חברה ישראלית מפתחת אפודים לאסטרונאוטים שיטוסו למאדים

StemRad ולוקהיד מרטין יפעלו לפיתוח של אפודים לאסטרונאוטים שיעמידו להם הגנה מפני רמות חריגות של קרינה

אורן מילשטיין והאפודים של StemRad / צילום: StemRed
אורן מילשטיין והאפודים של StemRad / צילום: StemRed

שיתוף פעולה מפתיע בין הענקית האמריקנית לוקהיד מרטין, שמובילה את תוכנית הפיתוח של החללית העתידית של סוכנות החלל האמריקנית נאס"א והטיסה המאוישת למאדים - לבין החברה הישראלית StemRad. השתיים הודיעו כי יפעלו לפיתוח של אפודים לאסטרונאוטים שיעמידו להם הגנה מפני רמות חריגות של קרינה מייננת.

StemRad עוסקת מאז שהוקמה, בשנת 2011, בפיתוח של אפודי הגנה מפני קרינה מיננת עבור צוותי תגובה ראשוניים - במקרה של אירועים כמו תקלות בכורים גרעיניים ושריפות גדולות. החברה הוקמה בידי מפתח האפוד, הד"ר אורן מילשטיין ודניאל לויט. מילשטיין הוא המדען הראשי שלה ולויט הוא המנכ"ל. החברה מעסיקה כ-12 עובדים, רוב המשקיעים שלה הם פרטיים והיא פועלת מתל אביב ומפאלו אלטו שבקליפורניה.

"אפודי ההגנה שלנו מבוססים על ההמצאה של הד"ר מילשטיין, שקיבל את המוטיבציה לעסוק בנושא מאיום הגרעין האיראני על ישראל", סיפר היום (ג') ל"גלובס" יו"ר StemRad, אלי פסי: "האפוד עשוי משכבות של עופרת והוא מספק הגנה בעיקר לאזור האגן - שבו מצוי כ-50% ממח העצם בגוף האדם".

בזמן שעובדי StemRad כיוונו את המוצר לקטסטרופות של קרינה על הקרקע - התפנית באה לפני כשבעה חודשים: בסיוע לשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה, נציגי החברה הציגו את פיתוחם בתחום ההגנה מפני קרינה במסגרת כנס שהתקיים בפלורידה.

"למחרת כבר קיבלנו טלפון מלוקהיד מרטין, שהיא הקבלנית הראשית בתוכנית של נאס"א להטיס אדם למאדים בהצעה לשתף פעולה בפיתוח של אפודי הגנה לאסטרונאוטים מפני קרינה מייננת שמקורה בסערות שמש. החללית שבה ישהו האסטרונאוטים במהלך הטיסה הארוכה אל המאדים וממנו, בחזרה לכדור הארץ - לא תספק להם הגנה מפני הקרינה הגבוהה ולכן, בעת שתהיה סערת שמש כזאת, הם ילבשו את האפוד שיעמיד להם את ההגנה הנדרשת", סיפר פסי.

השלב הבא, כך אומר פסי יהיה בתחנת החלל הבינלאומית, שבה ייבחנו בעוד כשנתיים שני סוגים של אפודי הגנה מפני קרינה המפותחים ביחד עם לוקהיד מרטין.

"אנחנו נלהבים משיתוף הפעולה עם לוקהיד מרטין במסגרת המיזם הזה", אמר המייסד והמדען הראשי של StemRad, הד"ר מילשטיין: "לצוות שלנו יש יכולות מתקדמות בתחומים של ביולוגיית קרינה ואסטרטגיות חדשניות להגנה מפני קרינה - ועתה ננצל את הכישורים האלה למען אתגרים ייחודיים".

גם היו"ר פסי מתלהב: "עבור חברה ישראלית צעירה - החיבור עם ענקית כמו לוקהיד מרטין שמובילה בתחום החלל - הוא כבוד גדול. למרות שחשבנו גם בעבר שלמוצרים שלנו יש ישימות בחלל - לא היינו יכולים להגיע לשם בלי לוקהיד מרטין".

רנדי סוויט, מנהל הפיתוח העסקי לתוכניות חלל אזרחיות בלוקהיד מרטין אמר בהתייחס לשיתוף הפעולה עם החברה הצעירה מישראל כי "ניקח את הידע המקיף שלנו בטיסות מאוישות לחלל ותוך עבודה קרובה עם StemRad נבחן את היכולת לקיים את הפתרון שהיא מציעה להגנה מפני קרינה בחלל העמוק".