המפולת בסין: אתגר האמינות של הממשל בעיצומו

אחרי הקריסה המחודשת של שוק המניות הסיני אתמול, נשואות עיני המשקיעים אל בייג'ין בציפייה לראות אם וכיצד יחליטו קובעי המדינות להתמודד איתה הפעם

משקיעים סיניים / צילום: רויטרס
משקיעים סיניים / צילום: רויטרס

יום ב' ה-27 ביולי ניצב במקום השני ברשימת הימים הגרועים ביותר בתולדות שוק המניות הסיני, וכעת נשואות כל העיניים אל בייג'ין, שבה ניצבת ממשלת סין בפני דילמה קשה ואתגר עצום לאמינותה.

צעדי ההתערבות חסרי התקדים שהושקו בארבעת השבועות האחרונים כוללים איסור על מכירה בחסר ועל עריכת הנפקות ראשוניות לציבור, אילוצן של חברות ממשלתיות משקיעות לרכוש מניות, הטלת איסור מכירת מניות על בעלי מניות גדולים, ואספקת אשראי ישירה מהבנק המרכזי.

במשך שלושה שבועות רצופים רשם המדד המוביל בסין התאוששות מהשפל שאליו צלל בתחילת יולי, ושבעקבותיו חשפה הממשלה את מרבית צעדי ההתערבות חסרי התקדים שנקטה בתגובה לקריסה של יותר מ-30% תוך פחות מחודש.

אך לאחר ביצועים לא-מזהירים כמעט במשך כל יום אתמול (ב'), פרצו הירידות החדות בכל עוז לקראת סוף המסחר, והעמיקו את נפילתו של מדד שנחאי מכ-3% בשתיים אחה"צ ל-8.5% בשלוש אחה"צ, המועד שבו נסגרה הבורסה.

נכון לאתמול בערב, לא נשמעה אף מילה מהרשויות לגבי הצעד הבא שבדעתן לנקוט, ופקידים בבנק המרכזי וברשות ניירות הערך הסינית לא השיבו לאף אחת מהשאלות שהציג להם "פייננשל טיימס".

"אם הממשלה לא תעשה דבר, יירדו לטמיון כל מאמציה הקודמים, אבל אם הממשלה תמשיך במאמצי ההצלה שלה, הבור רק ילך ויגדל", אמר ז'ו נינג, סגן דיקן "המכון המתקדם לפיננסים" בשנחאי. "אנו מקווים שרשויות הפיקוח יכבדו את השוק ואת חוקי השוק".

אחת הבעיות הגדולות של הממשלה היא שאי-כיבוד חוקי השוק מצדה בשלב מוקדם יותר של המשבר - וכן התאוששות השוק - יצרו בקרב המשקיעים ציפיות להתערבות גוברת מצד הרשויות בכל פעם שהמדד צונח.

"היום כולם מצפים לצעדים שינקטו קובעי המדיניות, בעיקר כדי לראות אם יוזרם לשוק סיוע חירום ממשלתי נוסף", אמר יה טאן, פרשן שוקי מניות הפועל משנחאי.

החוק הסיני מאפשר למניה עליה או ירידה יומית של 10% בלבד, ובתגובה לתנודה כזאת מופסק המסחר במניה.

קרוב ל-1,800 מניות - יותר מ-60% מסך המניות הרשומות למסחר בבורסות הסיניות העיקריות בשנחאי ובשנזן - רשמו אתמול צניחה של יותר מ-10% והושעו מהמסחר. פירושו של דבר הוא כי קריסת השוק כולו עלולה הייתה להיות עמוקה יותר מ-8.5% לולא התקנה שמגבילה את תנודת המניות היומית.

בעיה נוספת שעמה מתמודדות הרשויות הסיניות היא היעדרו המדאיג של טריגר ברור כלשהו לקריסה של אתמול. אנליסטים סינים תולים את האשמה במגוון של גורמים, החל בהאמרת מחירי החזרזירים וכלה בציפיות שהבנק המרכזי של ארה"ב יעלה בקרוב את הריבית.

במדד המחירים לצרכן בסין יש משקל רב למוצרי מזון בסיסיים כגון בשר חזיר, ואם תואץ האינפלציה עלול הדבר להגביל את יכולתו של הבנק המרכזי להמשיך בהגמשת המדיניות המוניטרית כדי לתמוך במחירי המניות ובכלכלה כולה.

קריסת שוק המניות אתמול תגביר את הלחץ על המפלגה הקומוניסטית השלטת לבצע קיצוצי ריבית נוספים ולהנמיך את דרישות הלימות ההון של הבנקים, בייחוד לנוכח העובדה שמרבית האינדיקטורים מצביעים על האטה בקצב צמיחת התמ"ג.

אשתקד צמחה כלכלת סין ב-7.4% - הקצב האיטי ביותר בתקופה של 24 שנים. בייג'ין תתקשה לעמוד השנה ביעד הצמיחה השנתי של כ-7%, לאחר שהכלכלה צמחה ב-7% בדיוק בכל אחד מהרבעונים הראשון והשני.

מספר גדל והולך של בעלי תפקידים בכירים בהווה ובעבר קוראים לנקיטת צעדים נוספים להמרצת הצמיחה, שנפגעה מפקיעת בועת הנדל"ן ומהתכווצות רווחי החברות.

בראיון לרויטרס אתמול, אמר ז'ו באוליאנג, מנהל מחלקת התחזיות הכלכליות במכון המחקר הממשלתי "מרכז המידע הממלכתי", כי להתרסקות שוק המניות יש השפעה עמוקה על הכלכלה האמיתית, וכי חיוני שהרשויות יקצצו את הריבית ויגמישו עוד יותר את המדיניות המוניטרית.

מנתונים רשמיים שהתפרסמו אתמול עולה כי רווחי החברות התעשייתיות בסין נפלו ב-0.7% במחצית הראשונה של השנה, וכי לראשונה בתקופה של שלושה חודשים התכווצו ביוני הרווחים לעומת אשתקד.

בנוסף למאמציה הנואשים של הממשלה לתמוך בשוק המניות, מתלוננים אנליסטים רבים כי אמינותה של נשחקה עוד יותר מהזרם המתמיד של תחזיות אופטימיות מופרזות שמשמיעים פקידים בכירים לגבי כל ההיבטים של כלכלת סין.

בפגישות פרטיות עם אישים זרים שביקרו בסין בשבועות האחרונים, השמיעו נשיא סין שי ג'ינפינג וראש הממשלה לי קצ'ינג, הבטחות גורפות כי סין תעמוד ביעדיה ותמשיך בצמיחתה החזקה, לדברי מקורות שתודרכו על הביקורים.