תע"א חושפת: הרובוט שיוכל לשבור את הוועדים בנמלי הים

התעשייה האווירית מתרחבת לתחום האזרחי וחושפת מערכת רובוטית שתאפשר שינוע מכולות בנמלים ללא מגע יד אדם

המערכת של תע"א / הדמיה: תע"א
המערכת של תע"א / הדמיה: תע"א

הסוף לשביתות האיטלקיות בנמלי הים? התעשייה האווירית מרחיבה את פעילותה בתחום הרובוטיקה האזרחית, והיום (ד') החברה הביטחונית חשפה מערכת רובוטית חדשנית שהיא מפתחת - אשר עשויה לחולל מהפכה בתחום הניהול, השינוע והאחסנה של מכולות הטובין בנמלים.

המערכת נקראת RCMS (רש"ת: Robotic Container Management & Storage System), והיא מאפשרת ניהול יעיל יותר של שטחי האחסון והתפעול של המכולות בנמלים, תוך גישה חופשית ומהירה לכל מכולה - לקראת טעינתן או פריקתן מאניות.

את המציאות העתידית הזאת ממחישים בינתיים רק סרטוני הדמיה שהפיקה התע"א: שטחים עצומים שתופסות כיום המכולות בנמלים יתפנו, המכולות יאוחסנו במבנים רבי קומות שיוקמו בסמוך לרציפי הטעינה והפריקה - בזמן שהוצאתן והכנסתן אליהם נעשית באמצעות מערכת של רובוטים שמופעלת ממרכז שליטה ובקרה.

"הבעיה המרכזית בנמלי הים הגדולים בעולם היא שאין להם לאן לגדול", סיפר היום ל"גלובס" מנהל תחום הרובוטיקה האזרחית בתע"א, רן ברייר: "נמלים שנבנו, הוקפו בערים שהוקמו מסביבם והם 'נחנקים' בזמן שבכל שנה חל גידול בקצב של 3%-4% בתנועת המכולות בכל נמלים. המערכת שלנו פותרת את המצוקה הזאת בכך שהיא מאפשרת לנמלים פי 2 או פי 3 יותר מכולות ממה שניתן להכניס אליהם כיום".

מלאכת הפריקה והטעינה של מכולות נעשית באמצעות המערכת הרובוטית החדשנית בו זמנית, והפעלתה מאפשרת חיסכון משמעותי בכוח אדם: מלאכה שנעשית כיום בידי מאות עובדים, יכולה להיעשות באופן יעיל יותר בידי כמה עשרות בלבד - רובם מפעילים שיושבים בחדר השליטה והבקרה ואנשי תחזוקה.

"יש כאן שינוי משמעותי בתמהיל העובדים, שכן תהיה פחות עבודת ידיים ויותר הפעלה של מערכות טכנולוגיות: הבניין שבו יאוחסנו המכולות הוא בניין 'טיפש' - אך כלי רכב רובוטיים שידעו לזוז ממקום למקום, ומערכת של מעליות - יעשו את ההבדל. זו מערכת מהפכנית שיכולה לייצר שינוי משמעותי עבור נמלים רבים ולהשפיע על כלל תפיסות השינוע והאחסנה הנהוגות בעולם", אומר ברייר.

המערכת של תע"א זכתה באחרונה בחוזה מטעם תכנית הורייזן 2020 של האיחוד האירופי כדי להוביל קונסורציום שבו שותפות חברות שונות, נמלי ים ומוסדות מחקר אקדמיים מרחבי אירופה במטרה לקדם את המיזם. בתע"א מעריכים כי אב טיפוס ראשון של המתקן החדשני יוקם בתוך כשנתיים וחצי באחד מנמלי הים באירופה.

רכיבים בכלי הרכב הרובוטיים שעתידים לשנע את המכולות במערכת החדשה, פותחו במסגרת תוכנית רובוטיקה אזרחית אחרת של התע"א - טקסיבוט שמיועד לגרירה של מטוסי נוסעים. מדובר ברכב רובוטי שגורר מטוסים מנקודת איסוף הנוסעים בטרמינל ועד לנקודת ההמראה, בלי שהמטוס יפעיל את מנועיו ויצרוך לשם כך כמויות גדולות של דלק סילוני יקר. שלושה רכבי טקסיבוט כבר משמשים את חברת לופטהנזה הגרמנית לאחר שבשנה האחרונה המערכת קיבלה רישיון לגרירת מטוסי נוסעים צרי גוף.

בתוך כך, היום החלו במתקני התעשייה האווירית העבודות להקמת התשתית לניסויים ראשוניים במערכת התעבורה העילית, Skytran, המבוססת על טכנולוגיית רחיפה מגנטית. על פי הערכות, ניסויים ראשוניים במערכת עתידים להיעשות במהלך 2016.

מדובר במערכות אזרחיות שתע"א מובילה את פיתוחן - תוך התבססות על טכנולוגיות וידע שפותחו לצרכים ביטחוניים. באמצעות הסבות אלה, תע"א שואפת להרחיב את היקף מכירותיה בשנים הבאות בשווקים האזרחיים.