המשקיעים עצבניים - אבל למה שתפקע בועה אם אין בועה?

שוק שורי לאורך זמן רב בתוספת דרמות סביב לגלובוס ונבואות זעם מפני הנפילה שאף על-פי שהתמהמהה בוא תבוא, משאירים על הגדר משקיעים עצבניים ■ בינתיים הם מחמיצים את אחת העליות הגדולות בהיסטוריה של השוק

וול סטריט אירופה ירידות / shuterstock
וול סטריט אירופה ירידות / shuterstock

העליות בשוק המניות הואטו, אבל זה לא אומר שאנחנו צפויים לתיקון או מפולת קרובים.

כל מי שמדבר באופטימיות על השוק בימינו, צריך לסבול את כל חוזי הקיצין ויום הדין ומגילות האינטרנט, שלפיהם המפולת כבר כמעט בפתחנו. אבל אם אתם מרוצים מן הביצועים של התיק שלכם בשנתיים-שלוש האחרונות, אתם צריכים כנראה להודות על כך לנביאי יום הדין, מפני שהם מספקים את האיזון ששוק עולה צריך כנראה.

אין אמנם יחסי סיבה ומסובב ישירים שמראים ששווקים עולים כאשר כסף נוטש את קרנות המניות, אבל גם אי אפשר להכחיש שקרנות הנאמנות המנייתיות לא רשמו צבירה משמעותית מאז 2004, והשוק דווקא עלה מאז בצורה דרמטית, למרות המשבר הפיננסי של 2008.

המספרים מודגשים עוד יותר לאחרונה: נתונים של מכון חברת ההשקעות מראים שבערך 100 מיליארד דולר נטשו את קרנות המניות האמריקניות מתחילת 2014.

בקיצור, המשקיעים מראים שהם לא בוטחים בגאות הנוכחית בשוק. הם פוחדים מהתנאים הנוכחיים בשוק, וזו דווקא עוד אינדיקציה חיובית. זו הסיבה לכך שיש כאלו שמאמינים שהעלייה תימשך, אם כי לא בהכרח בקצב המהיר של השנים האחרונות.

"שווקים שוריים לא מסתיימים עם הציבור שיושב על הגדר, וגם לא כשכולנו ספקנים", אומר בוב דול, אסטרטג המניות הראשי של ניובין ניהל נכסים, שהעריך בתחילת השנה שצבירת הכספים של קרנות המניות תעלה השנה.

"בקריירה שלי, זהו השוק השורי הארוך ביותר והבלתי יאומן ביותר יחד עם הבראה כלכלית", הוסיף דול. "ייקח עוד הרבה זמן עד שנקבל את הסוג של הזמן שבו שוק שורי מסתיים. זה קורה כשכולם שמחים ומקווים שיהיה להם עוד כסף להשקיע מפני שהכל עולה ונראה בטוח".

אבל עם כמה משקיעים שראו את התיקים שלהם נחתכים בחצי במשבר של 2008, אם לא במפולת הדוט קום של שנת 2000, המשקיעים לא להוטים להיות בשוק. הם נשארו נאמנים לקרנות אג"ח - שצברו נטו יותר מ-90 מיליארד דולר נוספים מתחילת 2014 - יותר זמן מהצפוי, אם כי המגמה הזו הסתייעה בדחיות החוזרות ונשנות של הפדרל ריזרב בהעלאת הריבית שהוא מבטיח.

השוק הוכפל בחצי עשור

מחקרים שונים מראים שהמשקיעים העצבניים מצביעים על גילו של השוק השורי הנוכחי, יחד עם החששות העולמיים מפני המשברים בסין וביוון, כסיבות שלהם להישאר על הגדר. הם מניחים בדרך כלל שהם יחזרו לשוק אחרי הירידה שתהפוך את מחירי המניות ליותר הגיוניים ותפיג את החששות שלהם מפני ירידה קרובה.

בינתיים הם מחמיצים את אחת העליות הגדולות בהיסטוריה של השוק, שהכפילה אותו ויותר בחמש השנים האחרונות.

ביל נייגרן, ממנהלי קרן אוקמארק, אמר בתוכנית "הרדיו שלי" בשבוע שעבר שהוא לא מאמין שהשוק ימשיך להתנהל בתכונת הנוכחית שלו גם במחצית השנייה של העשור הנוכחי, אבל זו לא סיבה לנטוש את המניות ואת קרנות המניות.

"אנחנו חושבים ששוק המניות נמצא כעת היכן שהוא צריך להיות (מנקודת מבט של תמחור)", אמר נייגרן, "ואם אתם עושים עבודה טובה של איתור שמות וסקטורים שנסחרים בתת-שווי, אתם צריכים להרוויח קצת יותר מהשוק, ומשמעותית יותר ממה שהייתם עושים באג"ח".

אפילו ג'רמי גרנתם, ממייסדי GMO שידוע בזיהוי שווקים מנופחים, אמר בוועידת המשקיעים האחרונה של מורנינגסטאר שההבראה הכלכלית בארה"ב נמצאת ב"מחצית הדרך". גם הוא ציין שבועות פוקעות רק כשהכלכלה פועלת מעבר לכושר הייצור שלה, והוסיף ש"שום בועה לא פקעה אי פעם לפני שמשקיעים פרטיים מזרימים כסף לשוק".

הוא אמנם חוש שבהמשך הדרך יכאב, אבל זה יקרה בעתיד הרחוק, והוא אינו מייעץ למשקיעים לשבת על הגדר.

לפי האגודה האמריקנית של המשקיעים היחידים, המשקיעים פסימיים במידה רבה לגבי תנאי השוק הנוכחיים. וזהו בדיוק אינדיקטור חיובי נוסף לשוק המניות. ב-15 השבועות האחרונים, הסנטימנט הנייטרלי בסקרי הסנטימנט של האגודה הזו (AAII) היה מעל 40%, קרוב לשיא שנרשם לפני מפולת "יום שני השחור" באוקטובר 1987. צ'רלס רוטבלט, עורך הג'ורנל של AAII, מציין ששיעור גבוה של משקיעים נייטרליים בעבר ליווה בדרך כלל ביצועים מעל הממוצע של מדד 500 S&P.

האם כל זה מצטרף לקריאה למשקיעים להשקיע בכל המהירות ומבלי לחשוש ממה שיהיה בהמשך? ממש לא. הירידות, השווקים הדוביים ותיקוני המחירים לא עברו מן העולם. יבוא היום, ורואי השחורות יהיו צודקים לשם שינוי, אבל היום הזה לא יהיה מחר.

בינתיים, רואי השחורות והדאגנים מחמיצים את הצמיחה שהם יכלו לקצור, פשוט מפני שהם נשארים עם תיקים מאוזנים לכל התנאים האפשריים בשוק.

"זה לא שהימים הטובים חזרו, וטוב שכך, מפני שזה אומר שאנשים מציאותיים יותר", אומר דול מחברת ניובין. "כשתשמעו את כולם שרים שהימים הטובים חזרו, אז תתחילו לדאוג בצדק".