הסטארט-אפ הישראלי שמסייע להבין דפוסי התנהגות הגולשים

Reactful מסייע לבעלי אתרי אינטרנט להבין מה המשתמשים עושים באתר שלהם, להגיב להם, וכן מציע פתרונות לשיפור הממשק וליצירת חוויית משתמש טובה יותר

יהונתן פרידמן ואהרון חכים / צילום : תמר מצפי
יהונתן פרידמן ואהרון חכים / צילום : תמר מצפי

מה המשתמשים עושים באתר היא אחת השאלות שמעסיקות ומטרידות כל בעל עסק עם נוכחות אונליין - בין אם מדובר על חנות קטנה ובין אם מדובר על רשתות קמעונאיות בינלאומיות. כיום יש מספר כלים לדעת מה עושה הגולש באופן כללי, כמו שימוש באנליטיק או שתילת קוקיז; בסטארט-אפ הצעיר Reactful מנסים להביא קצת יותר עומק בתובנות - ובעיקר בפתרונות - איך לייצר חוויית משתמש טובה יותר לבעלי העסקים באתרים שלהם.

יהונתן פרידמן ואהרון חכים הקימו את החברה לפני שנתיים, אחרי שעברו יחד בחממה הישראלית Upwest Labs בעמק הסיליקון. חכים שירת במשך 5 שנים וחצי ביחידת מודיעין, בעוד פרידמן היה במשטרה צבאית והלך אחר כך ללמוד מינהל עסקים בינלאומי ומימון השקעות. תוך כדי הלימודים הוא הקים סטארט-אפ, העביר אותו להולנד ושם מכר אותו לחברה מקומית. האקזיט האישי שלו ייצר אצלו את התשוקה היזמית ודרך סיעור מוחות נולד הרעיון ל-Reactful.

אז מה עושה החברה כדי להבין את תנועת הגולשים באתר העסק? "אנחנו יודעים להבין דפוסי התנהגות מעניינים בכל אתר של הלקוח. אנחנו יודעים לזהות אם מבקר מבולבל בדף מסוים, מתעניין בדף אחר או התחיל למלא טופס והפסיק באמצע הדף", מסביר פרידמן.

החלק המהותי יותר עבור בעל העסק, הוא מה עושים עם התובנות הללו. פרידמן מסביר: "אנחנו נותנים לאנשי השיווק וה-IT את הדרכים להגיב לדפוסי ההתנהגות של הגולשים".

כך, למשל, "אם באחד האתרים 7% מהאנשים מתחילים למלא טופס מסוים ומפסיקים באמצע, אנחנו אומרים ללקוח שלנו: 'בוא ותייצר תגובה', למשל שינוי ויזואלי - הוספת כפתור או תיבת טקסט או שיהיה אפקט ויזואלי, שבו אחד האלמנטים יתקפל ויחשוף משהו מאחורה. אפשר להעלות קופסה קטנה, שכולל טקסט עידוד למילוי הטופס או פרס כלשהו בתמורה", מסביר פרידמן.

המערכת של Reactful מאפשרת להגיב באופן "ידני" לדברים שקורים באתר, או לשים את האתר על "טייס אוטומטי" שמתבסס על סטטיסטיקה. "תוך כדי עבודה נוצרו לנו מתכונים איך להמיר גולשים להצלחה. הפתרונות האוטומטיים מבוססים על הניסיון שנצבר מלקוחות קודמים".

הבנת דפוסי ההתנהגות של המשתמש נעשית על בסיס מספר פרמטרים. אחד מהם הוא ההבנה, כי במקום שבו נמצא סמן העכבר, נמצאות גם העיניים. כך, החברה עוקבת אחר תנועת העכבר של הגולשים, איפה הם משתהים, איפה גוללים ואפילו את מהירות הגלילה.

חץ קטן, הבדל גדול

החברה הצטרפה באחרונה לתוכנית הסטארט-אפים של AOL בישראל, נאוטילוס, שגם השקיעה ב-Reactful לצד הקרן Inspiration Ventures ושקד ונצ'רס ששמו יחד מיליון דולר.

עם לקוחות החברה נמנות החברות קימברלי קלארק ופרוקטר אנד גמבל וכן הסטארט-אפ הישראלי SimilarWeb. פרידמן מביא דוגמה להצלחה, שהביאה הטכנולוגיה של החברה לאחד מהלקוחות הללו: "המותג always של פרוקטר אנד גמבל קיים תחרות, שהזוכה בה מקבל טיסה ללונדון. המטרה הייתה להראות סרטון לגולשים, שצריכים היו לאחר מכן לענות על סדרת שאלות.

"המערכת שלנו זיהתה שקיים בלבול בעמוד האינטרנט של התחרות - הגולשים הגיעו לשאלות מבלי שהבינו שהם צריכים לראות את הסרטון. המלצנו לאנשי החברה להוסיף חץ קטן, שמצביע על האזור של הסרטון בעמוד, ומסביר כי התשובות לשאלות טמונות בסרטון. החץ הזה והעזרה שלנו הגדילו את הצפיות בסרטון ב-25%".

מודל עסקי: מנוי חודשי שעלותו נקבעת לפי כמות הטראפיק באתר הלקוח

מקור השם: מהמילה Reaction (להגיב למשתמש). 

Reactful

מייסדים: יהונתן פרידמן ואהרון חכים

שנת הקמה: 2013

תחום פעילות: אנליזה ופתרונות לדפוסי התנהגות גולשים באתר

היקף השקעה: מיליון דולר

משקיעים: Inspiration Ventures, נאוטילוס של AOL ושקד ונצ'רס

כתובת האתר: reactful.com