אין שינוי: בנק ישראל הותיר הריבית על כנה ברמה של 0.1%

בהחלטה הקודמת השאירו גם כן חברי הוועדה המוניטרית את הריבית על כנה, ומהפרוטוקול שפורסם לאחר מכן עלה כי פחתה ההסתברות לשימוש בכלי מדיניות נוספים ובלתי שגרתיים על מנת להשיג את מטרות הבנק

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

בנק ישראל הותיר היום (ב') את ריבית חודש אוגוסט על כנה ברמה של 0.1%, כפי שהיה צפוי, שכן "תוואי הריבית תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, בשער החליפין, וכן במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים", כפי שנכתב בהודעת הריבית.

בגורמים העיקריים להחלטה חזר הבנק על המנטרה הקבועה לפיה "בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם, ובשווקים הפיננסיים. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו, ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית - ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור".

עוד נכתב בגורמים להחלטה כי "קצב עליית המדד בארבעת החודשים האחרונים עקבי עם יעד האינפלציה. הציפיות לאינפלציה לטווחים הקצרים מהמקורות השונים מצויות סביב הגבול התחתון של היעד. הציפיות לטווחים הבינוניים והארוכים נותרו מעוגנות בקרבת מרכז תחום היעד. עם זאת, ירידת מחירי האנרגיה שהתחדשה בחודש האחרון והייסוף בשער החליפין עלולים לעכב את חזרת האינפלציה לתוך היעד.

"האינדיקטורים לפעילות מצביעים על כך שהמשק מוסיף לצמוח בקצב המתון המאפיין את השנים האחרונות, בהובלת הצריכה הפרטית ותוך ירידה ביצוא. סקר החברות לרבעון השני תומך בהערכה זו. המדד המשולב עלה ביוני ב-0.4%, והושפע לטובה מהגידול ביבוא ובשיעור המשרות הפנויות, אך בין מרכיביו בלטו לרעה הירידה ביצוא הסחורות ובייצור התעשייתי. הנתונים משוק העבודה ממשיכים להצביע על רמה גבוהה של תעסוקה ופעילות.

"ההתפתחויות במשק הסיני ומשבר החוב ביוון ממשיכים להוות סיכון להתאוששות המשק העולמי, על אף ההתייצבות בתקופה האחרונה. בארה"ב ובאירופה נמשכת התאוששות מתונה, ובעוד בארה"ב גברו הסיכויים שעליית הריבית תחל עוד השנה, באירופה נמשכת ההרחבה המוניטרית, ובמספר משקים הופחתה החודש הריבית.

"החודש התחזק השקל מול שער החליפין הנומינלי האפקטיבי ב-2.5%, ומתחילת השנה נרשם ייסוף אפקטיבי של 7.1%, בעיקר כתוצאה מהיחלשות האירו. הייסוף וההתמתנות בצמיחת הסחר העולמי מקשים על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר.

"הפעילות הערה בשוק הדיור, הן מצד ההיצע והן מצד הביקוש, נמשכה גם החודש, ובאה לידי ביטוי ברמת שיא של נטילת משכנתאות חדשות, והיקף גבוה במיוחד של מכירת דירות חדשות. ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות ב-3.2%".

בתחילת החודש, נזכיר, התפרסמו הפרוטוקלים של ישיבת הוועדה המוניטארית הקודמת בבנק ישראל, לאחר שגם בהחלטה הקודמת נותרה הריבית על כנה. כל חברי הוועדה תמכו אז בהותרת הריבית על כנה, כאשר השיקול המכריע בעד ההחלטה נותר בלי שינוי לעומת החודש שלפני כן - סביבת הריבית הנוכחית ממשיכה לתמוך בהמשך הצמיחה ובחזרת האינפלציה לתוך תחום היעד בשנה הקרובה.

חברי הוועדה סברו, כך התפרסם בפרוטוקול, כי פחתה ההסתברות לשימוש בכלי מדיניות נוספים ובלתי שגרתיים על מנת להשיג את מטרות הבנק, אך הם הסכימו כי הנסיבות עשויות להשתנות במהירות ולכן מוקדם לשלול לחלוטין את האפשרות שייווצר צורך להשתמש בכלים כאלו.