המשביר ממזגת מטות כדי לחסוך 15-30 מיליון שקל בשנה

במסגרת המיזוג התפעולי יאוחדו המטות של הקבוצה ושל שתי החזקותיה העיקריות: רשת בתי הכלבו הנושאת את שמה ורשת הדראגסטורים ניו-פארם

רמי שביט / צילום: יוסי כהן
רמי שביט / צילום: יוסי כהן

לאחר שחוותה על בשרה לאחרונה את קריסת רשת הקמעונאות שהקימה, קוסט 365, וכשברקע נאבקת רשת מגה על חייה, בקבוצת המשביר לצרכן מפיקים לקחים.

היום (ד') דיווחה המשביר כי תבצע מיזוג תפעולי ,במסגרתו יאוחדו המטות של הקבוצה ושל שתי החזקותיה העיקריות: רשת בתי הכלבו הנושאת את שמה ורשת הדראגסטורים ניו-פארם.

מניית המשביר לצרכן צנחה בשנה האחרונה ב-40% ומשקפת לקבוצה שווי של כ-480 מיליון שקל.

במשביר מסבירים כי "מטרת המיזוג התפעולי היא ייעול וצמצום הוצאות ההנהלה והכלליות של הקבוצה, וכן שינוי המבנה הארגוני ומיקוד עסקי עד לסוף שנת 2015, אשר יכלול, בין היתר, גם שינוי וקיצוץ משרות מקבילות בקבוצה".

להערכת המשביר, צעד זה יניב לה חיסכון שנתי בטווח של 15-30 מיליון שקל.

רמי שביט, בעל השליטה ומנכ"ל המשביר, מסר היום כי "בעקבות מצב הסביבה העסקית בענף הקמעונאות בישראל, בחרנו לנקוט אחריות וליישם מהלך של התייעלות באמצעות מיזוג תפעולי של 3 חברות, שניהולן ירוכז תחת מטה אחד".

במשביר מציינים כי בשלב ראשון המיזוג התפעולי יכלול "איחוד מטות בלבד ואינו מהווה מיזוג משפטי של מי מחברות הקבוצה. כל אחת מהחברות תמשיך להתקיים כיישות משפטית נפרדת".

שביט הוסיף כי החיסכון הצפוי מהמיזוג הנוכחי מצטרף "לזה שנוצר בעבר עם מיזוגה של מועדון 365 לתוך המשביר".

בהמשך, במהלך שנת 2016, לאחר השלמת המיזוג התפעולי, המשביר תבחן "מיזוג משפטי מלא של הקבוצה".

שתי הפעילויות שימוזגו כבר כעת מהוות כאמור את הפעילות העיקרית של הקבוצה ומוחזקות על-ידה במלואן. בנוסף, המשביר היא בעלת השליטה בחברת התיירות קשרי תעופה; מחזיקה יחד עם רשת קמעונאות המזון יינות ביתן במועדון האשראי Cal 365, הפועל בשיתוף-פעולה עם חברת האשראי ויזה כ.א.ל; וחברת 365 טכנולוגיות, בה היא שולטת, פועלת עבורה בתחום מתן פתרונות תשלום והסעדה.

מבנה ההחזקות של קבוצת המשביר
 מבנה ההחזקות של קבוצת המשביר

בשנה האחרונה פועלת המשביר לצרכן למימוש נתחים משמעותיים מעסקיה תוך התמקדות בכמה פעילויות ליבה, אחרי שנים בהם נקט שביט אסטרטגיה הפוכה של התרחבות, בין היתר באמצעות רכישת פעילויות שהסבו לרשת הפסדים משמעותיים, דוגמת רשת הציוד המשרדי אופיס דיפו ורשת האופנה ג'אמפ.

בנוסף מנסה הקבוצה, בינתיים ללא הצלחה, למכור את רשת ניו-פארם המגמגמת, ובאחרונה ניהלה משא-ומתן למכירתה לקבוצת משקיעים בראשות יאיר פיליפ, שהסתיים ללא הצלחה.

אותו פיליפ הוא גם מי שעמד בראש קבוצת המשקיעים שרכשה אשתקד את רשת הסופרמרקטים הכושלת של המשביר קוסט 365, אשר הסבה הפסדים ניכרים לקבוצה. פעילות הרשת, שמנתה בשיאה 4 סניפים בלבד, נסגרה מוקדם יותר החודש על-ידי מפרקים זמניים שמונו לה, בעקבות בקשה של המשביר לפירוקה (לאחר העברת הבעלות בה). בבקשתה העלתה המשביר טענות על "פעולות בלתי חוקיות שנוקטים בעלי המניות בקוסט", שלפי החברה "מעלות חשש כבד ואמיתי בדבר יכולתה או כוונתה של קוסט לעמוד בהתחייבויותיה".

למרות הפעילויות העסקית המגמגמות, הצליח שביט לצרף במהלך השנה האחרונה שני גופים מוסדיים משמעותיים כשותפים לבעלות במשביר, גם אם בדיסקאונט משמעותי על שווי השוק שלה: לפני כשנה הקצתה המשביר כ-13% ממניותיה לחברת הכשרה ביטוח של אלי אלעזרא, תמורת כ-60 מיליון שקל (10 מיליון שקל מהסכום ניתנו כהלוואה), ובחודש מאי האחרון הקצתה המשביר כ-7.5% ממניותיה לחברת הביטוח הפניקס תמורת 31 מיליון שקל.