אנליסט בארה"ב: מניית טבע צריכה לזנק ב-50% ל-100 דולר

אנליסטים בישראל ובארה"ב מתמוגגים נוכח רכישת הענק שביצעה טבע: "מאמינים בהנהלת טבע, לא משנה מה המכשולים שעומדים בפניה" ■ "ארז ויגודמן תותח" ■ "עדיפה רכישה בהסכמה מאשר רכישה עוינת של מיילן"

מפעל טבע / צילום: תמר מצפי
מפעל טבע / צילום: תמר מצפי

האנליסט קן קצ'טורה מבית ההשקעות Cowen סבור שעם רכישת החטיבה הגנרית מאלרגן, מניית טבע "שווה" 100 דולר - לעומת כ-62 דולר לפני המסחר היום בוול סטריט. המחיר משקף זינוק של כ-50% גם אחרי הקפיצה של מניית טבע היום בעקבות ההודעה על העסקה.

"העסקה הזו יוצרת ערך כמו עסקת מיילן - אם לא יותר. אנחנו ממשיכים להאמין במהלכי ההנהלה של טבע. בעלי המניות צריכים להעריך את הגמישות של טבע בחיפושיה אחרי יצירת ערך - לא משנה מהם המכשולים שעומדים בפניה", כתב קצ'טורה.

"רצוי שחתונה קתולית לפחות תתחיל עם אהבה", כתב היום האנליסט יונתן קרייזמן מבנק ירושלים, בהתייחסות לכך שמדובר בעסקה בהסכמה, בניגוד למהלך מול מיילן. הוא מציין שביחס לטבע/מיילן, לטבע ואלרגן חפיפה מועטה בכל הנוגע למוצרים אינובטיביים משמעותיים. לדברי קרייזמן, להסרת אי הודאות בטווח הקצר עשויה להיות השפעה ישירה על המניה.

"מתווה ברור לעסקה דומה מאוד בהיקפה לעסקת מיילן, עשויה לספק חילוץ בהיר לתסבוכת הלא פשוטה שטבע נקלעה אליה עם מיילן", הוסיף קרייזמן.

האנליסט ניר חצב מאופנהיימר אמר היום כי "הסינרגיות והתרומה לרווח למניה אמנם נמוכים יותר מהעסקה האפשרית עם מיילן, אבל טבע מקבלת חברה איכותית ורווחית יותר ומבצעת את העסקה באופן חלק". הוא מזכיר את עברו של אולפסון בחטיבה הנרכשת ומעריך שכתוצאה, לטבע יש מושג מאוד חזק לאיזה עסקה היא נכנסת.

"ארז תותח", אמר היום אנליסט הפארמה של מגדל שוקי הון, סטיבן טפר, ל"גלובס", בהתייחסות למנכ"ל טבע, ארז ויגודמן. לדברי טפר, "הוא ניהל פה משחק פוקר יוצא מהכלל. הייתה לו מטרה אחת: להפוך את טבע לחברה מספר אחת בגנריקה ללא עוררין לתקופה ארוכה קדימה, ולהתפנות להקדיש תשומת לב לתחום המקורי. היום אין לטבע מתחרה בגנריקה: יש את סנדוז, את מיילן החבוטה, וטבע רכשה שתי חברות במחיר אחד - את אקטביס ו-ווטסון" (אקטביס ו-ווטסון התמזגו בעבר, והיום הן מהוות את החטיבה הנרכשת מאלרגן).

לדברי טפר, לכאורה המחיר דומה לעסקת מיילן, אך למעשה למיילן יש חוב של כ-10 מיליארד דולר שהיה מייקר את רכישתה ומקשה על טבע.

לדברי טפר, "מיילן הולכת לחטוף פעמיים. עסקת טבע יורדת מהפרק, אז מניית מיילן תחזור לממדים הטבעיים שלה, 55-60 דולר. טבע גם רכשה חברה טובה יותר, וגם 'מרסקת' את מיילן, כי היא חשפה את פרצופה האמיתי של מיילן שבה היו"ר קורי הוא השליט היחיד והוא לא נותן לבעלי המניות say. זו תרבות תאגידית בעייתית מבחינת משקיעים, ואני חושב שהדבר הזה יבוא לידי ביטוי ב'קנס' על המניה".

גם בבנק הפועלים התייחסו היום לעסקה וכתבו כי "אנו רואים בחיוב את הרכישה. עדיפה רכישה עם פוטנציאל צמיחה ובהסכמה, מאשר רכישה עוינת של חברת תרופות בעלת פוטנציאל צמיחה נמוך יותר, עם חיכוכים וחשדנות". לפי כלכלני הבנק, "על פניו, העסקה נראית לא זולה- מכירות של 9 מיליארד דולר לחטיבה הגנרית של אלרגן גוזרות מכפיל מכירות של 4.4 - קצת יותר יקר מהממוצע בתעשיה. טבע עצמה נסחרת סביב מכפיל מכירות של 2.7. מכפיל EBITDA של אלרגן עומד על 14-15, לעומת מכפילים של 10-13 בחברות תרופות מקבילות, אולם אם לוקחים את הסינרגיה והחיסכון העסקה נראית כלכלית יותר".