אופטימיות באוצר: הרכבת התקציב - לקראת סיום

באוצר בטוחים שכעת אחרי שליצמן התגמש יבואו בעקבותיו שאר השותפים הקואליציוניים, ובראשם נפתלי בנט מהבית היהודי ■ האם הטקטיקה הכחלונית באמת תעבוד גם בתקציב הביטחון?

משה כחלון / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות
משה כחלון / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

באוצר אופטימיים: מלאכת הרכבת תקציב המדינה כמעט הושלמה. רק ההכרעה על גובה תקציב הביטחון עדיין לא התקבלה, וגם שם - הסיכומים נראים קרובים.

אמש (ג') נפגש שר האוצר משה כחלון עם שר הביטחון משה יעלון ומחר צפוי יעלון להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. נכון, סוגיית דוח לוקר עדיין פתוחה, אך בקואליציה לוקחים בחשבון את האפשרות שיעלון יצביע בממשלה נגד התקציב כמחאה על אימוץ חלק ממסקנות הדוח. בכנסת יעלון ישמע למשמעת הקואליציונית ויצביע בעד.

מעבר לביטחון נותרו לאוצר כיסי התנגדות עיקשת לקיצוץ הרוחבי המתוכנן בהיקף של 3% בתקציבי הפעילות של המשרדים. ויש גם את דחיית הפטור ממע"מ על מוצרי יסוד שבגללה מאיים שר הכלכלה אריה דרעי להצביע נגד התקציב. ועדיין, באוצר מאמינים שהתקציב יעבור בממשלה, אולי כבר בחמישי הבא, ושיש רוב מוצק לאישורו.

הביטחון באישור התקציב ושביעות הרצון הכללית באוצר גברו השבוע מאוד בעקבות השגת הפשרה עם סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, בנושא קצבאות הילדים. הצלחתו של הפתרון היצירתי שנבחר - פקדון ארוך טווח ל-18 עד 24 שנים - הוכחה ברגע שהפוליטיקאים התחילו לריב על הקרדיט.

באוצר בטוחים שכעת אחרי שליצמן התגמש יבואו בעקבותיו שאר השותפים הקואליציוניים, ובראשם נפתלי בנט מהבית היהודי. בדרך זו תפחת ההוצאה הכוללת על ההסכמים הקואליציוניים בתקציב 2016 מ-8.2 מיליארד שקל ל-4 מיליארדים או קצת יותר. הפחתה כזו, מעריכים באגף התקציבים, תסלול את הדרך ליעד הגירעון שקבע כחלון - 2.9%.

אגף התקציבים ריכז מאמץ במשך שבועיים בניסיון "לרכך" את סגן שר הבריאות ולשכנעו להסכים לפריסת העלאת הקצבאות על פני שנתיים. מסע הלחצים על ליצמן התנהל מאחורי הקלעים, ללא התבטאויות של שר האוצר וללא תדריכים של פקידים בעילום שם. בסביבתו של שר האוצר רואים בכך עדות להצלחתה של הטקטיקה הכחלונית - הגעה לפשרות בדרכים שקטות מבלי להיגרר לעימותים פומביים ובתיאום מלא עם נתניהו.

הגישה הזו כבר הוכיחה את עצמה, אומרים באוצר, במו"מ עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (שהסתיים בסיכום לקליטת 10,000 עובדי קבלן) ובדחיית המו"מ הבעייתי על הסכם השכר החדש של עובדי המגזר הציבורי לסוף השנה.

כעת מצפים באוצר שהגישה הכחלונית תניב הישגים גם בחזית הביטחונית - בהכרעה על גובה תקציב הביטחון שתתקבל אולי כבר מחר בפגישתם של ראש הממשלה ושר הביטחון. השתיקה המפתיעה של האוצר בנושא דוח ועדת לוקר לא הייתה מקרית. כחלון פרסם הודעה ביום פרסום הדוח ובה "הודה לחברי הוועדה" והדגיש הערכתו לחיילי צה"ל ולמפקדיו. למי ששאל מדוע שר האוצר אינו נוקט בגישה אקטיבית יותר, נאמר שדוח לוקר נעשה בהזמנת המועצה לביטחון לאומי ואינו מזוהה עם האוצר. כעת נותר לראות האם יעלון יעריך את האיפוק הכחלוני.

בסביבתו של כחלון כבר מתחילים להסתכל מעבר לתקציב, אל עבר החודשים אוקטובר-נובמבר שבמהלכם יתפרסמו התוצאות הראשונות של מכרזי ה"מחיר למשתכן" שפורסמו בשבועות האחרונים. תוצאות המכרזים האלה הם שייקבעו את הצלחתו של כחלון בשנתו הראשונה בתפקיד ולא התקציב, מעריכים שם.