלרגן, אחרי המיזוג עם ווטסון - ע.ב.י) לא הייתה למכירה עד לפני חצי שנה ומשהו שם קרה שהבשיל את התנאים".

האנליסט סטיבן טפר ממגדל שוקי הון מסכים שההיגיון ברכישת הפעילות הגנרית של אלרגן זהה להיגיון ברכישת מיילן: "ההיגיון הוא להבטיח שטבע תמשיך להיות החברה הגנרית מס' 1 בעולם, בפרט בארה"ב. האלמנט השני הוא שברגע שהיא תבצע את הרכישה היא תוכל לייעל את הפעילות הגנרית של אלרגן, שהיום נדחקה קצת הצידה".

אז מה יכולה אלרגן לתרום לטבע? התרומה, לפי האנליסטים, צפויה להיות דומה מאוד לתרומה שהייתה מתקבלת מרכישת מיילן. קרייזמן מעריך שהסינרגיה יכולה לתרום 2 מיליארד דולר בשנה בהפחתת עלויות, בדומה לסכום עליו דובר ב"רדיפה" של טבע אחר מיילן. טפר סבור כי הסכום יהיה נמוך יותר - 1.5 מיליארד דולר - אך עדיין מכובד.

קרייזמן מוסיף כי "אלרגן זו חברה שאין לה תחרות ישירה מול טבע במוצרים הכי משמעותיים, להבדיל ממיילן שנלחמת מול טבע, למשל בקופקסון הגנרי שמיילן מנסה להביא לשוק... צריך לזכור שטבע נכנסת פה למיזוג שהוא ידידותי ולא עוין. יש לזה משמעות גם מבחינת ודאות בטווח הקצר וגם מבחינת הטמעה טובה יותר בטווח הארוך יותר".

לדברי טפר, "הפעילות הגנרית של אלרגן רשמה מכירות של 6.7 מיליארד דולר ב-2014, כחצי מזה בארה"ב. זו פעילות עם שיעור רווחיות יפה יחסית, הרווח non-GAAP הוא בגדול באזור 2.1 מיליארד דולר בשנה".

המשחק הכפול של טבע

- מה תעשה טבע עם מניות מיילן שרכשה ב-1.5 מיליארד דולר כדי לקדם את ההשתלטות העוינת שתכננה?

קרייזמן: "אם באמת המיזוג עם אלרגן ייצא לפועל אז טבע תצטרך להיפטר ממניות מיילן. הן משקפות היום הפסד 'על הנייר' של כ-200 מיליון דולר וזה עלול לעלות. זה לא נעים אבל לא נורא כי הנטייה של השוק, בפרט בסביבת מיזוגים ורכישות כה פעילה, היא לדלג על אירועים חד-פעמיים".

כשטבע החלה את ניסיון ההשתלטות על מיילן, אופציית אלרגן לא הייתה קיימת. בהמשך, סבורים האנליסטים, טבע ניהלה 2 ערוצים במקביל ושמרה על האופציות פתוחות. לפי טפר, ייתכן שהאגרסיביות של טבע מול מיילן גרמה לבכירי אלרגן לרצות להעמיד את הפעילות הגנרית למכירה: "יכול להיות שהחיזור המאוד אגרסיבי של טבע אחר מיילן הוריד לאלרגן את האסימון שהנה יש פה חברת-ענק יחידה שרוצה מאוד פעילות גנרית גדולה כזו".

"זה סוג של פוקר וכל שחקן שומר על הקלפים קרוב לחזה, אז זה לא מסוכן מבחינת טבע לדבר בשני קולות", אומר קרייזמן.

טפר מוסיף: "זה לא שיום אחד ויגודמן אמר, בוא נתקשר למנכ"ל אלרגן ונסגור עסקה. טבע כבר בתחילת השנה אמרה שזו תהיה שנה משמעותית. הם עבדו במקביל בשני המישורים כי חשוב לה מאוד לסגור את הפינה הגנרית ולמצב את מעמדה כמובילה בגנריקה. בסופו של דבר 2 האופציות היחידות של טבע הן אלרגן או מיילן. אין אלטרנטיבה אחרת כרגע, וטבע רוצה לעשות את זה עכשיו, הריביות נמוכות מאוד ואפשר ליטול חוב זול".

- איך השוק יגיב מחר לדיווח?

קרייזמן: "אני חושב שאם זה יאושר וייצא לפועל, תהיה תגובה חיובית".

טפר: "אני חושב שזה סיפור חיובי, מה שלא יהיה. טבע מראה מנהיגות של ארז ויגודמן וזה משדר משהו לשוק. התזמון עכשיו הוא הכי נכון לבצע עסקה כזו. זה הזמן לעשות את זה".