הזינוק בטבע הניב לישראלים רווחי עתק של מאות מ' ד'

המרוויחים הגדולים הם מגדל, כלל, עמיתים, מנורה והראל ■ בין קרנות הנאמנות שמאמינות בטבע: פסגות וילין לפידות ■ ויש גם מפסיד: בקרנות אלטשולר שחם העדיפו לעשות שורט על המניה

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

מניית טבע נסחרת במחיר שיא לאחר שהודיעה על עסקת אלרגן בהיקף של 40.5 מיליארד דולר. המחיר משקף לחברה שווי של יותר מ-61 מיליארד דולר, והמשקיעים בהחלט יכולים להיות מרוצים.

אז מי הם המרוויחים העיקריים מהזינוק של טבע? ההחזקה במניות טבע מבוזרת ובחברה אין הרבה "בעלי עניין" (גופים שמחזיקים 5% ומעלה מהמניות). ההחזקה הגדולה ביותר של גוף מוסדי אמריקאי היא של קרנות פידליטי (FMR), עם 5.6% מהון המניות. שווי ההחזקה של פידליטי זינק אמש בכחצי מיליארד דולר ל-3.45 מיליארד דולר.

הגופים המוסדיים הישראלים מחזיקים רובם ככולם במניית טבע, אך כל אחד מהם מחזיק בשיעור מזערי מהון המניות. לפי נתוני אתר Stocker.co.il, המחזיקה הבולטת היא מגדל. קרנות הנאמנות של החברה מחזיקות בכ-640 אלף מניות טבע, ובחיסכון ארוך הטווח ההחזקה של מגדל היא של כ-7.7 מיליון מניות. בסך הכול, מגדל רשמה רווח "על הנייר" של כמעט 85 מיליון דולר תודות לקפיצה במניה אתמול, ושווי ההחזקה שלה כעת הוא כ-602 מיליון דולר.

באפיקי החיסכון ארוך הטווח בולטים גם כלל ביטוח, שמחזיקה מניות טבע בשווי של 372 מיליון דולר (רווח של 52.4 מיליון דולר אתמול); עמיתים (מניות בשווי 315 מיליון דולר, רווח של 44.4 מיליון דולר אתמול); מנורה (מניות בשווי 288 מיליון דולר, רווח של 40.6 מיליון דולר אתמול); והראל(מניות בשווי 260 מיליון דולר, רווח של 36.6 מיליון דולר אתמול).

בקרנות הנאמנות שיעורי ההחזקה נמוכים יותר. מלבד מגדל, בולטת החזקה בשווי של 30.6 מיליון דולר בבית ההשקעות פסגות, לאחר זינוק של 4.3 מיליון דולר אתמול. ילין לפידות מחזיק מניות טבע בשווי 24.2 מיליון דולר, הראל בשווי של 21.9 מיליון דולר ומיטב דש בשווי 20.4 מיליון דולר.

לעומת זאת, בבית ההשקעות אלטשולר שחם מאמינים פחות במניית טבע, ולקרנות הנאמנות שלהם יש החזקה בשורט על המניה. בוועידת שוק ההון של "גלובס" לפני מספר שבועות, אמר גילעד אלטשולר, מנכ"ל אלטשולר שחם, כי "אם הרכישה (של מיילן) תקרה אני אעדיף להתרחק מטבע. המהירות שבה טבע הציעה לרכוש את מיילן נראית לי שליפה מהמותן, ודברים כאלה בדרך כלל לא מצליחים".

 

האופציות של ארז ויגודמן עמוק בכסף

בין בכירי טבע והדירקטורים שלה אין בעלי מניות גדולים. היו"ר הקודם, ד"ר פיליפ פרוסט, החזיק בסוף 2014 ב-14.6 מיליון מניות טבע. פרוסט כבר אינו חבר דירקטוריון כך שאין לו חובה לדווח על היקף החזקתו. אם הוא עדיין מחזיק במניה באותו היקף בו החזיק בה בסוף 2014, הוא רשם אתמול רווח "על הנייר" של 148 מיליון דולר, כששווי החזקתו עומד כעת על 1.05 מיליארד דולר. שאר הדירקטורים והמנהלים החזיקו במצטבר בסוף 2014 בכ-5 מיליון מניות, בשווי של 359 מיליון דולר.

האופציות בהן מחזיק מנכ"ל טבע, ארז ויגודמן, נמצאות היום עמוק "בתוך הכסף". כשנכנס לתפקידו ב-2014 הוא קיבל כ-280 אלף אופציות במחיר מימוש של 41.05 דולר למניה. האופציות יבשילו בשלושה חלקים החל מהשנה השנייה למועד תחילת העסקתו. מחיר המימוש נקבע לפי מחיר מניית טבע ביום ההודעה על מינויו בינואר 2014, כאשר מאז המניה זינקה ב-75%. אם היה יכול לממש אותן היום היה ויגודמן מורווח כ-9 מיליון דולר.

עלות העסקתו של ויגודמן בטבע עמדה ב-2014 על 4.5 מיליון דולר (כ-17.5 מיליון שקל). הקדימו אותו אלאן אוברמן, נשיא גנריקה אמריקה בחברה לשעבר, שעלות העסקתו השנתית הגיעה ל-7.3 מייליון דולר) והמדען הראשי של טבע, ד"ר מייקל היידן, עם עלות העסקה של 5.2 מיליון דולר.

המוסדיים שהרוויחו מהעלייה במניה
 המוסדיים שהרוויחו מהעלייה במניה
מניית טבע זינקה ב?70 אחוז מאז מינוי ויגודמן
 מניית טבע זינקה ב?70 אחוז מאז מינוי ויגודמן