בדקנו: כמה יעלה נופש באוגוסט, ואיפה אפשר למצוא חדרים פנויים?

באילת התפוסה באוגוסט עומדת על כ-85%, אך בירושלים, בים המלח ובצפון נותרו עדיין חדרים פנויים ■ הסיבה: ירידה במספר התיירים מחו"ל ומחירים גבוהים שהופכים חופשה בארץ לפחות אטרקטיבית מנופשון בחו"ל

ים המלח / צלם: רויטרס
ים המלח / צלם: רויטרס

אם עמידה בתורים הארוכים בנתב"ג וטיסות מייגעות הן לא הלחם וחמאה שלכם, חופשת מולדת היא חלופה פשוטה יותר לתפעול. עם זאת, העובדה שאינכם מחתימים את הדרכון אין פירושה שמדובר בחופשה זולה יותר, ולעתים אפילו להפך.

על יוקר המחירים במחוזותינו אנו למדים חדשות לבקרים ממדדי הלינות השונים, דוגמת מדד Hotel Price Index, שקבע רק באחרונה כי מחיר לילה ממוצע במלון בישראל גבוה יותר מלילה במלון ברוב ערי אירופה. בענף המלונאות בארץ טוענים שהסיבה היא עלויות התפעול הגבוהות של בתי המלון, הגבוהות לטענת המלונאים בכ-20% יותר מבמלונות באירופה - אך במבחן התוצאה לנופש הישראלי הסיבה לא ממש משנה.

למרות המחיר הגבוה, תיירנים ברחבי הארץ מדווחים על תפוסות גבוהות במהלך חודש אוגוסט. גבוהות, אך לא מלאות. "עיקר הביקושים באוגוסט הם לאילת, אך גם לים המלח ולאחר מכן בסדר יורד: ירושלים, תל-אביב וחיפה", אומרת דנה לביא, משנה למנכ"ל הדקה ה-90, בהתבסס על מוקד ההזמנות של החברה.

אילת: רק כ-10% מהנופשים - מחו"ל

באילת - המלכה האם בעונה זו של השנה - צפויה בחודש הקרוב תפוסה של 85%-90%. "העיר מלאה עכשיו בישראלים", אומר שבי שי, מנכ"ל התאחדות המלונות באילת. שי מודה כי היה שמח לראות לצד הישראלים, יותר תיירים מחו"ל משכשכים בבריכות בתי המלון. "הירידה בתיירות הנכנסת פוגעת בעיר, ולצערי התיירים מחו"ל מהווים כרגע מיעוט זניח של 5%-10% מכלל הנופשים בעיר. מדובר בעיקר בצרפתים ובמעט רוסים, אנגלים, גרמנים ואמריקאים".

על-פי נתוני התאחדות המלונות שפורסמו בשבוע האחרון, מתחילת השנה חלה ירידה של כ-300 אלף לינות של תיירים מחו"ל באילת - ירידה של 46% בהשוואה למחצית הראשונה אשתקד. שיעור זה הוא הגבוה ביותר בהשוואה לירידות שנרשמו במוקדי התיירות האחרים בארץ.

והמחירים? אלה, כיאה לשיא הביקושים - גבוהים. כך למשל, משפחה בת 4 נפשות תשלום עבור חבילה הכוללת טיסה עם ארקיע ו-4 לילות באוגוסט במלון הילטון מלכת שבא קרוב ל-10,500 שקל; ועל 4 לילות במלון ישרוטל הנסיכה, שעלה לאחרונה לכותרות בעקבות החשש לסגירתו ולפיטוריהם של 400 עובדיו בעקבות החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים שלא לאפשר לישרוטל להמשיך ולנהל את המלון בשל ריכוזיות יתר בעיר אילת - תשלם משפחה 9,250 שקל כולל טיסה.

4 לילות במלון ישרוטל המלך שלמה ללא טיסה, יעלו לאותה משפחה קרוב ל-8,000 שקל, על בסיס ארוחת בוקר. "אילת נהנית מביקושי שיא במלונות ובטיסות, ובמלונות היוקרה כמעט ולא נותרו חדרים. אלה שנותרו, מוצעים במחירים גבוהים", אומר דודו מחלב מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל. יחד עם זאת, הוא אומר, ניתן עדיין למצוא חבילות במחירים סבירים לעונת השיא. כך למשל, משפחה יכולה לטוס ולנפוש 3 לילות במלון אורכידאה הריף תמורת כ-6,400 שקל.

ירושלים: תפוסה של כ-60%

"הישראלים מגלים את ירושלים", אומרת אילנית מלכיאור, הממונה על התיירות ברשות לפיתוח ירושלים. להערכתה, התפוסה בעיר צפויה לעמוד בחודש הקרוב על 60%, כמחציתם ישראלים. "תיירות הפנים בירושלים נמצאת במגמת גידול של למעלה מ-30% ב-5 השנים האחרונות", היא אומרת וזוקפת חלק מההצלחה הזו לפרויקט "קחו יומיים בירושלים" המציע מדי קיץ הנחות בבתי מלון בעיר לרוב בשיטת "לילה שני ב-50%", וכמו כן הנחות בכניסה למוזיאונים, תפריטים מוזלים במסעדות ועוד.

על-פי הרשות, במסגרת "קחו יומיים בירושלים", לילה ראשון על בסיס ארוחת בוקר לזוג במלון וולדורף אסטוריה היוקרתי, המשתתף במבצע, יעלה כ-2,400 שקל ללילה הראשון ועוד כ-2,000 שקל ללילה השני - כלומר, כ-4,400 שקל לשני לילות; ואילו לילה ראשון במלון יהודה, המלון הראשון שקיבל דירוג של 4 כוכבים בשיטת הדירוג החדשה של בתי המלון בארץ, יעלה לזוג על בסיס ארוחת בוקר כ-1,000 שקל ללילה הראשון וכ-500 שקל ללילה השני, כלומר, כ-1,500 שקל לשני לילות.

תל-אביב: דירות הנופש משגשגות

הלחות אומנם בשמיים וחפירות הרכבת הקלה מאיימות לפקוק את העיר, אבל הישראלים נופשים גם בה, אם כי לא בעדיפות ראשונה. "תל-אביב היא לא עיר של תיירות פנים קלאסית, אלא יותר של תיירות נכנסת", אומר אלי זיו, מנכ"ל התאחדות המלונות בתל-אביב. עוד לדבריו, בשל הירידה בתיירות הנכנסת לעיר (ירידה של 14% במחצית הראשונה של השנה), בתי המלון עושים מאמצים לפתות את הישראלים במבצעים ובהטבות שונות, ו"לא במקרה תיירות הפנים בעיר עלתה בחצי השנה הראשונה של השנה ב-19%".

להערכתו, תפוסת הישראלים בעיר תגיע באוגוסט לכ-23%, לעומת למעלה מ-60% תפוסת תיירים מחו"ל. באשר לדירות הנופש בעיר, אלה כידוע נוגסות בשנים האחרונות נתח הולך וגדל מעוגת התיירות, ובעיקר בחודשי הקיץ. לדברי זיו, בעיר פועלות 6,500 דירות נופש שניתן להזמין באמצעות אתרים כמו Airbnb, בוקינג ואקספדיה. "בעלי הדירות הללו לא משלמים מסים ומהווים למלונות תחרות קשה ולא הוגנת".

אבי דור, מנכ"ל רשת מלונות פרימה, המתפעלת את מלון פרימה סיטי בתל-אביב, מוסיף כי הישראלים מגיעים על-פי רוב לנופש קצר בעיר של 2-3 לילות. לדבריו, כשמדובר בתל-אביב, הישראלים מזמינים את החופשה ברגע האחרון. לדבריו, סופ"ש בסוף אוגוסט במלון עולה כ-1,000 שקל ללילה לזוג הורים ילד על בסיס ארוחת בוקר. במלון זה אין בריכת שחייה אלא חוף ים במרחק הליכה קצר.

צפון הארץ: 70% ישראלים

בצפון נותרו לא מעט חדרים פנויים. "מאז 'צוק איתן' מספרם של התיירים מחו"ל הולך ופוחת", מסביר דובי בנארי, מנכ"ל מלון פסטורל שבקיבוץ כפר בלום הסמוך לקריית שמונה. לדבריו, אם בחודש אוגוסט נורמטיבי התפוסה במלון עמדה על 60% ישראלים ו-40% תיירים, השנה הפילוח הצפוי הוא של 70% ישראלים והיתר, 30%, מחו"ל.

וכשזו תמונת המצב, עד לרגע האחרון ניתן למצוא מקומות, והסיבה לדברי בנארי היא התנהגות ישראלית טיפוסית. "בשנים האחרונות הישראלים כמעט ולא מבצעים הזמנה מראש אלא ממש ברגע האחרון: 3 ימים לפני ההגעה. לפעמים, גם יום לפני ההגעה אנחנו ממלאים 20 ויותר חדרים". כך או כך, אומר בנארי, התפוסה המרבית באוגוסט לא מגיעה ל-100% אלא נעה סביב 80%. "הסיבה העיקרית היא היצע של טיסות מוזלות שמנתבות יותר ישראלים לחו"ל".

- האם התעריפים הגבוהים - כ-1,300 שקל בממוצע ללילה לזוג באוגוסט (עם דרישה למינימום 3 לילות) מרחיקים את הישראלים?

בנארי: "בכנות, כן. אבל צריך לזכור שהמחירים שלנו גבוהים יותר מאירופה בגלל שגם העלויות שלנו גבוהות יותר משל מלונות באירופה ושבכלל לא קיימות שם, כמו כשרות, אבטחה, שכר מינימום גבוה ורגולציה של כיבוי אש ושפכים למשל הכרוכה בהוצאה כספית ניכרת. הממשלה שלנו פוגעת בתיירות".

חופשה באוגוסט
 חופשה באוגוסט